‌‌قدرت‌های بزرگ در طول تاریخ معمولا دو پایه اصلی برای سلطه خود بر مردم دارند و تا زمانی که ایــــــــن دو استوانه بر پاست طبیعتا آنها می‌توانند بر سلطه خود ادامه دهند. به همین دلیل است که قدرت‌های بزرگ در طول حاکمیت و سلطه خود تمامی سرمایه‌هایشان را برای حفظ این دو ستون هزینه می‌کنند تا متزلزل نشوند.
کد خبر: ۱۱۹۷۳۰۳


اولین ستون قدرت آنها مالی است و با این ابزار سعی می‌کنند دولت‌هایی که برای آنها کارایی دارند یا مخالف سلطه آنها هستند تطمیع یا مرعوب کنند. آنها این سیاست را به صورت جدی ادامه می‌دهند.
ستون دومی که برای این نظام‌ها بسیار اهمیت دارد، جهل مردم است و تا زمانی که مردم ضعیف و جاهل هستند و قادر به درک و شناخت ماهیت و اهداف دشمن نیستند، براحتی در دام قدرت‌های بزرگ و سلطه‌گر قرار می‌گیرند. امروز نظام سلطه برای تقویت این پایه از امپراتوری رسانه استفاده کرده و با سرمایه‌گذاری‌های سنگین روی قدرت تبلیغاتی خود، تلاش می‌کند افکار عمومی را فریب داده و تسخیر کند. این روند از نظر آنها باید به‌گونه‌ای ادامه پیدا کند که اراده مردم دنیا تحت نظر آنها شکل گیرد و از شکل‌گیری اراده مستقل مردم جلوگیری شود.
در این زمینه دولت آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم با توجه به تجربه دولت‌های استعماری پیش از خود طبیعتا توانست پیشرفت‌های بزرگی را در سطح جهانی به دست آورد و عملا این تصور پیش آمد که امکان شکست و مقابله با سلطه آمریکا و افشا شدن ماهیت این حکومت وجود ندارد، اما انقلاب اسلامی این سد را شکست. آرمان‌های انقلاب اسلامی بتدریج باعث شد ذهنیت چند دهه گذشته درباره آمریکا و قدرت افسانه‌ای آن ترک بردارد و شکسته شود و به‌همین دلیل ما شاهدیم حدود دو دهه مقاومت مردمی در برابر سلطه آمریکا در سطوح بین‌المللی و منطقه‌ای رخ داده است.
دلیل دشمنی آمریکا با ایران هم همین مقاومت است و این کشور سعی می‌کند از هر وسیله برای مقابله با ایران استفاده کند، اما هر چقدر این دشمنی ادامه پیدا می‌کند آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها که در پیوند استراتژیک با یکدیگر هستند، رسواتر و ناکام‌تر می‌شوند. شکل‌گیری مقاومت علیه آمریکا و اسرائیل بویژه در منطقه روز به روز به تضعیف تدریجی و افول قدرت تبلیغاتی و توان مالی و نظامی آمریکا و رژیم صهیونیستی منجر خواهد شد.

جواد منصوری

تحلیلگر مسائل بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها