در مهمانی منزل سفیر آلمان در تهران چه گذشت؟

خط و نشان اینستکس برای برنامه موشکی

40 روز پس از رونمایی اروپایی‌ها از سازوکار حمایت از مبادلات تجاری ایران و اروپا موسوم به اینستکس، پر فیشر، مدیر آلمانی این ساز و کار به همراه هیاتی به ایران آمده تا با مقامات کشورمان درباره چگونگی عملیاتی کردن آن گفت‌وگو کند. جالب این‌که بیش از ده ماه از زمان خروج آمریکا از برجام می‌گذرد و هنوز اروپایی‌ها در حال تحقیق درباره چگونگی عملیاتی کردن ساز و کار حفظ برجام هستند. اروپایی‌ها اینستکس را 11 بهمن رونمایی کردند و مدیریت آن را به فیشر، بانکدار بازنشسته آلمانی و مدیر پیشین کامرتس بانک دادند. این ساز و کار در فرانسه به ثبت رسیده و قصد دارد معاملات غیردلاری میان ایران و اروپا را ممکن کند.
کد خبر: ۱۱۹۷۲۰۲

در شرایطی که اروپایی‌ها با استفاده از فرصت خروج آمریکا از برجام، در حال آزمودن توانمندی‌های خود در عرصه بین‌المللـــــی هستند، دوشنبه‌شـــب منطقه الهیه تهران، وعده‌گاه مقامات سه کشور سهامدار اینستکس بود و روسای نمایندگی‌های فرانسه و انگلیس در تهران با حضور در ضیافت شامی که در محل اقامت سفیر آلمان ترتیب داده شده بود از پرفیشر استقبال کردند.
اما مقامات اروپایی مقیم تهران تنها حاضران مراسم منزل میشائیل کلور برشتولد، سفیر آلمان نبودند و سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه و پنج نفر از بازرگانان بخش خصوصی نیز در این جلسه حضور داشتند.
جزئیاتی که از ضیافت شام منزل سفیر منتشر شده نشان می‌دهد گرچه مقامات اروپایی استقبال گرمی از پر فیشر داشتند و برای او ضیافت مفصلی ترتیب دادند، اما استقبال مقامات ایران به آن گرمی نبوده است.
از مراسم منزل سفیر، خبر رسمی منتشر نشده اما برخی حاضران در این جلسه روایت‌های خود را از این مراسم بیان کرده‌اند که نشان می‌دهد فضای مراسم چندان گرم نبوده است.
مجید قدیری، رئیس انجمن خوراک دام و طیور که در مهمانی دوشنبه شب حضور داشت در گفت‌وگو با جام‌جم از گلایه عراقچی از اروپایی‌ها در این جلسه گفت. به گفته قدیری، معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان در صحبت‌های کوتاهی در این جلسه از نحوه شروع و اجرای کانال مالی، اظهار گله مندی و ناامیدی کرد و بسیار صریح و شفاف آب پاکی را روی دست دوستان اروپایی ریخت. این فعال اقتصادی با توجه به صحبت‌های دوشنبه شب عراقچی معتقد است اهالی دولت نیز از عملکرد اینستکس رضایت کافی ندارند.
قدیری، اظهارات رئیس آلمانی اینستکس در مراسم دوشنبه شب را نیز این‌گونه روایت می‌کند: 31 ژانویه پس از چند ماه کار بی‌وقفه با همکاری فرانسه و بریتانیا، اینستکس که یک ابزار بین‌المللی است ایجاد شد و به این‌ترتیب به وعده خودمان عمل کردیم. اینستکس به معنای وسیله‌ای برای پشتیبانی از تراکنش‌های تجاری است که قرار است در دراز مدت از شرکت‌هایی که مراودات قانونی با ایران دارند، حمایت کند. ایجاد اینستکس اولین گام مهمی بود که برداشته شد. ما وارد عرصه جدیدی شدیم و حال باید قدم به قدم پیش برویم تا بتوانیم اینستکس را در نزدیک‌ترین زمان ممکن عملیاتی کنیم.
گرچه فیشر در این اظهارات، امیدوارانه صحبت کرده، اما رئیس انجمن خوراک دام و طیور چندان به آینده فعالیت‌های این بانکدار بازنشسته آلمانی و همکارانش امیدوار نیست و در این زمینه به پاسخ‌های فیشر به سوالی که در ضیافت شام از او پرسیده است اشاره می‌کند.
قدیری در این جلسه با تشریح برخی موانع موجود بر سر راه اینستکس از فیشر می‌پرسد با وجود این موانع چطور این ساز و کار اجرایی خواهد شد؟
پاسخ فیشر در پاسخ به سوال این فعال اقتصادی این است که اینستکس یک نوزاد تازه متولد شده است و تا بزرگ شود مدت زمان طولانی لازم است.
رئیس انجمن خوراک دام و طیور بر همین اساس می‌گوید: اروپایی‌ها خوشحال هستند که این کانال راه‌اندازی شده زیرا شرکت‌های کوچک و متوسط آنها می‌توانند در این کانال راحت‌تر فعالیت تجاری کنند، اما موضوعی که مهم است نحوه عملکرد این کانال مالی و سهولت برای بازرگانان و فعالان اقتصادی ایران در کوتاه مدت است که تا این لحظه مشخص شده سمبه پرزور نیست و اگر سیاستگذاران اقتصادی ما به فکر چاره دیگری نباشند این احتمال وجود دارد که در نحوه انتقال پول جهت خرید دارو، کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی تولید خوراک دام با چالش بیشتری مواجه شویم.
قدیری با بیان این‌که از نظر بنده این کانال مالی راه‌اندازی می‌شود اما به دلایل متعدد کار نخواهد کرد و نیازهای ما را نمی‌تواند تامین کند، می‌گوید: نشانه‌های مشخصی هم وجود دارد مثلا هم‌اکنون همتای اینستکس، در ایران راه‌اندازی نشده و مشخص نیست همتای آقای پرفیشر در ایران چه کسی است؟ همچنین این سوال مطرح است که آیا سازوکار عملیاتی کردن این کانال در کشورمان فراهم شده است؟
ترک زودهنگام جلسه توسط عراقچی
توضیحات قدیری تا حد زیادی مشخص‌کننده فضای حاکم بر ضیافت شام منزل سفیر آلمان بود اما یکی دیگر از حاضران در این مراسم که نخواست نامش فاش شود توضیحات بیشتری درباره این جلسه داده است.
این منبع آگاه با بیان این‌که فضای حاکم بر این مهمانی چندان مثبت نبوده به خبرنگار جام‌جم گفت: در جمع خصوصی چند نفره‌ای که بعضی از حاضران با آقای پرفیشر داشتند بحثی درباره جدیت اتحادیه اروپا درباره سازوکارهای مالی جدید با ایران مطرح شد. در این گفت‌وگوی کوتاه آقای پرفیشر موضوع اف.ای.تی.اف و بحث‌های موشکی را مطرح کردند و به نوعی مساله را به موضوع تغییر و تحولات در عرصه سیاست‌های منطقه‌ای ایران کشاندند.
این فعال اقتصادی حاضر در ضیافت شام منزل سفیر افزود: در ادامه جلسه آقای عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه خیلی محکم و شفاف در این باره توضیح دادند که طرح این موضوعات ربطی به سازوکار مالی ندارد و اروپاییان باید به تعهدات‌شان در این زمینه عمل کنند و اگر آنها می‌خواهند کاری در این زمینه انجام دهند نباید آن را محدود و مشروط به اما و اگرهای غیرمرتبط کنند.
این مقام آگاه با بیان این‌که عراقچی در این جلسه با قاطعیت از مواضع جمهوری اسلامی ایران دفاع کرد و موضع کشورمان را درباره شرط و شروط‌های اعلام شده از سوی مدیر اینستکس با شفافیت اعلام کرد، ابراز کرد: فضای جلسه در ادامه به‌گونه‌ای بود که آقای عراقچی بعد از بیان مواضع خود خداحافظی کرد و حتی برای صرف شام نماند که این موضع و ترک جلسه قبل از صرف شام هم چندان به مذاق آقای پرفیشر و هیات همراه خوش نیامد.

حضور نهادهای مختلف در نشست کارشناسی دیروز
با وجود این اخبار از استقبال نه‌چندان گرم دوشنبه شب، دیروز نشست کارشناسان ایرانی با مدیران ارشد اینستکس برای عملیاتی کردن سازوکار حمایت از مبادلات تجاری ایران و اروپا و چگونگی همکاری آن با نهاد متناظر ایرانی برگزار شد. در این نشست‌ها علاوه بر بخش‌های مختلف وزارت خارجه، نمایندگان دستگاه‌های دولتی مرتبط از جمله بانک مرکزی، وزارت صنعت، وزارت نفت، وزارت اقتصاد، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت، وزارت راه، وزارت نیرو، سازمان بنادر و دریانوردی، شرکت کشتیرانی و ایران‌ایر حضور داشتند. به گزارش ایرنا، در این جلسات، انتظارات طرف ایرانی مشخصا از اینستکس در حوزه‌های تخصصی به تفصیل برای طرف مقابل تشریح شد و طرفین بر راهکارهای ممکن برای رفع مشکلات ناشی از تحریم‌های آمریکا در این حوزه به بحث‌های فنی و کارشناسی پرداختند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها