گفت و گو با دکتر میترا حکیم‌شوشتری، فوق تخصص روانپزشکی کودکان

سایه اضطراب بر کودکی

منظور از اختلال اضطرابی چیست؟ اختلال اضطرابی به شرایطی گفته می‌شود که شدت علائم اضطراب به حدی بالاست که عملکرد کودک مختل شود و کودک احساس آرامش نداشته واحساس منفی داشته باشد. فرق اضطراب و فوبیا این است که در فوبیا معلوم است از چه چیزی می‌ترسد اما دراضطراب معلوم نیست از چه چیزی می‌ترسد. دلایل اضطراب چیست؟ اضطراب از یک‌سو، ذاتی است و از سوی دیگر، ارثی است ولی عوامل محیطی هم در استرس و اضطراب نقش مهمی دارند. گاه مادران وابستگی شدیدی به کودک دارند و این حس را به کودک هم منتقل می‌کنند. مادری که دائم به کودک خود بازخورد منفی می‌دهد، دائم تذکرمی دهد که مواظب باش و محیط را خطرناک جلوه می‌دهد و مادری که خودش اضطراب دارد، درکودک اضطراب ایجاد می‌کند. همچنین نباید کودک را از اخبار بد آگاه کنیم چون افراط در این کار باعث ترس در او می‌شود. در مورد خطرات محیطی تا چه حد باید به کودک آگاهی بدهیم؟ لازم نیست بگوییم چه اتفاقی افتاده است به جای این، باید به کودکان مهارت‌ها را آموزش بدهیم. این اطلاعات و مهارت‌ها را درلحظه‌ای که می‌خواهیم از او جدا شویم، مطرح نکنیم و بتدریج به آنها بگوییم. برنامه‌های تلویزیون می‌تواند به کودکان پیام‌ها را منتقل کند. آموزش زنگ زدن به اورژانس درمواقع ضروری یا دادن شماره اورژانس برای مواقع بد حال شدن هم خوب است. تهدید کودکان با حملاتی مانند به پدرت می‌گویم، به معلمت می‌گویم، معلم درخانه دوربین گذاشته و تو را می‌بیند نیز احساس منفی به کودک می‌دهد. کودکان نباید به اندازه و مثل بزرگ‌ترها از قیمت اشیا با خبر باشند. در این حالت کودک از بچگی بیرون آمده واین به او صدمه می‌زند. بهتر است این بحث‌ها را با کودکان درمیان نگذاریم. همچنین کودکی که دائم شاهد درگیری والدین با هم است، تحت‌تاثیر اتفاقات منفی عمیقی قرار می‌گیرد. نشانه‌های اضطراب چیست؟ دل درد، سردرد، تهوع صبح و تکرر ادرار؛ چون مامان گفته دستشویی بیرون تمیز نیست و کودک حاضر نیست به دستشویی بیرون برود یا از دستشویی مدرسه استفاده کند، در نتیجه ممکن است به عفونت ادراری مبتلا ‌شود. همچنین دیدن کابوس شبانه، ناخن جویدن و لرزش ازنشانه‌های اضطراب است.
کد خبر: ۱۱۹۷۰۹۰

اختلال اضطرابی به شرایطی گفته می‌شود که شدت علائم اضطراب به حدی بالاست که عملکرد کودک مختل شود و کودک احساس آرامش نداشته واحساس منفی داشته باشد. فرق اضطراب و فوبیا این است که در فوبیا معلوم است از چه چیزی می‌ترسد اما دراضطراب معلوم نیست از چه چیزی می‌ترسد.
دلایل اضطراب چیست؟
اضطراب از یک‌سو، ذاتی است و از سوی دیگر، ارثی است ولی عوامل محیطی هم در استرس و اضطراب نقش مهمی دارند. گاه مادران وابستگی شدیدی به کودک دارند و این حس را به کودک هم منتقل می‌کنند. مادری که دائم به کودک خود بازخورد منفی می‌دهد، دائم تذکرمی دهد که مواظب باش و محیط را خطرناک جلوه می‌دهد و مادری که خودش اضطراب دارد، درکودک اضطراب ایجاد می‌کند. همچنین نباید کودک را از اخبار بد آگاه کنیم چون افراط در این کار باعث ترس در او می‌شود.
در مورد خطرات محیطی تا چه حد باید به کودک آگاهی بدهیم؟
لازم نیست بگوییم چه اتفاقی افتاده است به جای این، باید به کودکان مهارت‌ها را آموزش بدهیم. این اطلاعات و مهارت‌ها را درلحظه‌ای که می‌خواهیم از او جدا شویم، مطرح نکنیم و بتدریج به آنها بگوییم. برنامه‌های تلویزیون می‌تواند به کودکان پیام‌ها را منتقل کند. آموزش زنگ زدن به اورژانس درمواقع ضروری یا دادن شماره اورژانس برای مواقع بد حال شدن هم خوب است.
تهدید کودکان با حملاتی مانند به پدرت می‌گویم، به معلمت می‌گویم، معلم درخانه دوربین گذاشته و تو را می‌بیند نیز احساس منفی به کودک می‌دهد.
کودکان نباید به اندازه و مثل بزرگ‌ترها از قیمت اشیا با خبر باشند. در این حالت کودک از بچگی بیرون آمده واین به او صدمه می‌زند. بهتر است این بحث‌ها را با کودکان درمیان نگذاریم. همچنین کودکی که دائم شاهد درگیری والدین با هم است، تحت‌تاثیر اتفاقات منفی عمیقی قرار می‌گیرد.
نشانه‌های اضطراب چیست؟
دل درد، سردرد، تهوع صبح و تکرر ادرار؛ چون مامان گفته دستشویی بیرون تمیز نیست و کودک حاضر نیست به دستشویی بیرون برود یا از دستشویی مدرسه استفاده کند، در نتیجه ممکن است به عفونت ادراری مبتلا ‌شود.
همچنین دیدن کابوس شبانه، ناخن جویدن و لرزش ازنشانه‌های اضطراب است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها