ابوبکر البغدادی، خلیفه خودخوانده و رهبر گروه تکفیری تروریستی داعش این روزها وضعیت آشفته‌ای دارد . آنچنان‌که منابع خبری می‌گویند او مجبور است با ظاهری مبدل شب‌ها از جایی به جایی دیگر نقل مکان کرده تا دستگیر نشود. این عاقبت فردی است که روزی خود را خلیفه مسلمین می‌خواند و مدعی بود بخش‌های بزرگی از کشورهای آسیایی را در تصرف خود دارد.
کد خبر: ۱۱۹۶۳۷۴


اخیرا روزنامه عراقی البغداد الیوم به نقل از یک منبع امنیتی نوشته است: پیش از آن که ابوبکر البغدادی، سرکرده گروه تروریستی داعش مخفی و مجهول‌المکان شود، حدود سه هفته در شهر الباغوز سوریه در نزدیکی مرز عراق سر کرد. به نوشته این منبع؛ البغدادی که هم‌اکنون احتمال می‌رود از الباغوز سوریه خارج شده باشد تنها شب‌ها از منزل خارج می‌شود و در اغلب موارد بیش از دو شب در یک منزل نمی‌ماند. او پیوسته در اتاق یا تونل‌هایی در زیر زمین می‌خوابد. در این گزارش تاکید شده که وی از ایده همراه داشتن مداوم کمربند انتحاری منصرف شده و به دلیل مصدومیتی که پیشتر دچارش شده بود به صورت کند و آهسته حرکت می‌کند و پیوسته چهار محافظ نقابداری که لباس مشکی بلند بر تن دارند وی را همراهی می‌کنند‌. به گفته این منبع، اخیرا داعش چهار منزلی را که البغدادی در زمان اقامتش در الباغوز در آنها سکونت داشت به کلی به آتش کشید.
این احتمال وجود دارد که البغدادی به دنبال عملیات کردها در الباغوز به مناطقی از عراق پناه برده باشد.
به گزارش العالم، یکی از منابع امنیتی عراقی مدعی شد مخفیگاه ابوبکر البغدادی، سرکرده گروه تروریستی داعش در عراق است، نه در سوریه. به گفته این منبع عراقی: «اطلاعات اولیه حکایت از آن دارد که ابوبکر البغدادی، سرکرده گروه‌های تروریستی داعش در منطقه الحسینیات شهرستان هیت واقع در غرب استان الانبار حضور دارد.» ظاهرا البغدادی بعد از درگیری‌ها در داخل خاک سوریه مجبور شده خود را از طریق جاده ناهموار و به دور از دید نیروهای امنیتی عراق به منطقه مذکور برساند. عناصر تروریستی داعش، با کمک گله‌داران و چوپانان موفق شده‌اند از مناطق بیابانی غرب استان الانبار به عراق فرار کنند. منابع عراقی می‌گویند نیروهای امنیتی عراق عملیات جست‌وجو برای پیدا کردن مخفیگاه البغدادی در عمق صحرای الانبار را شروع کرده‌اند. طی روزهای گذشته اخبار ضد و نقیضی در مورد مخفیگاه سرکرده داعش در رسانه‌ها منتشر شده است. رسانه‌های روسی مدعی شدند که البغدادی در دست نیروهای آمریکایی اسیر است. پیش از آن نیز خبرگزاری پَترا اردن به نقل از منبع امنیتی عراقی مدعی شده بود نیروهای آمریکایی در منطقه بسیار کوچکی که بیش از هفت کیلومتر مربع وسعت ندارد، البغدادی و وزرای او را به محاصره خود درآورده‌اند. اما در واکنش به این اخبار، فرماندهی مشترک نیروهای مسلح عراق گفت هیچ اطلاعی از محل اختفای ابوبکر بغدادی ندارد و در صورت مشخص شدن مخفیگاه او برای حمله هوایی به او لحظه‌ای درنگ نخواهد کرد. خلافت خودخوانده داعش در عراق و سوریه سال 2014 اعلام شد. این خلافت بیش از یک سال دوام نیاورد و با حمله نیروهای عراقی و متحدان منطقه‌ای و غربی آنها بساط این دولت در عراق برچیده شد. به دنبال پیروزی‌های عراقی‌ها بقایای داعش از عراق به سوریه گریختند. با این حال روز پنجشنبه اعلام شد برخی از عناصر داعش موفق شده‌اند انفجاری را در موصل ترتیب دهند که در اثر آن تعدادی از نیروهای حشد‌الشعبی به شهادت رسیدند. کارشناسان می‌گویند هرچند عمر خلافت خودخوانده داعش به پایان رسیده، اما برخی عناصر پراکنده این گروه بخصوص در عراق فعالیت دارند و باید مقامات عراقی مراقب آنها باشند. در این میان گفته می‌شود آمریکایی‌ها نیز به منظور توجیه بقای خود در خاک عراق تصمیم دارند از بعضی از عناصر داعش استفاده کنند تا با ایجاد نا امنی به هدف خود برسند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها