کتاب خوب سفر خوب

چادر کردیم رفتیم تماشا

«امروز هم ده فرسخ راه آمدیم. از تکان شتر نه دل دارم نه پهلو، نه سر و نه کله. ماشاءا... حاجی خان از این چیزها پروا ندارند. به خصوص به عکام می‌گوید شتر را بدوان که کجاوه من بایست جلو حاج باشد. دیگر نمی‌داند که جلو برایش چیزی نگذارده‌اند. می‌خواهم برای خودم شتری بگیرم که هم‌کجاوه حاجی خان نباشم. می‌ترسم اسباب رنجش شود. بایست با همه بلاها ساخت.»
کد خبر: ۱۱۹۶۱۷۴

متن بالا بخشی از سفرنامه عالیه خانم شیرازی است. سفرنامه زنان، دریچه‌ای به دنیای زنانه گذشته به روی ما باز می‌کند. چشمان مسافران زن جزئیاتی را می‌بیند و از زوایای خاصی به رخدادها می‌نگرد که در سفرنامه‌های مردان کمتر مشاهده می‌شود. این مسافران علاوه بر شرح ماجراهای سفر، ریزه‌کاری‌ها و روزمرگی‌هایشان را با صدا و گفتمانی زنانه ثبت می‌کنند و کیست که نداند بخش بزرگی از زندگی و سفر همین ریزه‌کاری‌ها و روزمرگی‌هاست.
«چادر کردیم رفتیم تماشا» جلد اول از مجموعه «سفرنامه‌های قدیمی زنان» است. عالیه خانم شیرازی از کرمان حرکت کرده، با گذر از بمبئی به شهرهای زیارتی عربستان و عراق رفته و پس از رسیدن به ایران سفرش را با اقامتی یک‌ساله در دربار ناصری پایان بخشیده و به کرمان بازگشته است. قیاس دنیای سفر با آنچه در دنیای دربار در جریان است با طعم و رنگ لحن شخصی یک زن مسافر، علاوه بر شیرینی فراوان، نکات قابل تاملی برای پژوهشگران حــــــــوزه‌های مختلــــــفی ماننـــــــــــد جامعه‌شناسی و علوم سیاسی دارد.
این کتاب را زهره ترابی ویرایش و نشر اطراف با قیمت 28 هزارتومان منتشر کرده است که با استقبال خوب مخاطبان در کمتر از یک ماه به چاپ دوم رسید./ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها