جشنواره‌های ادبی این روزها در استان‌ها فعالیت خوبی دارند و جان گرفته‌اند. از یک طرف جایزه ادبی محمدعلی جمالزاده در اصفهان فراخوان خود را اعلام و مهلت ارسال آثـــــــار را تـــا 20 آذرماه اعلام کـــــرده و از طرف دیگر هم محمدعلی علومی اعلام کرده قرار است جایزه طنز و کاریکاتور بم با نام «چرند و پرند» بزودی برگزار شود. امسال جشنواره داستان‌نویسی آهن هم فراخوان خود را اعلام کرد و بخش ویژه خود را به زندگی کارگران معدن اختصاص داد.
کد خبر: ۱۱۹۵۷۸۳

در جایزه ادبی جمالزاده که علی خدایی، نویسنده، دبیری آن را برعهده دارد و آثار نویسندگان در دو بخش داستان کوتاه و زندگی‌نگاره‌های اصفهان با هم رقابت خواهند کرد، امکان حضور در این جشنواره برای همه نویسندگان فراهم است. داستان‌نویسان می‌توانند آثار داستانی خود را ارسال کنند و هر نویسنده‌ای با هر تخصصی هم می‌تواند مشغول نوشتن شود و از اصفهان، زندگی در این شهر و لحظه‌های سفر خود بنویسد.
جشنواره سراسری طنز «چرند و پرند» هم به دبیری علومی در شش بخش شعر، نثر، داستان کوتاه، مقاله، کاریکاتور و استندآپ کمدی ۱۶ و ۱۷ اسفندماه در ارگ جدید بم برگزار خواهد شد. فراخوان این جشنواره هم بزودی منتشر می‌شود تا علاقه‌مندان بتوانند در این جشنواره شرکت کنند.
طبعا این اولین‌بار نیست که جشنواره‌های استانی جان می‌گیرند و می‌توانند حال و هوای متفاوتی ایجاد کنند، نویسندگان جوان را از سراسر کشور به تکاپو وادارند و برای یک موضوع واحد دور هم جمع کرده و در یک فضای رقابتی آنها را به خلق اثر وادارند؛ خصوصا در جشنواره جمالزاده که هویت شهر تاریخی و زیبای اصفهان هم قرار است توسط نویسندگان به‌عنوان یک موضوع جذاب بررسی شود. اما نکته این است که کاش مسؤولان استانی اهمیت وجود این جشنواره‌ها را به‌عنوان دریچه‌هایی کوچک اما موثر برای نفس کشیدن شهرها و از آن مهم‌تر مجامع ادبی که در سراسر کشور در‌حال فعالیت هستند، درک کنند و اجازه ندهند این جشنواره‌ها قدم‌های اول خود را محکم بردارند و بعد ناگهان فراموش شوند.
استمرار در برگزاری این جشنواره‌ها، هم می‌تواند به شهرها هویت عمیق‌تری ببخشد و هم اتفاقات ادبی خوبی را رقم بزند؛ اتفاقاتی که جریان‌های ادبی یک شهر را محکم‌تر کند و موجب ارتقای آنها شود.


زینب مرتضایی‌فرد

روزنامه نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها