مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در نشست سالانه‌اش از برنامه جدید صندوق برای جذب سرمایه گفت

کمک یک‌میلیارد تومانی به هنرمندان

چند سالی می‌شود که مرکزی با عنوان صندوق اعتباری هنر برای کمک و همراهی با هنرمندان حوزه‌ها راه افتاده، جایی که از شروع تأسیس آن با حرف و حدیث‌های مختلفی درباره شیوه فعالیت و عملکردی که دارد همراه بود، این صندوق هر سال آماری از اعضا و فعالیت‌هایی که دارد ارائه می‌دهد، اتفاقی که امسال هم روز گذشته با حضور مدیر عامل آن، سید حسین سیدزاده در نشستی که برگزار شد، رخ داد. در این نشست موارد مختلفی از حمایت‌ها تا کم کارهایی که اتفاق افتاده مطرح شد و بحث بیمه و توجه به هنرمندان که همیشه در صدر اخبار قرار دارد هم از نگاه رسانه‌ای‌ها دورنماند.
کد خبر: ۱۱۹۵۶۳۱

سیدزاده صحبت هایش را با شرایط اقتصادی و تغییراتی که در فضاهای مختلف از جمله وزارت ارشاد رخ داد شروع کرد و گفت: همه این موارد می‌توانستند باعث رکود فعالیت‌های ما شوند، اما با برنامه‌ریزی‌ای که داشتیم می‌توان گفت امسال جزو موفق ترین دوره‌های این صندوق بود که خروجی جالب توجهی هم داشت.
آمار و ارقام، بخش دیگری بود که مدیرعامل این صندوق به سراغ آن رفت؛ طبق صحبت‌های او در سال ۹۷ به میزان 5000 نفر به مجموع هنرمندان بیمه شده توسط صندوق اضافه شده و بیش از 2000 نفر از آنها در اسفند سال جاری به سازمان تأمین اجتماعی معرفی شدند.
او می‌گوید: در حال حاضر ما ۴۲ هزار نفر را تحت پوشش بیمه‌ای داریم که این عدد دو سال پیش ۱۹ هزار نفر بود. این در حالی رخ می‌دهد که منابع و بودجه‌های ما کاهش داشته، ولی با این همه تلاش داریم در آینده هر فرد هنرمندی را که استحقاق بیمه شدن داشته باشد به سازمان تأمین اجتماعی معرفی کنیم. این قول ماست و رایزنی‌های لازم را برای آن انجام داده‌ایم.
حمایت از هنرمندان شهرستانی
موضوع دیگری که مسؤول این صندوق از آن گفت، سفرهای استانی و کشف هنرمندانی بود که در شهرهای مختلف حضور دارند. سیدزاده بیان کرد: ما سعی کردیم با تمام هنرمندان ارتباط برقرار و کاری کنیم که بسیاری از آنها حداقل برای یک بار در طول فعالیت هنری‌شان دیده شوند. هنرمندان شهرستان‌ها نسبت به هنرمندان پایتخت چیزی کم ندارند. مساله اصلی کمتربرخوردار بودن آنها از برخی امکانات و توجهات است، به همین دلیل نگاه ما به استان‌ها یک نگاه راهبردی و رو به آینده است. یعنی اگر تنها یکی دو نفر از آنها هم با همین حمایت‌هابتوانند افتخار آفرینی کنند و مطرح شوند؛ می‌توان گفت ما کارمان را انجام داده‌ایم.
او معتقد است که در حال حاضر از نظر میزان برخورداری هنرمندان از امکانات صندوق میان تهران و شهرستان‌ها توازن برقرار است و تلاش برای ادامه این روند ادامه دارد.
آمار، ارقام و بودجه
طبق صحبت‌های مطرح شده، امسال ۱۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات برای پرداخت از طرف صندوق به بانک‌های عامل اعلام شد که این رقم نسبت به سال گذشته دو برابر و نسبت به دو سال گذشته هشت برابر شده است. همچنین تعداد افرادی که از این تسهیلات در سال جاری استفاده کرده اند نیز نسبت به سال قبل دو برابر شده است. علاوه بر اینها سیدزاده می‌گوید: در سال ۹۷ بیش از یک میلیارد و ۴۰ میلیون تومان کمک بلاعوض به هنرمندان پرداخت شد که نسبت به سال گذشته 39‌درصد رشد داشت. همچنین ما در سال جاری به ۴۰ پروژه فرهنگی تسهیلات اعطا کردیم و از تولید ۲۰ فیلم سینمایی نیز حمایت به عمل آمد. همچنین ۲۰ پروژه هنری در قالب کارآفرینی مورد حمایت ما قرار گرفت که نسبت به سال گذشته شش برابر افزایش داشت.
طرح تکریم و پرداخت مستمری به هنرمندان هم از دیگر بخش‌هایی بود که مدیر این صندوق با اشاره به رقم 200 هزار تومانی برای شروع آن در سال 83 گفت: در سال ۹۷ این مبلغ چهار برابر و لیست هنرمندان دریافت کننده این تسهیلات هم پالایش شد. بر این اساس، مشمولان طرح تکریم ماهانه ۸۰۰ هزار تومان و مشمولان طرح مستمری که بیش از ۲۷۰۰ نفر هستند ماهانه ۲۵۰ هزار تومان دریافت می‌کنند که این رقم پیش از این ۱۵۰ هزار تومان بود.
بیمه تکمیلی هنرمندان
و اما در حوزه بیمه تکمیلی هنرمندان هم که بیشتر تقاضاها به بحث خدمات‌درمانی برمی‌گشت، گویا رایزنی‌های لازم با بیمه «سرمد» صورت گرفته و حدودا یارانه‌ای 50 درصدی به بیمه‌شدگان اعطا می‌شود. سیدزاده در پاسخ به مشکلاتی که خیلی از هنرمندان در این فضا نگران آن هستند هم گفت: می‌توانیم ادعا کنیم که هیچ هنرمندی نباید نگران هزینه‌های درمانی‌اش باشد. متاسفانه امسال چند نفر از هنرمندان از بین ما رفتند اما من خوشحال بودم که به آنها در طول دوره حیاتشان کمک شده بود و اکنون با وجود طرح الکترونیکی «سامانه بیمانو» ما به صورت آنلاین از همه هزینه‌ها باخبر هستیم.
در ادامه او از 65 هزار نفری گفت که ۴۲ هزار نفرشان بیمه و ۲۲ هزار نفر دیگر هم بیمه تکمیلی دارند؛ آماری که لازم است سال 98 افزایش پیدا کند و سیدزاده یکی از راه‌های آن را معرفی هنرمندان مستعدی می‌داند که به چشم هر کسی به‌خصوص اهالی رسانه می‌خورد. او عنوان کرد که حمایت از هنرمندان کار یک سازمان نیست و باید به یک جریان سیال اجتماعی تبدیل شود.

پول از کجا می‌آورید؟
سیدزاده، مدیر عامل صندوق اعتباری هنر در گفت‌وگویی که با جام‌جم داشت هم در پاسخ به چگونگی جذب سرمایه در این صندوق بیان کرد: ما بودجه‌ای را از ارشاد دریافت می‌کنیم و در کنار آن از مراکز دیگر هم کمک می‌گیریم اما اینها کافی نیست و به همین خاطر خودمان هم وارد کارهای سرمایه‌گذاری شدیم. در این راستا در بورس سبدی داریم که در چند حوزه در آن سرمایه‌گذاری کرده ایم و از سود آن هزینه هایمان را پوشش داده و تأمین می‌کنیم.
این‌که صندوق هنر در چه فضایی این برنامه ریزی را برای به دست‌آوردن سرمایه دارد هم از مواردی بود که سیدزاده درباره‌اش گفت: رویکرد عمده ما این است که برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های فرهنگی‌-هنری فعالیت کنیم، مثل سالن‌ها و پردیس‌های سینمایی یا پروژه‌هایی که منجر به درآمدزایی شود مانند بازارهای
فرهنگی- هنری و... که برایش طرح‌هایی را در نظرداریم و سال آینده از آن رونمایی می‌کنیم. این فضا هم تا الان وجود داشته و در چند پروژه سرمایه‌گذاری کردیم، منتهی بیشتر آنها در بورس بوده و طی آن بودجه‌ای را که از ارشاد گرفتیم صرف آن کردیم.
در ادامه طرح پردیس، پروانه و باشگاه فرهنگ و هنر از مواردی است که در نظر داریم تا در آنها با رویه فرهنگی تری به درآمدزایی برسیم. در طرح پردیس قرار است مرکزی جامع و مجازی تمام رویدادهای آموزشی و فرهنگی ـ هنری را ارائه دهد و طرح پروانه هم بازاری را به راه می‌اندازد که در آن با استفاده از یک اپلیکیشن هنرمند می‌تواند با اساتید هر رشته، خریداران و.... مرتبط شود و اثرش را
ارائه کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها