یک نماینده مجلس در گفت‌وگو با جام جم آنلاین:

استانی شدن انتخابات طرحی شترمرغی است که مردم را حذف می‌کند

نمایندگان در جلسه دیروز در ادامه بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات، سازوکار استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی را تعیین کردند.
کد خبر: ۱۱۹۵۴۳۲

به گزارش ایرنا، نمایندگان در این ماده مقرر کردند: حوزه انتخابیه در انتخابات مجلس، محدوده جغرافیایی هر استان است. هر یک از استان‌ها به عنوان حوزه انتخابیه اصلی و حوزه‌های انتخابیه موجود واقع در آن استان، حوزه انتخابیه فرعی محسوب می‌شود و مناطق تابع حوزه انتخابیه موجود به عنوان حوزه انتخابیه تابعه فرعی شناخته می‌شود. براساس این مصوبه رای‌دهندگان هر استان می‌توانند به جای نوشتن نام افراد یک لیست انتخاباتی، عنوان آن لیست را بنویسند.
جام‌جم در گفت‌وگو با دو نماینده مجلس این مصوبه را بررسی کرده است.
قطع ارتباط نمایندگان و مردم
جهانبخش محبی‌نیا، نماینده میاندوآب درباره تصویب جزئیات استانی شدن انتخابات در مجلس در گفت‌وگو با جام‌جم اظهار کرد: مصوبه استانی شدن انتخابات با اهداف طرفداران آن مباینت دارد.
محبی‌نیا در توضیح بیشتر این مطلب گفت: در بحث انتخابات استانی، قرار بر این است که راه برای نخبگان شناخته شده و جامعیت بیشتر هموار شود بنابراین حامیان این مصوبه از یکسو ادعا می‌کنند دنبال جامعیت و ورود نخبگان شناخته شده در سطح ملی هستند اما از سوی دیگر نیروهایی را حذف می‌کنند که با کنار زدن آنها در پی یک ساختاربندی جدید باشند.
این نماینده مجلس افزود: ایراداتی مدنظر طراحان انتخابات استانی است که به گمان من اجرایی شدن آن باعث تشدید آن ایرادات خواهد شد.
محبی‌نیا ادامه داد: در صورت اجرایی شدن این مصوبه ارتباط نمایندگان با مردم قطع خواهد شد. شهرها و روستاهای کوچک فراموش خواهند شد. همچنین شهرهای بزرگ این امکان را پیدا می‌کنند که نیروهای بیشتری را به مجلس بفرستند.
نماینده میاندوآب درباره دیگر نقاط ضعف این مصوبه گفت: از سوی دیگر نقشه راهی برای این طرح تدارک دیده شده که منطقی به نظر نمی‌رسد. به این معنا که نماینده منتخب باید 15 درصد آرای حوزه‌های فرعی را نیز اخذ کند؛ در حالی که چنین چیزی اساسا منطقی به نظر نمی‌رسد و در عرصه اجرا و رای دادن برای مردم سودی در برنخواهد داشت.
پرداختن به موضوعات کلان
محمد دامادی، نماینده ساری در مجلس در گفت‌وگو با جام‌جم با بیان این‌که با اصل استانی شدن انتخابات موافق است، گفت: این طرح نکات مثبت و منفی دارد که در عین حال امتیازاتش بیشتر از نکات منفی آن است. وی تصریح کرد: در سیستم فعلی نمایندگان درگیر پاسخگویی به مشکلات منطقه و حوزه انتخابیه خود بوده و به این ترتیب از پرداختن به موضوعات کلی و کلان باز می‌مانند.
نماینده ساری در مجلس ادامه داد: اجرایی شدن طرح استانی شدن انتخابات موجب ورود افرادی به جمع‌های انتخاباتی می‌شود که از سطح بالاتری برخوردار بوده و به قوانین فرادستی آشنا هستند.
دامادی به انتقاد برخی در مورد استانی شدن انتخابات مبنی بر این‌که موجب افزایش هزینه‌ها می‌شود پرداخت و اظهار کرد: مگر در حال حاضر هزینه‌های تبلیغات از جمله نصب پوستر و بنر و ... زیاد نیست؟
این نماینده مجلس افزود: در صورت اجرایی شدن طرح استانی شدن انتخابات لیست، حاکم می‌شود و یک نفر نمی‌تواند تصمیم‌گیر نهایی شده و هزینه‌های بالایی صرف تبلیغات کند، بنابراین در صورت حاکم شدن لیست، هزینه‌های انتخاباتی بسیار کاهش می‌یابد. دامادی افزود: با استانی شدن انتخابات شاهد اثرگذاری بیشتر احزاب خواهیم بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها