شرایط یوزپلنگ‌ها در کشورمان کاملا بحرانی است و جمعیت‌شان به عدد 30 نمی‌رسد، آخرین بررسی‌ها این واقعیت تلخ را نشان می‌دهد. با این حال تلاش‌های زیادی برای نجات این گونه شده است؛ تلاش‌هایی که به طور حتم کافی نبوده و در‌واقع تنها شیب انقراض آنها را کم کرده است.
کد خبر: ۱۱۹۵۲۲۱


مساله‌ای که این روزها به انقراض یوز بیشتر از سایر عوامل دامن می‌زند، حضور دام در زیستگاه‌های این‌گونه است، به همین دلیل شرایط برای خروج دام از توران و میاندشت باید فراهم شود.
اما در کل برای بررسی شرایط حیات‌وحش کشور باید این مساله را از دو منظر بررسی کرد؛ از منظر جمعیت گونه‌ای مانند یوز یا گونه‌های دیگری مانند گوزن زرد و گورخر ایرانی نیز شرایط مناسبی ندارند.
اما از منظر دیگر که روش‌های حفاظتی است، باید گفت روش‌ها به‌درستی در حال تغییر است و باید برای نجات محیط‌زیست و حیات‌وحش این مسیر مناسب را ادامه داد.‌
برای نمونه حضور سازمان‌های مردم‌نهاد تخصصی پررنگ‌تر از قبل شده است. اطلاع‌رسانی و گسترش فضای مجازی نیز سبب شده آگاهی مردم درباره حیات‌وحش بیشتر شود و در نتیجه کمک‌های مردمی بیشتری نیز اتفاق بیفتد؛ مثلا در ماجرای جمع‌آوری کمک برای آزادی دو محیط‌بانی که به پرداخت دیه محکوم شده بودند شاهد چنین تجربه مثبتی بودیم.
علاوه بر این باید روش‌های نوین حفاظتی را نیز در اولویت قرار داد؛ روش‌هایی که حفاظت جامعه‌محور هستند یعنی با ذی‌نفع کردن جوامع محلی آنها به حفاظت از زیستگاه‌ها تشویق می‌شوند.

مرتضی اسلامی‌دهکردی

عضو هیات‌مدیره انجمن یوزپلنگ ایرانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها