نگاهی به رفتارهای ناهنجارانه برخی از سلبریتی‏های ورزشی؛

می‌تازم چون سلبریتی‎ام!

در 48 ساعت گذشته رفتار ناهنجارانه دو سلبریتی فوتبالی به شدت سوژه شده و واکنش‎های مختلفی را رقم زده است. واقعیت تلخی وجود دارد. سلبریتی‌ها چه از نوع هنری و چه از نوع ورزشی همیشه رفتارهای ناپسندی از خود نشان داده‎اند که دو مورد اخیر تازه‌ترین موارد محسوب می‎شوند وگرنه موضوع بی‎سابقه و عجیبی نیست.
کد خبر: ۱۱۹۴۸۴۹
می‌تازم چون سلبریتی‎ام!

به گزارش جام‎جم آنلاین ، علیرضا حقیقی در مجموعه ورزشی انقلاب بر سر مسائل مربوط به تمرین، بینی خطیر معاون باشگاه استقلال را شکسته و فرهاد مجیدی نیز با پلیس درگیری لفظی پیدا کرده است. حالا بیاییم با توجه به این دو مورد تمام چهره‎های ورزشی را توبیخ کنیم که چرا چنین هستند و چنان می‎کنند؟ بله، فعلا باید این کار را کنیم. واقعیت این است که سلبریتی‌ها فعلا حرفی برای گفتن ندارند چون کارنامه چند سلبریتی به اندازه‎ای سیاه است که کار بقیه را هم خراب می‎کند.

ردپای ناهنجاری‏های این چنینی در گذشته نیز به وفور دیده می‏شد. مثل همان فوتبالیست سابقی که در تمرینات تیمش ناگهان رکیک‏ترین ناسزاها را به مدیرعامل باشگاه داد و بلافاصله حکم اخراج خود را دریافت کرد. نکته تاسف بار این است که این فوتبالیست سابق همان شب تبدیل به قهرمان شبکه‏ های ماهواره ای شد چرا که به دلیل تبلیغات هدف‏دار و نادرست اینطور جلوه داده شد که او به دلیل روزه‏خواری از تیمش اخراج شده است.

به یک نمونه دیگر می‏پردازیم، فوتبالیستی که با سوء‏استفاده از نام خود دست به کلاهبرداری‏های وسیعی زده است و یا یک فوتبالیست دیگر که خیلی راحت به مردم افغانستان توهین می‏کند.

برای ذکر مثال‏هایی از این دست می‏توان به تفصیل صحبت کرد. از فحاشی به خبرنگار تا بی‏احترامی به هوادار گرفته تا اغفال دختر نوجوان به وسیله شهرت و یا دیگر موارد به شدت غیراخلاقی که حتی نمی‏توان به آنها اشاره‏ای کوچک داشت.

بی‎ظرفیتی در برابر شهرت و ثروت

نمی‏توان همه سلبریتی‎ها را با هم جمع بست اما تعداد زیادی از آنها به واسطه شهرت، موفقیت و البته ثروت رفتارهایی از خود نشان می‎دهند که ثابت می‎کند ظرفیت برای داشتن چنین موقعیت‎هایی از سوی آنها هنوز تکمیل نشده است.

یک سلبریتی پس از به دست آوردن حجم زیادی از شهرت، ثروت و موفقیت دارای ویژگی‎های متعددی می شود که برخی از آنها نامطلوب هستند. یکی از این چندین ویژگی نامطلوب این است که سلبریتی گمان می‎کند تافته جدا بافته از سایر اعضای جامعه است و جایگاهی خاص و دست نیافتنی دارد. او مغرور می‎شود و رفتارش تغییر می‎کند.

در مواجهه با دیگران به‌خصوص قشر مردم عادی رفتارهایی خودپسندانه و متکبرانه از خود نشان می‎دهد و تحت هر شرایطی خود را محق می‎داند. سلبریتی مزبور گمان می‎کند قوانین نباید در رابطه با او صدق کند. گمان می‎کند آنچه در زندگی روزمره مردم جریان دارد به او ارتباطی ندارد و او در دایره این مردم جای نمی‎گیرد و مجبور به رعایت قوانین نیست.

سلبریتیِ خوب، سلبریتیِ بد

سلبریتی ورزشی می‌تواند خوب باشد و یا بد. این سلبریتی گاهی نه خوب است نه بد. اما امان از سلبریتی بد. نشان دادن ظرفیت پایین از سوی چهره‎های شاخص ورزشی به اتفاقی معمول در ورزش ایران تبدیل‌شده است. این ورزشکاران هرچند وقت یک‌بار رفتارهایی از خود نشان می‏دهند که با هیچ متر و معیاری قابل توجیه نیست.

چند سال پیش وقتی‌که یک فوتبالیست در حالت غیرعادی حین رانندگی دستگیر شد جعفر کاشانی عضو شناخته‌شده و اسبق تیم پرسپولیس تأکید کرد که فقدان برنامه فرهنگی در باشگاه‏ها باعث می‎شود تا یک جوانِ تازه به شهرت نرسیده نداند چطور رفتار کند، به‌خصوص آن‌هایی که از یک خانواده فقیر ناگهان به دل ثروت و شهرت پرتاب می‎شوند.

حق کاملاً با این پیشکسوت پرسپولیس است. چگونه می‎توان تصور کرد جوانی بدون تحصیلات بالا از دل خانواده‎ای فقیر ناگهان در فوتبال پله‎های ترقی را به‌سرعت طی کند و پس‌ازآن دچار خودبزرگ‌بینی نشود؟ او تا همین چند ماه پیش حتی تمکن مالی کافی برای پرداخت هزینه‎های ایاب و ذهابش را نداشت اما اکنون پس‌ازاینکه نخستین پیش‌قرارداد خود را دریافت می‎کند مدل جدیدترین اتومبیل موجود در بازار را می‏خرد و در خیابان‌ها گاز می‏دهد.

او آگاهی و فرهنگ لازم برای برخورد با موقعیت‏های جدید را ندارد و ثروت و شهرت او را به‌شدت گمراه می‎کند. این سلبریتی ورزشی و اصلاً این فوتبالیست نمی‎داند که چطور رفتار کند و چگونه با موقعیت جدید خود راه بیاید. در این میان باشگاهی که برای آن بازی می‎کند نیز برنامه‎ای برای کنترل ستاره خود ندارد و برخی از اطرافیان هم که هدفی جز سوء‎استفاده ندارند با نزدیک شدن به این جوان، بیشتر مقدمات گمراهی او را فراهم می‎کنند.

همه یک‌شکل و یکنواخت

سبک زندگی اکثر سلبریتی‎های ورزشی یکسان است. در مناطقی مانند شمال تهران خانه اجاره می‎کنند، اتومبیل‎های مدل‌بالا دارند، شغل‎هایی مانند فعالیت درزمینهٔ پوشاک، راه‎اندازی کافی‎شاپ و ساخت‌وساز را به‌عنوان حرفه دوم خود انتخاب می‎کنند، علاقه زیادی به برقرار کردن ارتباط دوستانه با سلبریتی‎های هنری دارند، قلیان یکی از ثابت‎ترین تفریحات آن‌هاست، در طول ماه هزینه سنگینی بابت خرید لباس تقبل می‎کنند و ده‎ها رفتار، حرکت و شیوه زندگی دیگر که فقط مختص افراد تازه به دوران رسیده و سلبریتی‎های ورزشی است.

رفتارها، اتفاقات و داستان‎های مربوط به سلبریتی‎های ورزشی در سال‎های اخیر آن‌قدر زیاد بوده که می‎توان درباره آن ساعت‎ها صحبت کرد. فوتبالیستی که در زمان اوج شهرت خود ده‌ها پرونده غیراخلاقی از خود بر جای گذاشت را به خاطر می‎آورید؟ قطعاً باید چند باری نام این فوتبالیست به گوشتان خورده باشد، فوتبالیستی که بیش از 10 بار قول داد رفتارهایش را کنار بگذارد و هر بار بدتر از دفعه قبل رسوایی بار آورد. شگفت آن‎که باشگاه این فوتبالیست، بسیار احساساتی با او برخورد می‌کرد و هر بار او را می‎بخشید؛ بدون اینکه او را نزد روان‎شناس بفرستد و یا ازلحاظ روحی به او توجه کند. این فوتبالیست که به دلیل سبک زندگی ناسالم موقعیت‎هایی طلایی را در فوتبال از دست داد هرگز نتوانست اصلاح شود و موارد متعدد مربوط به بی‌اخلاقی‌های او حتی پس از وداع با فوتبال ادامه داشت!

مورد بعدی یک فوتبالیست مطرح دیگر است. او بر سر یک مسئله غیراخلاقی با صمیمی‏ترین دوست فوتبالی خود به مشکل برخورد و پس‌ازآن نیز به‌جای فعالیت درزمینهٔ فوتبال وارد عرصه کلاه‌برداری از طریق فروش زمین شد!

کتک زدن خبرنگار و هوادار که دیگر از رفتارهای ثابت سلبریتی‏های ورزشی است. مورد شگفت‏آور دیگر فوتبالیستی است که پیش از مشهور شدن موتورسیکلت‌سوار می‎شد اما چند ماه بعد از انعقاد قرارداد با یک باشگاه مطرح، او را در حال تفریحات ناسالم بر روی عرشه یک قایق مسافرتی اجاره‎ای در دبی مشاهده کردند.

حالا هم که دسته‌گل دیگری از سوی سلبریتی‎ها می‎بینیم، کتک‌کاری حقیقی با معاون باشگاه استقلال بر سر اینکه چرا در هنگام تمریناتش به زمین اجاره‎ای او وارد شدند. کشمکش هنوز ادامه دارد. حقیقی دقایقی بعد از آزادی از بازداشتگاه در اینستاگرام لایو می‎گذارد و جماعتی بیمار هم او را تشویق می‎کنند که دفعه بعد محکم‎تر بزند! حقیقی به‌عنوان یک سلبریتی ورزشی روز بعد آن‌چنان کودکانه در توجیه کار خود حرف می‎زند که جای شکی باقی نیست این گلر اسبق تیم ملی آنچه واقعاً هست را پس از سال‎ها ناگهان ارائه داده است.

در آن‌سو نیز خطیر کم بی‎تقصیر نیست، مردی که ساعتی بعد از کتک‌کاری‌اش با حقیقی به طرز مشکوکی درباره او و خدمات بی‎نظیرش در فوتبال ایران مطالبی در شبکه‎های اجتماعی نوشته شد.

فرهاد مجیدی هم که دیگر جای خود دارد. فیلمی که از او منتشرشده گویای همه‌چیز است اما اینجا هم نباید یک‌طرفه رفت و همه‌چیز را متوجه او کرد اما به‌هرحال از کسی که اسطوره استقلال شمرده می‎شود انتظار دیگری می‎رفت. مشهور بودن دلیلی برای تخلف و ناهنجاری نیست.

سلبریتی یک قربانی است

بازهم باید به نقش باشگاه‎ها در رفتارهای ناهنجارانه چهره‎های فوتبالی اشاره‌کنیم. باشگاهی که ناگهان پول هنگفت و خانه لوکسی در اختیار یک جوان بیست‌ساله قرار می‎دهد در کنار آن باید برای او جلسات توجیهی با حضور یک روانشناس برگزار کند و راه درست را به او نشان بدهد. نظارت باشگاه‎ها بر روی رفتار بازیکنان جوان کافی نیست. درواقع می‏توان گفت یک سلبریتی درواقع یک قربانی است، قربانی بزرگی که از سوی باشگاه خود به‌صورت کامل رهاشده.

سلبریتی‏های ورزشی و اصلاً غیرورزشی نشان داده‏اند که همان سبک خود رادارند و قرار هم نیست تغییر در زندگی آنها ایجاد شود. فعلاً تاخت‌وتاز آنها ادامه دارد. اینکه چه زمانی توجیه می‌شوند و چه زمانی برای باشگاه‌ها مشاور فرهنگی و اخلاقی در نظر گرفته می‌شود کاملاً نامشخص است، این موضوع فعلاً حتی به‌اندازه دلالیسم در فوتبال نیز اهمیت ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها