دو مؤسسه معتبر بین‌المللی «کنترل ریسکس» و «اینترنشنال SOS» در ارزیابی خود برای سال ۲۰۱۹، ایران را جزو امن‌ترین کشورهای جهان معرفی کردند.
کد خبر: ۱۱۹۴۶۵۲

روزنامه ایندیپندنت با تیتر درشت «ایران در زمره امن‌ترین کشورهای جهان»، به تحلیل کلی این گزارش پرداخت. بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ نرخ متوسط خطر در ایران 87/4 درصد محاسبه شده که این رقم از نظر قرارگرفتن در معرض بلایای طبیعی مثل زلزله، طوفان، سیل، خشکسالی و افزایش سطح آب دریا برابر با 19/10 درصد و از نظر آسیب‌پذیری‌های وابسته به زیرساخت‌ها، تغذیه، شرایط زندگی و اوضاع اقتصادی 78/47 درصد است و با این امتیاز ایران توانسته است از رده‌بندی کشورهای بسیار کم‌خطر، کم‌خطر، خطر متوسط، پرخطر و بسیار پرخطر در شمار کشورهای کم‌خطر قرار گیرد. امنیت ایران در این گزارش در سطح کشورهای اروپا، آمریکا، کانادا و استرالیا ارزیابی شده است.
تراول لاگر آمریکایی با 5/1 میلیون دنبال‌کننده در فیسبوک، ویدئویی دو دقیقه‌ای را از سفر خود به ایران منتشر کرد که در مدت شش ماه بیش از 2/6 میلیون بار در فیسبوک دیده شد. او با ارائه تصاویری از سفر خودش می‌گوید ایران ناشناخته‌ترین نقطه زمین است. با امنیت مثال‌زدنی در بین نا امن‌ترین کشورهای زمین، در دهه گذشته تنها یک عملیات تروریستی در پایتخت به وقوع پیوسته است. این در حالی است که در همین زمان حدود 250 مورد در ایالات متحده گزارش شده است. بندرت دیده شده گردشگری مورد تعرض یا دزدی مشابه آنچه در کشورهای دیگر رایج است، قرار بگیرد.
به واسطه ظهور رسانه‌های جدید، شاهد جابه‌جایی در تصویرسازی از قدرت هستیم. این جابه‌جایی، قدرت نمادین را به عنوان قدرت برتر معرفی می‌کند. رسانه‌ها با کارکردهای خاصی که دارند، می‌توانند به تقویت یا تضعیف قدرت نمادین کشور‌ها پرداخته و از آن طریق مستقیم بر بحث امنیت اجتماعی کشورها تاثیر گذارند .بنابراین شبکه‌های اجتماعی می‌توانند به تقویت وانسجام بخشی بیشتر ساخت‌های قدرت بپردازند یا این‌که در جهت تضعیف آنها اقدام نمایند. تصویر نمادینی که از اقتدار و امنیت ایران در فضای مجازی وجود دارد به هیچ وجه شایسته واقعیت موجود نیست.
این تصویر سازی ﻧیـﺎز ﺑـﻪ ﺟـﺎﻣﻊﻧﮕـﺮی دارد:
بایستی یک کمپین چند زبانه و مستمر با محوریت شهروندان ایرانی در خصوص بازنمایی نمادها و نشانه‌های مختلف امنیت ملی ایران با یک تگ مشخص در شبکه‌های اجتماعی منتشر شود.
ضروری است این موضوع تبیین شود که این امنیت در حالی به دست آمده که نیروهای نظامی ایران شبانه روز در حال مبارزه با گروه‌های تروریستی در منطقه و باندهای مافیایی بین‌المللی مواد مخدر در مرزهای وسیع جغرافیایی هستند.
اینستاگرام برای انتشار تصاویر و فیلم‌های کوتاه جذاب از اقتدار و امنیت ایران در عرصه‌های گوناگون نقش موثری دارد. گردشگرانی که به ایران سفر می‌کنند نقش موثری در برجسته نمایی امنیت ایران دارند. تورلیدرها و مترجمین همراه افرادی که به ایران سفر می‌کنند ضروری است با ایجاد حساب‌های کاربری در شبکه‌های مجازی ضمن برندسازی شخصی برای خود در حوزه کاری با حفظ ارتباط مستمر با این افراد آنها را به اشتراک‌گذاری تصویر و فیلم از امنیت ایران هنگام سفر یا بعد از آن ترغیب کنند.
روابط عمومی مجموعه‌های فرهنگی، اماکن گردشگری و مذهبی ... نیز که محل مراجعه گردشگران است ضرورت دارد با ایجاد حساب‌های رسمی در شبکه‌های مجازی زمینه را برای تولید و انتشار محتوا از گردشگران و بخصوص نخبگانی که برای رویدادهای مختلف به ایران سفر می‌کنند ایجاد کنند.
پیشنهاد می‌شود دست‌اندرکاران فرهنگی ایران با رویکرد نمایش اقتدار ملی، با شناسایی افراد زیادی که به عنوان تراول بلاگر یا تراول‌وی‌لاگر فعالیت می‌کنند، زمینه حضور آنها در ایران را تسهیل کنند.
خلاقیت در استفاده از ابزارها و قالب‌های رسانه‌ای و شناخت مخاطبین هدف از فرهنگ‌های متفاوت برای تولید محتوا مهم‌ترین نکته‌ای است که در همه این موارد باید به آن توجه شود.

محمد ولوی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها