گزارش جام‌جم از فصل دوم سریال «بی‌قرار» که از 12 آذر پخش می‌شود

در جست‌وجوی رعنا

زنی به نام رعنا پس از پنج سال از زندان آزاد و متوجه می‌شود همه زندگی خود را از دست داده است. او که می‌خواهد زندگی‌اش را از نو بسازد دنبال کودک خود که هنگام دستگیری یک‌ماهه بوده، می‌رود. رعنا در نتیجه جست‌وجوهای فراوانش سرانجام به مشهد می‌رسد و دنبال نشانه‌ای از کودکی که اینک پنج ساله شده، می‌گردد؛ جست‌وجویی که اتفاقات جدیدی را برایش رقم می‌زند... این خلاصه داستان سریال تلویزیونی بی‌قرار 2 به تهیه‌کنندگی مجید اوجی و نویسندگی و کارگردانی فلورا سام است که پخش آن از پنجم آذر ساعت 21 و 30 دقیقه از شبکه دو شروع شده است. البته چون بین پخش فصل یک و دوی سریال توقف حدودا چهار تا پنج ساله است، به همت گروه سازنده فصل یک این سریال که در ده قسمت پخش شده در قالب شش قسمت روانه آنتن می‌شود و پخش فصل جدید از روز دوشنبه 12 آذر آغاز می‌شود. در این سریال تلویزیونی لاله اسکندری نقش رعنا را بازی می‌کند و نقش پدرش را محمدرضا شریفی‌نیا به‌عهده دارد. سارا خویینی‌ها و دکتر محمد صادقی نقش زوجی را بازی می‌کنند که فرزند رعنا را به سرپرستی انتخاب کردند. در فصل دوم این سریال بازیگران جدیدی هم اضافه شدند که نقش‌های پیچیده‌ای را بازی می‌کنند و در این باره می‌توان به حضور بازیگرانی همچون آتیلا پسیانی و شقایق فراهانی اشاره کرد. پژمان بازغی، کامران تفتی، امیرحسین صدیق، کمند امیرسلیمانی، داریوش کاردان، مریم امیرجلالی، مریم بوبانی، زهرا سعیدی، اسماعیل خلج، آتش تقی‌پور، سولماز آقمقانی، رضا اخلاقی‌راد، سعید محیط، هادی فراهانی، همراه با هنرمندان خردسال فاطمه دقاقی و حامی فراهانی دیگر بازیگرانی هستند که در این مجموعه به ایفای نقش پرداختند.
کد خبر: ۱۱۹۴۶۳۲

صحنه‌هایی که از نو تکرار شد
مجید اوجی، تهیه‌کننده سریال بی‌قرار درباره فصل دوم این سریال به جام‌جم می‌گوید: با توجه به استقبال مردم از سریال بی‌قرار قرار شد سری دوم آن را بسازیم. البته این تصمیم در زمان پخش فصل اول گرفته شد، به همین دلیل هنگام تدوین، پایان‌بندی سریال را به‌گونه‌ای طراحی کردیم که بتوانیم آن را ادامه بدهیم.
وی ادامه می‌دهد: خانم سام در زمان پخش بی‌قرار، طرح سری دوم را نوشتند. بعد از نگارش هم بازنویسی کوتاهی انجام دادند و سریال را تولید کردیم. قصه سری دوم در ادامه سری اول است و در این فصل بیشتر به معضلات اجتماعی در قالب داستان می‌پردازیم. البته خط اصلی قصه زندگی رعناست که بعد از آزادی به دنبال فرزندش می‌گردد. البته مشکلات زیادی سر راه او قرار می‌گیرد، اما می‌خواهد اطرافیانش به او فرصت بازگشت بدهند تا بتواند خودش را دوباره از نو بسازد.
این تهیه‌کننده اشاره می‌کند: ما در این سریال علاوه‌بر به تصویر کشیدن زندگی رعنا به مسائل دیگری هم می‌پردازیم. به عنوان مثال این‌که اگر فردی در برهه‌ای از زندگی‌اش بنا به هر دلیلی اشتباهی کرده به او فرصت بازگشت دوباره داده شود. تصویربرداری فصل دوم هم در 22 قسمت در تهران، مشهد و پاریس انجام شده است.
اوجی عنوان می‌کند: فصل اول سریال در ده قسمت پخش شد و با توجه به وقفه‌ای که هنگام پخش پیش آمد، به همین دلیل ما فصل اول را در 6 قسمت خلاصه کردیم که ابتدا این فصل روی آنتن برود و بعد از روز دوشنبه 12 آذر فصل دوم آغاز شود. در واقع با خلاصه قسمت اول داستان مجموعه هم برای بینندگان یادآوری می‌شود و اگر هم آن را ندیده‌اند با فضای قصه آشنا شوند.
وی با اشاره به تغییرات بازیگران توضیح می‌دهد: در فصل اول علی قربانزاده بازی کرده بود، اما در فصل دوم نمی‌توانست همکاری کند و امیرحسین صدیق جایگزین شد. به همین دلیل ما صحنه‌هایی که قربانزاده در فصل اول بازی کرده بود را با حضور امیرحسین صدیق تکرار کردیم تا مخاطب با دیدن فصل دوم سریال سردرگم نشود. همچنین این اتفاق برای دیگر بازیگران هم افتاد. به‌عنوان مثال نقش پدر کامران تفتی و پدر محمد صادقی را در فصل اول بازیگران دیگر به‌عهده داشتند که در فصل دوم به ترتیب آتش تقی‌پور و اسماعیل خلج جایگزین شدند که همه این صحنه‌ها دوباره تصویربرداری شد.
این تهیه‌کننده درباره انتخاب پاریس به‌عنوان یکی از مکان‌های فیلمبرداری سریال می‌گوید: ما باید کشوری را انتخاب می‌کردیم که رعنا برای پیدا کردن فرزندش خیلی راحت نتواند به آنجا برود، به همین دلیل نمی‌توانستیم کشورهای اطراف را انتخاب کنیم و بعد از بررسی‌های لازم به پاریس رسیدیم و بخشی از کار در آنجا تولید شد.
اوجی درباره توقف چهار تا پنج ساله در پخش فصل دوم مجموعه می‌افزاید: دلیل آن را نمی‌دانم، اما با تماشای سریال متوجه می‌شوید که کار خوبی به لحاظ قصه، کارگردانی، بازی و تولید است.
پرونده‌های جنجالی کودکان
فلورا سام، نویسنده و کارگردان سریال بی‌قرار درباره نگارش این مجموعه که قصه‌ای زنانه است، توضیح می‌دهد: چند سال پیش در یک مینی سریال چهار قسمتی به کارگردانی مجید مظفری به مشهد رفته بودیم.
در بخشی از کار با خانمی به نام رمضان‌پور آشنا شدم که مسؤول خانه‌ای بود که در آن کودکان بی‌سرپرست نگهداری می‌شدند. او برایم از پرونده کودکانی گفت که مادرانشان بزهکار بودند و بعد از آزادی به دنبال فرزندشان می‌آمدند که متاسفانه برخی از آنها گم شده بودند و سرنوشت نامعلومی داشتند. همین جرقه‌ای شد تا من قصه سریال بی‌قرار را بنویسم.
وی ادامه می‌دهد: در واقع ترکیب قصه دو تا سه پرونده، موضوع فیلمنامه سریال بی‌قرار شد. با توجه به این‌که فصل اول سریال مورد توجه مردم قرار گرفت، تصمیم گرفتیم فصل دوم آن را هم بسازیم، به همین دلیل هنگام تدوین، قسمت آخر سریال باز گذاشته شد تا بتوانیم فصل دوم را بسازیم.
این نویسنده و کارگردان درباره این‌که چرا در پخش فصل دوم وقفه طولانی پیش آمد، می‌افزاید: اتفاقا این سوالی است که خودم هم دارم و هنوز به پاسخی نرسیده‌ام. اگر شما به جواب رسیدید به من هم اطلاع بدهید!
سام درباره انتخاب لاله اسکندری (رعنا) که نقش پیچیده‌ای هم در قصه دارد توضیح می‌دهد: فقط شخصیت رعنا در قصه پیچیده نیست، بلکه دیگر شخصیت‌های قصه سریال به اندازه رعنا پیچیده و متفاوت هستند. به عنوان مثال در فصل دوم سریال بازیگرانی همچون آتیلا پسیانی، شقایق فراهانی و... اضافه شدند که این نقش‌ها هم پیچیده و متفاوت است.
در مجموع شخصیت‌ها را به گونه‌ای طراحی کردم که برای مخاطبان تا پایان قصه تعلیق داشته باشد. به همین دلیل گره‌هایی در قصه قرار دادم، اما درباره انتخاب لاله اسکندری هم باید بگویم با او قبل از این سریال تجربه سریال مشق عشق را داشتیم که خیلی خوب نقش را به لحاظ حسی در آورده بود، به همین دلیل او را برای نقش رعنا انتخاب کردیم.
معمولا کمتر در سریال‌های تلویزیونی شاهد قصه‌های زنانه هستیم، اما فلورا سام تلاش کرده در قصه‌هایش به نوعی روایتگر معضلاتی باشد که زنان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.
سام در این باره می‌گوید: واقعیت این است که من به‌عنوان تنها کارگردان خانم در رسانه ملی احساس وظیفه و ضرورت می‌کنم که باید تعداد قصه‌های زنانه را در این رسانه بیشتر به تصویر بکشیم. متاسفانه جای تعجب دارد که اکثر قصه‌ها مردانه است. شاید دلیلش این است که بیشتر نویسندگان آقا هستند. امیدوارم ضرورت این مساله از سوی مسؤولان سیما هم احساس
شود.
وی در پایان با اشاره به اطلاع رسانی سریال توضیح می‌دهد: متاسفانه تبلیغات قبل از پخش سریال کم بود و شخصا از این مساله ناراحت هستم و نمی‌دانم چرا اطلاع‌رسانی ضعیف انجام می‌شود.
یک مادر متفاوت
لاله اسکندری درباره نقش رعنا در این سریال توضیح می‌دهد: رعنا نقشی است که من به نسبت سایر نقش‌هایم کمتر در آن تجربه داشتم. رعنا مادر است و برای رسیدن به فرزندش تلاش می‌کند؛ موقعیتی که من در زندگی شخصی‌ام تجربه نکرده‌ام و به همین خاطر برایم خیلی چالش‌برانگیز بود تا بتوانم این نقش را دربیاورم. موقعیت‌هایی که رعنا با آنها مواجه می‌شود، فراز و فرودهای نقشش و تلاشی که می‌کند به نظرم بسیار جذاب است. اگر با سریال همراه شوید متوجه ویژگی‌های این شخصیت خواهید شد.
وی ادامه می‌دهد: متاسفانه یا خوشبختانه من سریال‌هایی کار کردم که بیشتر زن محور و قصه بر دوش زنان بوده است. شخصیت رعنا هم این ویژگی را دارد و قصه را او جلو می‌برد. موقعیت خوبی برای هر بازیگری است که برای من هم فرصت مغتنمی بود.
این بازیگر می‌افزاید: یکی از ویژگی‌های قصه ما برخلاف بسیاری از قصه‌ها این است که شخصیت اصلی ما نقش مثبت نیست. برای من هم که بیشتر نقش مثبت بازی کرده‌ام این موضوع جذابیت داشت. در قصه ما رعنا، زنی است که خلاف کرده و حتی در کار قاچاق بوده است، ولی پررنگ‌تر از این ویژگی، مادرانگی اوست. مخاطب می‌پذیرد حتی خلافکارترین آدم‌ها هم نسبت به فرزندشان احساس خطر می‌کنند و رابطه عاطفی مادر و فرزندی فارغ از هرگونه اتفاق اجتماعی دیگر است. مادرانگی حسی متفاوت از تمام احساس‌های دنیاست که نه جغرافیا می‌شناسد و نه چندان به شخصیت فرد برمی‌گردد.
وی اشاره می‌کند: سریال در این فصل تمام می‌شود، اما اگر با استقبال مخاطبان همراه شود ممکن است ادامه پیدا کند. فصل اول را نزدیک به دو ماه و فصل دوم را حدود شش ماه تصویربرداری کردیم. کار کردن با خانم سام در این مدت برایم خیلی جذاب بود چون نویسنده خودشان هستند و نسبت به کار بسیار مسلط بودند. کار کردن با این گروه تجربه دلنشینی بود که امیدوارم باز هم تکرار شود.

موقعیت‌های تازه

محمد صادقی، بازیگر درباره نقشش می‌گوید: در این سریال نقش یک پزشک متخصص مغز و اعصاب را بازی می‌کنم و تم محوری مجموعه هم جدال بر سر بچه‌ای است که این آقای دکتر به فرزندی قبول کرده. این شخصیت در این فصل هم همراه با روند قصه با موقعیت‌های جدیدی روبه‌رو می‌شود. سریال در مکان‌های مختلفی چون تهران، مشهد و فرانسه تصویربرداری شده است که قصه را جذاب می‌کند و موقعیت‌های تازه‌ای را به وجود می‌آورد.
در قسمت‌های فرانسه، من و خانم خویینی‌ها در کنار تعدادی دیگر از بازیگران حضور داشتیم. از جمله ویژگی‌هایی که در پذیرش یک نقش برایم اهمیت دارد این است که اثر تهیه‌کننده، کارگردان و به طور کلی گروه خوبی داشته باشد. در مورد این مجموعه هم این معیارها صادق بود. طبیعتا وقتی شرایط تولید و گروه بازیگران حرفه‌ای باشند نوید یک کار سلامت را می‌دهد و شما را به عنوان بازیگر تشویق به همکاری می‌کند. به طور کلی فکر می‌کنم ماحصل کار و چیز بدی از آب درنیامده باشد، البته قضاوت با مردم است.

فراهانی با یک نقش پیچیده

شقایق فراهانی تا امروز در مجموعه‌های متفاوتی چون هست و نیست، فوق سری، انقلاب زیبا، ماتادور، مادرانه، خانه پدری و... بازی کرده است. او در تلویزیون سعی کرده با انتخاب‌های مختلف خود نقش‌هایی را تجربه کند که جای خالی‌اش در کارنامه هنری‌اش احساس می‌شد.
این بازیگر در فصل دوم سریال تلویزیونی بی‌قرار 2 نقش زنی به نام مینا را بازی می‌کند شخصیتی خاکستری، پیچیده و متفاوت دارد که با پیشرفت قصه مخاطب متوجه پیچیدگی‌های او می‌شود. مینا نیز به واسطه شخصیت شاهین که نقش آن را آتیلا پسیانی بازی می‌کند، درگیر ماجراهای متفاوتی هم می‌شود و زندگی‌اش به نوعی با رعنا که شخصیت محوری قصه است، گره می‌خورد.

فاطمه عودباشی نوشین مجلسی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها