برای تحلیل وضعیت اقتصادی کشور در شرایط فعلی و پیش‌بینی چندماهه آن، ابتدا باید واقعیات را پذیرفت، برای مردم تبیین و بر اساس آن تحلیل و برنامه‌ریزی کرد. مهمترین شاخص‌های ارزیابی اقتصاد کشور در شرایط فعلی عبارتند از: ارز، واردات، صادرات، تورم، اشتغال، نفت و سرمایه‌گذاری.
کد خبر: ۱۱۹۴۵۷۸

پس از التهابات ارزی یک سال گذشته، در هفته‌های اخیر بانک مرکزی با تزریق ارز به بازار، برخورد با دلالان و بگیر و ببند در سطح بازار، توانسته قیمت دلار را نزولی کند. علت افزایش نرخ ارز در یک سال گذشته، افزایش تقاضا برای خرید ارز از جانب عموم مردم بود که در میان آنها افرادی بودند که با هدف حفظ ارزش دارایی‌شان دلار می‌خریدند و برخی هم قصد داشتند با تبدیل دارایی‌شان به دلار، از کشور خارج شوند. این تقاضاها همچنان در جامعه وجود دارد و با بگیر و ببند نمی‌توان آنها را حذف کرد. بنابراین پیش‌بینی بنده این است که با بازگشت این تقاضا به بازار، نرخ ارز از اواخر سال دوباره صعودی خواهد شد. در زمینه تحلیل نرخ تورم نیز آمارها نشان می‌دهد در ماه‌های اخیر تورم نقطه به نقطه در حال افزایش بوده و هم‌اکنون از 35 درصد هم عبور کرده است. هرچند تورم ماهانه کمی پایین آمده، اما تورم میانگین و تورم نقطه به نقطه در ماه‌های آینده روند صعودی خواهند داشت و برای مهار تورم دولت باید برنامه‌های مدونی طراحی کند.
در بازار نفت باید توجه داشت که قیمت‌گذاری در اختیار ما نیست و ایران تابع بازار نفت است. هم‌اکنون آمریکا با فشار به لیبی، این کشور را که مدت‌ها تولید نفت را متوقف کرده بود، مجبور کرده دوباره اقدام به تولید و صادرات نفت کند. عربستان نیز صادرات نفت را افزایش داده است. به همین دلایل است که در هفته‌های اخیر قیمت نفت نزولی شده است. در کنار کاهش قیمت نفت، ایران به علت تحریم‌ها با کاهش صادرات نیز مواجه است. شاهد بودیم کره‌جنوبی که در دوره قبلی تحریم‌ها واردات نفت از ایران را متوقف نکرد، این بار دو ماه قبل از اجرای تحریم‌ها، واردات نفت از کشورمان را متوقف کرد تا بتواند از آمریکا معافیت بگیرد. اینها واقعیاتی است که باید مردم متوجه باشند.
در تحلیل وضعیت اشتغال هم باید به آمارها مراجعه کرد. طبق آخرین آمارها، نرخ بیکاری جوانان 20 تا 30 ساله، حدود 25 درصد است که باید به این شاخص، توجه کرد. برای ایجاد اشتغال، نیازمند افزایش سرمایه‌گذاری هستیم و بنده از آمارهایی که رئیس‌جمهور درباره رکوردزنی اشتغال در بهار امسال ارائه کردند، خبر ندارم. از نظر بنده، بازار خودرو چندان مهم نیست هرچند در نگاه مردم، قیمت خودرو اهمیت زیادی دارد. صنعت خودرو نیز متاثر از شرایط کلان اقتصاد کشور است.
در مجموع، معتقدم اقتصاد با گفتاردرمانی حل نمی‌شود و با سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی حل می‌شود و مسؤولان دولتی نیز باید به این اصل توجه کنند.

احمد حاتمی یزد

کارشناس اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها