گفت‌وگو با مجید قیصری، نویسنده رمان «شیرنشو» که داستانش را در ارتباط با تعزیه روایت می‌کند

رمــان هنر ترکیب است

دبیر علمی مسابقه خودنویس به جام جم آنلاین گفت:

اولویت اصلی ما استعدادیابی است

دبیر علمی مسابقه خودنویس اعلام کرد: دور نهایی کارگاه‌های داستان نویسی خودنویس ۱۶ و ۱۷ اسفند برگزار خواهد شد و برندگان نهایی در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ اعلام خواهند شد.
کد خبر: ۱۱۹۴۵۵۶
اولویت اصلی ما استعدادیابی است

به گزارش جام جم آنلاین، میرشمس الدین فلاح هاشمی دبیر علمی مسابقه خودنویس، گفت: مخاطبان مسابقه خودنویس کسانی بودند که تازه دست به قلم شدند یا کسانی که می نوشتند اما زمینه چاپ آثار را نداشتند، بنابراین تجربه حضور حرفه ای در این عرصه را نداشتند.

وی با اشاره به هدف استعدادیابی از اجرای این مسابقه، تصریح کرد: قصد داریم با پرورش استعدادهای توانمندی که زمینه کشف را نداشتند و با هدایت و آموزش این افراد، زمینه شکوفایی در عرصه نویسندگی را بدون حد و مرز سنی و منطقه ای ایجاد کنیم.

فلاح هاشمی گفت: 459 اثر به دست هیئت داوران رسید که بسیاری از این آثار کیفیت بالایی داشتند و این کار را برای انتخاب دشوار می کرد.

وی گفت: داوران انتخاب آثار متشکل از آقای مجید قیصری، سرکار خانم وجیهه سامانی، آقای حسن محمودی و بنده بودند، که بین آثار رسیده 20 اثر انتخاب شدند.

دبیر علمی مسابقه خودنویس درباره نحوه برگزاری کارگاه آموزشی اضافه کرد: افراد منتخب برای شرکت در کارگاه آموزشی و رفع اشکال دعوت شدند و این وجه تمایز ما با دیگر رویدادها و مسابقات است، که در آن تنها به دنبال انتخاب چند برنده و اهدای جایزه نیستیم و نمی خواهیم آن ها را رها کنیم، بلکه هدفمان این است که کسانی که استعداد بیشتری داشتند را با یک مربی حرفه ای آموزش دهیم تا آن ها در قالب کارگاه با یکدیگر کار کنند و علاوه بر کشف نقاط ضعف و قوت، نکات دیگری مثل داستان نویسی، عناصر داستان و… برای اشراف بیشتر روی متن هم آموزش داده شود.

وی گفت: مرحله اول کارگاه با حضور مربیان متخصص، آقای محمدمهدی رسولی، خانم وجیهه سامانی، آقای محمدرضا شرفی خبوشان و سرکار خانم سارا عرفانی طی 2 روز و مجموعا در ۴۸ ساعت برگزار شد. در واقع هر مربی ۱۲ ساعت کارگاه برای ۵ نفر از منتخبان برگزار کرد. پس از برگزاری کارگاه حضوری، به صورت غیرحضوری نیز از طریق بستر فضای مجازی افراد برگزیده با مربیان در ارتباط هستند و روند پیشرفت و رفع اشکال این عزیزان به طور دقیق پیگیری می شود.

فلاح هاشمی افزود: مرحله دوم کارگاه داستان نویسی در ۱۶ و ۱۷ اسفند، مانند مرحله اول. این کارگاه‌ها نیز و پس از آن این 20 نفر فرصت دارند نهایتا تا ۱۲ فروردین اصلاحات مدنظر را انجام دهند و داستان نهایی خود را برای نشر جام جم ارسال نمایند. ۲۰ اثر نهایی شده، مجددا توسط داوران مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و به برنده نهایی از نظر هیات داوران ۱۰ میلیون تومان جایزه به اضافه ۱۲ درصد سهم از فروش کتاب تعلق خواهد گرفت.

فلاح هاشمی با تاکید بر اینکه آثار به صورت کتاب الکترونیک در دسترس مردم قرار می گیرید، تاکید کرد: مردم می توانند با مراجعه به آن، کارها را ببینند و امتیاز دهند. در این بخش هم به سه نفر اولی که انتخاب می شوند جوایز ۵، ۳ و ۲ میلیون تومانی اهدا خواهد شد و ۱۰ درصد سهم فروش نیز به آنان تعلق خواهد گرفت. این بخش در واقع به گونه ای برای درگیر کردن مردم با مطالعه شکل گرفته است.

وی تصریح کرد: ما غیر از 20 نفر اول دو گروه نقره ای و برنزی متشکل از 2۳۰ نفر داریم که از بسته های آموزشی و شرکت در کارگاه‌های حضوری و مجازی بهره مند می‌شوند. شرایط استفاده نفرات نقره‌ای و برنزی در آینده نزدیک اعلام خواهد شد.

دبیر علمی مسابقه خودنویس با اشاره به بازخورد بسیار مطلوب این مسابقه در کل کشور، تصریح کرد: تقریبا از تمامی استان های کشور شرکت کننده داشتیم و حتی تنوع اقلیمی و تنوع سنی در منتخبین هم وجود دارد که این نشان دهنده گستره مناسب مسابقه و استعدادهای بیشمار کشف نشده در داخل کشور می باشد.

در پایان این گفتگو، فلاح هاشمی با اشاره به موضوع سبک زندگی ایرانی اسلامی در آثار ارسالی، گفت: امیدوارم این اتفاق که یک شروع برای برنامه های مفصل در سال های آتی است، بتواند به گزینش و پرورش استعدادهای نهفته در کشور کمک شایانی نماید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها