سرمایه‌گذار فیلم «وقت داریم حالا» به کارگردانی عبدالرضا کاهانی از او به‌دلیل زیر پا گذاشتن تعهداتش شکایت کرد

حاشیه داریم حالا!

پنجشنبه هفته گذشته بود که انتشار توییت عبدالرضا کاهانی از موارد ممیزی به فیلم اخیرش «وقت‌داریم حالا» روی خط اول اخبار رسانه‌ای و فرهنگی در فضای مجازی قرار گرفت. کاهانی تصویری از دو صفحه دست‌نویس را منتشر کرد که طبق ادعای او مواردی بودند که وزارت ارشاد نمایش وقت داریم حالا را مشروط به حذف یا اصلاح آنها کرده بود؛ مواردی که برای بسیاری از کاربران فضای مجازی هم محل سوال بود که چرا کاهانی اثر خود را با چنین مختصاتی برای دریافت مجوز روانه ارشاد کرده است؛ چون هر کسی که آشنایی ولو اندکی با فضای سینما و رسانه در ایران داشته باشد برایش یقین است فارغ از موضع وزارت ارشاد، به نمایش کشیدن چنین صحنه‌هایی در ایران بدون واکنش نخواهد بود. این کار از جانب بسیاری از رسانه‌ها مورد استقبال قرار گرفت. جالب آن‌که شبکه ماهواره‌ای ایران اینترنشنال که با بودجه سعودی اداره شده و سمپات مثبتی هم به عربستان سعودی دارد با انتشار توییت کاهانی نوشت؛ «از جمله بخش‌های سانسور شده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: «سکانس دیسکو و رقص، در آغوش کشیدن دختر و پسر، صدای باد معده و ...» این رسانه سعودی در ادامه با دستاویز قرار دادن این توییت کاهانی نوشته است: «سانسور در ایران پس از انقلاب حوزه فرهنگ و ادبیات را درنوردید و گرچه با انتقادهای زیادی روبه‌روست اما همچنان به حیات خود ادامه می‌دهد!»
کد خبر: ۱۱۹۳۹۷۷

واقعیت ماجرا چیست؟
پنج سال قبل و در سال 1392 بود که عبدالرضا کاهانی، فیلم جدید خود را در کشور فرانسه جلوی دوربین برد. کاهانی در «وقت داریم حالا» علاوه بر کارگردانی،‌ مقام تهیه‌کنندگی را هم به عهده داشت. داستان فیلم کاهانی به یک پسر ایرانی به نام عماد و دختر فرانسوی باز می‌گردد. عماد که در یک شهر کوچک فرانسه درس می‌خواند عزم بازگشت به ایران را دارد که مشخص می‌شود دختری که با او رابطه دارد از عماد باردار است. دختری که از قضا هنوز هم به سن قانونی نرسیده است... اینها داستان چند خطی کاهانی است. سه بازیگر اصلی فیلم، ایرانیان مقیم خارج کشور هستند.
هرچند خود کاهانی این فیلم را یک پروژه سینمایی مشترک بین ایران و فرانسه معرفی کرده با این حال زبان فیلم فرانسوی بوده و در بسیاری از رسانه‌های سینمایی دنیا هم این فیلم به عنوان یک فیلم فرانسوی شناخته می‌شود. فیلم سال 2014 توانسته بود در یک جشنواره سینمایی در جمهوری چک هم حضور داشته باشد. جشنواره‌ای که البته پیش از این هم سال‌ها قبل و در سال 88 میزبان این کارگردان بوده و یکی از فیلم‌های او را مستحق جایزه ویژه این جشنواره دانسته بود. مراسمی که با بعضی حواشی سیاسی آن سال‌ها همراه بود و کاهانی هم به این حواشی دامن زد.
پای یک فوتبالیست در میان است
مدت‌ها بود در رسانه‌ها، جسته گریخته از علائق سینمایی یک فوتبالیست به نام مجتبی جباری سخن به میان می‌آمد. فوتبالیستی که از قضا دستی از دور در آتش تیم ملی داشت و در آن سال‌ها پیراهن آبی‌پوشان پایتخت را به تن می‌کرد. البته انتشار تصویری از پشت‌صحنه فیلم «استراحت مطلق» کاهانی که شماره 8 آبی‌پوشان پایتخت هم در آن حضور داشت پیش از این حسابی باز شایعات و تنور حرف و حدیث‌ها در مورد پیوند فوتبالی و سینمایی این دو چهره سینما و ورزش را حسابی داغ‌کرده بود. جباری که چهار سال قبل در آستانه جام جهانی 2014 از رسیدن به تیم ملی بازمانده بود، این بار سراغ سینما رفت تا نام خود را به‌عنوان سرمایه‌گذار فیلم ساخت فرانسه کاهانی ثبت کند.
جباری، شش سال قبل درباره علاقه‌اش به سینمای کاهانی به هفته‌نامه همشهری جوان گفته بود: «فیلم‌های کاهانی آدم را ذوق‌زده می‌کند. این همه جزئیات و اشارات دقیق به زندگی روزمره و روابط آدم‌ها و در عین حال جذابیت و گیرایی برای مخاطب، فیلم‌های او را متفاوت کرده است. چند سال پیش که فیلم «هیچ» را دیدم، برایم غافلگیر کننده بود که در سینمای ایران چنین فیلمی ساخته شود. بعدها که اسب حیوان نجیبی است و بی‌خود و بی‌جهت را دیدم، در یک نمایش خصوصی با خود رضا درباره فیلم‌هایش گپ زدم، با شکل کار و نگاهش به آدم‌ها بیشتر آشنا شدم و از این به بعد فیلم‌هایش را با ذهنیت روشن‌تری دنبال خواهم کرد.» جباری همچنین به هفته‌نامه تماشاگران امروز گفته بود، با عبدالرضا کاهانی از سال 91 آشنا شده و به دلیل علاقه این کارگردان به فوتبال، رفاقت صمیمانه‌ای میان این دو چهره خاص ورزش و هنر شکل گرفته است. مجتبی جباری از علاقه خود به تئاتر و سینما گفت و این که تصمیم داشته تا یک کار متفاوتی فراتر از فعالیت‌های اقتصادی انجام دهد تا از نظر اجتماعی و فکری چیزهای جدیدی به وی اضافه شود.
حق منو پس بده!
حالا که حسابی در جریان رفاقت گرمابه و گلستان‌مآبانه عبدالرضا و مجتبی‌خان جباری قرار گرفتید احتمالا شما هم مثل ما از خبری که این روزها منتشر شده شوکه شده‌اید. چه خبری را می‌گوییم؟! همین که جناب جباری بلند شده رفته دادگاه و از دوست سینمایی‌اش که علایق فوتبالی هم دارد شکایت کرده است.
طبق حرف و حدیث‌هایی که در رسانه‌های فرهنگی و سینمایی منتشر شده، جباری پیش از سرمایه‌گذاری در فیلم «وقت داریم حالا» با کاهانی شرط کرده بوده که این فیلم در داخل ایران هم نمایش داده شده و رنگ اکران را ببیند.
اما فیلم در فرانسه و به زبان فرانسوی ساخته شده. اصولا در ایران پروانه ساخت هم ندارد. با این اوصاف بعد از آن‌که فیلم در فرانسه نمایش داده می‌شود، به دلیل ناقص بودن فرآیندهای قانونی‌اش، اکران آن در ایران به مشکل بر می‌خورد. همین هم باعث می‌شود جباری پی ماجرا را بگیرد و در نهایت وقتی می‌بیند کاهانی در مقام تهیه‌کننده، اقدامی برای این کار انجام داده یا نداده؟ در دادگاه حاضر شده و پای شکواییه‌ای را علیه دوست سینمایی‌اش امضا می‌کند که علایق فوتبالی هم دارد.
حسب اطلاعات منتشرشده، گویا همین شکایت هم باعث شده که کاهانی پاشنه کفش‌هایش را بالا بکشد و از وزارت ارشاد خواهان نمایش در گروه هنر و تجربه شود و این یعنی تن دادن به قواعد و قوانین داخل ایران. ارشادی‌ها هم نسخه ویدئویی فیلم را برای بازبینی درخواست می‌کنند و بعد از تماشا، موارد اصلاحیه را لیست کرده و در اختیار کاهانی قرار می‌دهند و دقیقا اینجاست که کارگردان بدقلق سینمای ایران،‌ تصویر این صفحات را در توییتر شخصی‌اش منتشر و این موضوع را تبدیل به یک جریان و خط رسانه‌ای می‌کند.
دست به یکی با خانم یایا
هرچند ایرادها و اصلاحیه‌هایی که ارشادی‌ها به فیلم گرفته بودند بعضا توسط کاربران به شوخی و مزاح هم گرفته شد اما بودند کسانی که از قضا دستی هم در فضای سینما داشتند و به این کار کاهانی خرده گرفته و آن را شیوه‌ای برای تبلیغات فیلمش توصیف کردند. فیلمی که به تلویح آنها احتمالا کیفیتی مانند «خانم یایا» دارد که مورد انتقاد اکثر تماشاگران قرار گرفت و حالا کاهانی در یک فرار رو به جلو قصد دارد، کیفیت پایین فیلمش را نه متوجه خودش به عنوان کارگردان بلکه متوجه وزارت ارشاد کند.
یکی از کاربران با انتقاد از مواردی که کاهانی در فیلمش به تصویر کشیده، چنین توییت کرده است: «آقای کاهانی! چطور انتظار دارید با نمایش چنین چیزهایی، فیلمتان اکران شود؟ ایران زندگی نمی‌کنید؟ قوانین و چارچوب‌ها را نمی‌شناسید؟ همین‌که وزارت ارشاد فیلم‌تان رابا این سکانس‌ها دیده و همچنان از اکران حرف می‌زند، باید خدا را شکر کنید.» یکی دیگر از خبرنگاران سینمایی هم با اشاره به اقدام اخیر کاهانی نوشته: «آقای #عبدالرضا_کاهانی وقتی این کارها رو می‌کنید، بدجور یاد #خانم_یایا می‌افتیم! فیلم بد نیاز به پروپاگاندا داره؛ اگر معتقدید فیلم خوبی ساختید، #وقت_داریم_حالا رو برای عده محدودی از منتقدان و اصحاب رسانه نمایش بدید!»
مجوز نمی‌دهیم!
در میان این هاگیر واگیر مجازی، سینمایی، توییتری، رسانه‌ای و الخ، سازمان سینمایی در یک اظهارنظر قاطع چند خطی به نقل از حسین پارسایی مدیرکل شبکه نمایش خانگی این سازمان آب پاکی را روی دست همه ریخته و گفته این فیلم تا زمانی که این شکلی باشد، مجوز اکران دریافت نخواهد کرد. به گزارش روابط عمومی سازمان سینمایی، پارسایی گفته است کارگردان تقاضای اکران در گروه هنر و تجربه را داشته است که این درخواست با توجه به محتوای فیلم، مستلزم اصلاحات اساسی و بنیادی است که به کارگردان فیلم اطلاع داده شده است. جناب پارسایی که خودش هم در این چند ماه به‌دلیل کارگردانی تئاتر موزیکال میلیاردی بینوایان روی تیتر رسانه‌ها بود در ادامه تاکید موکد کرده است که فیلم مذکور تاکنون اکران نشده و نخواهد شد.
دوپینگ تبلیغاتی برای فیلم ضعیف؟
حالا شاید برایتان جالب باشد، اثری که در ایران این همه سر و صدا کرده، در نمایش خودش در فرانسه با حاشیه و اظهارنظر خاصی روبه‌رو نبوده و از ظواهر امر چنین برمی‌آید که در حکم یک اثر معمولی به نمایش در آمده و گذشته است.
فیلم حتی در سایت IMDB هم با واکنش خاصی مواجه نشده و در نهایت 11 نفر رای به آن داده‌اند. در نگاه این 11 نفر مجموع امتیاز «وقت داریم حالا» 6.7 از 10 است. با این احتساب شاید حق داد به کسانی که اعتقاد دارند فیلم کاهانی یک اثر ضعیف است و آقای کارگردان قصد دارد با بازی روی خطوط قرمز برای خودش امتیاز تبلیغاتی بخرد و با ایجاد حواشی، فیلمش را بالا بکشد. اثری که احتمالا در گیشه هیچ شانسی برای مطرح و دیده شدن ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها