نگاهی به القاب یگانه الگوی بانوان مسلمان

یک بانو و یک دنیا نام و لقب

روز زن یعنی روز ولادت حضرت فاطمه زهرا علیه السلام، دختر گرامی پیامبر عظیم الشان اسلام. این بانوی عالیقدر ده ها لقب داشتند. این القاب چیستند و به چه دلیل روی ایشان گذاشته شدند؟
کد خبر: ۱۱۹۳۷۹۵
یک بانو و یک دنیا نام و لقب

به گزارش جام جم آنلاین ، حضرت فاطمه زهرا علیه السلام الگویی تمام عیار و بی نظیر در تمام اعصار و قرون است، بانویی که طبق روایات بالاتر از او زنی نیست و نخواهد بود.

دختر پیامبر گرامی اسلام 18 سال در این دنیا زندگی کردند اما این 18 سال آنچنان پربار، معنوی و تاثیرگذار بود که پس از گذشت قرن ها از تشییع پیکر شبانه و ناشناس او هنوز هم در ابعاد مختلف زندگی مسلمانان تاثیرگذار است.

ویژگی های معنوی حضرت فاطمه زهرا علیها السلام آنچنان بالا و بی نظیر است که برای توصیف ایشان نمی توان به یک نام بسنده کرد؛ حقیقت آن است که نام های متعددی که از مرز عدد 100 عبور می کند برای حضرت فاطمه زهرا علیها السلام عنوان شده است. در ادامه برخی از نام های بانوی بزرگ اسلام را که فراوانی و شهرت بیشتری دارند ، مرور می کنیم:

یک - زهرا

متداول ترین نام حضرت فاطمه زهرا علیها السلام همین است. اما چرا زهرا؟ از امام صادق(ع) پرسیدند چرا فاطمه را زهرا نامیدند؟ فرمود: زیرا فاطمه چنان بود که چون در محراب می ایستاد نوری از او برای اهل آسمان درخشش می کرد همان طور که ستارگان برای اهل زمین درخشش دارند.

دو - سیدة نساء العالمین

او برترین زن عالم است. پیامبر اسلام چنین لقبی را برای دختر خود انتخاب کردند . یعنی: دخترم فاطمه بزرگ بانوی زنان جهانیان است.

سه – محدثه

از اما صادق علیه السلام روایت است که فرشتگان بر حضرت فاطمه زهرا علیها السلام فرود می آمدند و هم سخن او می شدند و زین سبب به محدثه نیز شهرت یافت.

چهار – مرضیه

حضرت فاطمه زهرا علیها السلام آنچنان والامقام و نیکوکار بود که رضایت همگان را به دنبال داشت. او را مرضیه نامیدند زین سبب که: خداوند پیوسته از او و کردارش راضی است..

پنج – طاهره

به معنی پاکیزه، بی عیب، پاک و معصوم.در حقیقت آیه شریفی که در پاکیزه دانستن اهل بیت نازل شده است این نام را برای حضرت زهرا(س) ثابت می کند.

شش- زکیه

از دیگر القاب حضرت فاطمه زهرا علیها السلام است. معنی پاک و پاکدامن یا وجود پربرکت است.

لازم به یادآوری است که علامه مجلسی در روایت معتبر از قول پیغمبر در اخبار الرضا آورده است: حضرت زهرا سلام الله علیهما بعد از خاتم الانبیا حضرت محمد مصطفی و بعد از شوهرش حضرت علی مرتضی (ع) از کل انبیاء و رسل و اوصیا رتبه ی بالاتری دارد به طوری که اگر حضرت علی (ع) با ایشان تزویج می نمود او را کفوی و نظیری بر روی زمین تا روز قیامت نبود. به همین منظور است که القاب متعدد اطلاق پیدا کرده به حضرت زهرا(س) هنوز هم قابلیت بیان شاخصه ها و مولفه های اخلاقی این حضرت را به خوبی بیان نمی کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها