جدیدترین برنامه استعدادیابی شبکه 3 بالاخره از تلویزیون پخش شد

استعدادها به صف

این روزها دور، دور مسابقات استعدادیابی است و رسانه –در همه جای دنیا- انگار بالاخره به صدا و تصویری برای شنیده و دیده شدن مردم عادی و مخاطبانی که همیشه تنها شنوندگان و تماشاچیان رسانه‌ها بودند، تبدیل شده است. رسانه‌ها این روزها یاد گرفته‌اند در کنار نشان دادن تصویر همیشگی ستاره‌ها و افراد به اصطلاح چهره‌تر، سهمی هم برای دیگران در نظر بگیرند و از دل شهروندان جامعه‌شان ستاره‌سازی کنند. این روزها دور، دور قهرمان‌سازی از مردم عادی است. روال ساخت مسابقات استعدادیابی حالا در شبکه‌های تلویزیونی سراسر دنیا با جدیت دنبال می‌شود و این برنامه‌ها در زمینه‌های مختلف‌ـ موسیقی، نمایش، حرکات ورزشی و دیگر استعدادهای محیرالعقول یا مثال‌زدنی می‌کوشند مجالی برای بروز استعدادها باشند. اینجا شنونده‌ها هم در مقابل دوربین و جلوی نگاه داوران دیده می‌شوند و هم خودشان را برای دیگر مخاطبان برنامه، برای افرادی از جنس خودشان به معرض قضاوت می‌گذارند؛ از آنها رأی می‌گیرند و حتی عواطف و احساساتشان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند. ساخت مسابقات استعدادیابی، یکی دو سالی است که در رسانه ملی مورد توجه قرار گرفته و تاکنون مسابقه‌های متعددی در حوزه استعدادیابی در زمینه‌های مختلف روانه آنتن شده است. برنامه‌هایی چون «شب‌کوک» با موضوع کشف استعدادهای موسیقایی، «آقای گزارشگر» با موضوع کشف استعدادهای ورزشی و گزارشگری تلویزیونی یا «کودک‌شو» با موضوع به چالش گذاشتن مهارت‌های کودکان خردسال و ارتباطشان با والدین. برنامه‌هایی که البته همه در یک سطح از موفقیت نبوده‌ و بعضی‌ها کمتر و برخی بیشتر دیده شده‌اند. مسابقه تلویزیونی «عصر جدید» که پخش خود را از شنبه شب روی آنتن شبکه سه سیما شروع کرد، تازه‌ترین نمونه از این سبک مسابقات تلویزیونی و احتمالا جدی‌ترینشان است. مسابقه‌ای که فراخوان آن از مدتی پیش اعلام شد و با حضور چهار داور اصلی از حوزه‌های گوناگون شروع به کار کرد. رویا نونهالی، امین حیایی، آریا عظیمی‌نژاد و سیدبشیر حسینی چهار داور این برنامه هستند و احسان علیخانی میزبانی برنامه را به عهده دارد. جام‌جم از ضوابط این برنامه، مروری بر آنچه در قسمت اول گذشت و نیز نحوه شرکت در آن برای افراد مستعد گزارش می‌دهد.
کد خبر: ۱۱۹۳۳۶۴

کپی کردی؟
اگرچه عصر جدید فرم و ساختار برخی از نمونه‌های مطرح خارجی در حوزه استعدادیابی چون «گات تلنت» را دنبال می‌کند، اما عوامل تولید برنامه معتقدند استعدادیابی این روزها در همه جای دنیا رواج دارد و مهم این است که هر کشوری با توجه به ظرفیت‌های فرهنگی کشورش این استعدادها را به نمایش بگذارد. بنابراین عصر جدید عرصه‌ای برای نمایش استعدادهای ایرانی است. با این حال باز شباهت دکور این برنامه با نمونه‌های خارجی قابل توجه است و به لحاظ طراحی جایگاه داوران، نورپردازی صحنه اجرا و موارد دیگر، بسیاری از نمونه‌های خارجی کشورهای دیگر را یادآوری می‌کند. در همین حال، شنبه شب و بعد از پایان پخش اولین قسمت از این برنامه، مازیار ناظمی، گوینده سابق اخبار ورزشی در صفحه توییترش نوشت: «تلویزیون یک‌سری فرم‌های برنامه‌سازی دارد؛ مسابقه، نمایش، میزگرد، برنامه‌های ترکیبی و... . نمی‌توان ایراد گرفت که عصر جدید کپی‌کاری است. مثل این‌که بگویی هر برنامه میزگرد هم کپی است! ولی نکته مهم در بخش محتوا و خلاقیت این برنامه است که می‌شود نقد کرد و آن را به بحث گذاشت.»

چه کسانی داوری می‌کنند؟
رویا نونهالی، آریا عظیمی‌نژاد، سیدبشیر حسینی و امین حیایی تیم داوران عصر جدید را تشکیل می‌دهند.

رویا نونهالی: او بازیگر تلویزیون، سینما و تئاتر است که مخاطبان تلویزیون او را عمدتا با نقش ناتاشا، زن خلافکار متفاوت تلویزیون در مجموعه تلویزیونی «خواب و بیدار» می‌شناسند. با این حال او در سینما هم چند نقش به یاد ماندنی در کارنامه دارد و نیز برنده دو سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر برای فیلم‌های «عروسی خوبان»‌ و «بوی کافور، عطر یاس» شده است.

آریا عظیمی‌نژاد: او احاطه و اشراف ویژه‌ای به موسیقی‌های اصیل و محلی کشور دارد و تاکنون با خوانندگان مختلفی همکاری و آلبوم موسیقی روانه بازار کرده است. با این حال چیزی که عظیمی‌نژاد را بیشتر به مخاطبان می‌شناساند، موسیقی‌های تیتراژی است که او برای فیلم‌های سینمایی و مجموعه‌های تلویزیونی مختلف ساخته است. از محبوب‌ترین این تیتراژها، تیتراژ مجموعه نمایشی «پایتخت» به کارگردانی سیروس مقدم است.

سیدبشیر حسینی: این چهره جوان، استاد دانشگاه در حوزه سواد رسانه‌ای و تکنولوژی است. او که کارشناسی ارشد رشته حقوق و دکترای فرهنگ و ارتباطات را از دانشگاه امام صادق(ع) گرفته است، از جمله کارشناسان و فعالان در زمینه پژوهش‌های مرتبط با رسانه‌ها و فضای مجازی محسوب می‌شود.

امین حیایی: حیایی نیازی به تعریف و معرفی ندارد و از بازیگران محبوب و شناخته‌شده در طول یکی دو دهه اخیر است. بازیگری که عمده نقش‌هایش چه در سینما و چه تلویزیون طنز بوده‌ است، با این حال چند کار جدی هم در کارنامه دارد و داوری این مسابقه تلویزیونی، تجربه‌ای جدید برای این بازیگر کهنه‌کار محسوب می‌شود.

چیزی که در این میان قدری قابل توجه می‌نمایاند، خالی بودن جای یک داور ورزشی در برنامه است؛ داوری که بتواند استعدادهای ژیمناستیک و ورزشی شرکت‌کنندگان را بهتر و موشکافانه‌تر بررسی کنند. ناصر کریمان مدیر گروه اجتماعی شبکه 3 در گفت‌وگو با جام‌جم توضیح می‌دهد: نکته‌ای که در انتخاب داوران مدنظرمان بود، این بود که این افراد زمان حضور در برنامه را داشته باشند. عصر جدید ـ همان‌طور که علیخانی در قسمت اول برنامه هم توضیح داد- استعدادهای هنری، فرهنگی و سرگرمی شرکت‌کنندگان را به چالش می‌کشد و با توجه به این‌که ما برنامه «ستاره‌ساز» با موضوع استعدادیابی ورزشی را هم در شبکه در دست تولید داریم، تصمیم گرفتیم بررسی و داوری استعدادهای ورزشی را با حضور داوران ورزشی به آن برنامه بسپاریم.

چطور شرکت کنیم؟
اگر بعد از تماشای اولین قسمت از برنامه یا خواندن این گزارش متوجه استعدادی ویژه و جالب توجه در وجود خودتان شده‌اید و دلتان می‌خواهد که این استعداد را به نمایش بگذارید و از داوران و مردم رای بگیرید، در وهله اول کافی است گوشی تلفن همراهتان را بردارد و یک ویدئوی حداکثر پنج دقیقه‌ای افقی و با کیفیت به وب‌سایت اینترنتی عصر جدید به نشانی www.asrejadid.ir ارسال کنید.
این ویدئوها توسط یک تیم داوری مقدماتی به لحاظ جذابیت و کشش رسانه‌ای و نیز راستی‌آزمایی ارزیابی شده و بعد به برنامه دعوت می‌شوند.
البته به این نکته هم توجه داشته باشید که میز‌ان استقبال از برنامه زیاد است؛ طبق گفته علیخانی در شروع قسمت اول برنامه، تاکنون حدود 3000 کلیپ به برنامه رسیده که از این میان تنها شش نفر به مرحله نهایی رسیده و جوایز اصلی برنامه ـ که به گفته عوامل تولید عصر جدید جوایز ارزنده و هنگفتی هستند ـ را برنده خواهند شد.
فصل اول عصر جدید 52 قسمت دارد که به صورت هفتگی، شنبه‌ها و یکشنبه‌ها بعد از خبر شبانگاهی روانه آنتن می‌شود و بخش دیگر آن در ایام نوروز به صورت هر شبی پخش خواهد شد.

در قسمت اول چه دیدیم؟
مسابقه تلویزیونی عصر جدید تازه‌ترین نمونه از مسابقات استعدادیابی تلویزیونی است که پس از مدتی پیش‌تولید، بالاخره پخش خود را از شنبه‌شب در شبکه 3 سیما شروع کرد. مسابقه‌ای برای استعدادهای ویژه شرکت‌کنندگان که در فصل اول استعدادهای هنری، ورزشی و سرگرمی را در دو قالب فردی و گروهی به نمایش می‌گذارد. شرکت در این برنامه محدودیت سنی و جنسی هم ندارد و کافی است استعداد مورد نظر کیفیت لازم برای اجرا داشته باشد. برنامه‌ای که البته قسمت اول آن خالی از اشکال هم نبود و به نظر می‌رسید عوامل و سازندگان آن به تعریف دقیقی از مختصات برنامه نرسیده بودند و در واقع این قسمت، به منزله نوعی آزمون و خطا برای این مسابقه به شمار می‌رفت. برخلاف دکور باکیفیت برنامه، صدا هم با قدری اشکال مواجه بود و صدای مجری و شرکت‌کنندگان و حتی داوران برنامه گاه شنیده نمی‌شد و در مواردی در استودیو می‌پیچید. اتفاقی که امیدواریم در قسمت‌های بعدی از این برنامه تولیدی رفع شود.

زهرا غفاری

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها