گزارشی از نمایشگاه شکرانه ایجاد 41هزار شغل توسط ستاد اجرایی فرمان امام

جوانه‌های اشتغال

دیروز روز امید بود، روز تلاش و همراهی؛ امید و تلاشی که زیر سقف بلند نمایشگاه فعالیت‌ها و دستاوردهای ستاد اجرایی فرمان امام، بیشتر از هرچیز دیگری موج می‌زد، امیدی که از روستاها و شهرستان‌های کوچک کشورمان جوانه زده و رسیده بود به تهران؛ به جایی حوالی بلوار ارتش. حکایت آدم‌هایی که دیروز زیر سقف این نمایشگاه دور هم جمع شده بودند، به یک روایت شنیدنی از تلاش و همراهی هم می‌رسید، روایتی قابل قدردانی از دیروز و امروز آدم‌های حاضر در این نمایشگاه؛ دیروز و امروزی که اصلا شبیه هم نبود و تغییر حالی که نیاز به یک همراهی همه‌جانبه داشت، یک همراهی بی‌ادعا درست مثل همراهی همه تسهیل‌گران بنیاد برکت و ستاد اجرایی فرمان امام با مددجوهایشان؛ حرکتی که به بهره‌برداری از بیش از 41 هزار شغل مستقیم در شهرها و روستاهای مختلف کشورمان رسیده بود.
کد خبر: ۱۱۹۲۸۸۲

این خبر را دیروز رئیس ستاد فرمان اجرایی حضرت امام (ره) در نمایشگاه رسانه‌ای کرد. محمد مخبر با اعلام این خبر نوید داد که در سال آینده قرار است این آمار به 70 هزار شغل برسد.
رئیس ستاد فرمان اجرایی حضرت امام‌(ره) درباره فعالیت‌های انجام شده ستاد متبوعش گفت: در این ستاد محوریت کار را بر توانمندسازی اقتصادی مردم به‌ویژه مناطق محروم قرار داده‌ایم به طوری که طی سال‌های اخیر بیش از 40 هزار پروژه زیربنایی با 50 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ایجاد شده است.
نتیجه این فعالیت‌ها به گفته مخبر، ساخت و بهره‌برداری از 1550 مدرسه، 1200 مرکز فرهنگی، 300 هزار واحد مسکونی، 1110 پروژه آبرسانی و برق‌رسانی، 11 بیمارستان، 2500 تخت بیمارستانی و 159 مرکز جامع بهداشت و درمان بوده است.
مخبر به این فهرست امیدوارکننده، پرداخت 700 هزار نسخه بیماران مبتلا به سرطان و صدور یک میلیون بیمه‌نامه برای افراد نیازمند، کمک به باروری ده هزار زوج نابارور در مناطق محروم و ارسال 300 هزار بسته لوازم‌التحریر را هم اضافه کرد، فعالیت‌هایی که وقتی در کنار محور اصلی نمایشگاه یعنی ایجاد 41 هزار اشتغال مستقیم و 40 هزار اشتغال غیرمستقیم این نهاد قرار گرفتند، حاضران را به این نتیجه رساندند که کار ستاد اجرایی فرمان امام تنها به مسائل اقتصادی خلاصه نمی‌شود؛ حرکتی که رئیس دفتر مقام معظم رهبری، آن را درست مثل یک عبادت خواند.
حجت الاسلام محمد محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری که دیروز یکی از مهمانان حاضر در این نمایشگاه بود این جمله را وقتی گفت که از ایجاد اشتغال و رسیدگی به وضعیت بیکاران در شرایط فعلی کشور توسط ستاد اجرایی فرمان امام قدردانی می‌کرد.
حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های بنیاد برکت گفت که خدمت رسانی به محرومانی که دررنج هستند، کار مهم و خداپسندانه‌ای است که توسط این نهاد انجام می‌شود، کاری که هدفش برای خداست.
فعالیتی با سرمایه‌ای
5000 میلیارد تومانی
ما زیر سقف نمایشگاهی که به شکرانه ایجاد 41 هزار شغل برگزارشده بود، پای صحبت‌های سید مصطفی هاشمی، معاون هماهنگی‌های اقتصادی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام نشستیم، مسؤولی که به ما گفت ایجاد اشتغال برای 41 هزار نفر اصلا کار راحتی نیست و ایجاد اشتغال، هم سرمایه می‌خواهد، هم نیروی انسانی، هم مدیریت درست و هم شناخت ظرفیت و داشته‌ها.
هاشمی تاکید کرد که این 41 هزار اشتغال مستقیم ایجاد شده در قالب ده‌ هزار و300 طرح بوده، طرح‌هایی که با سرمایه‌ای معادل 5000 میلیارد تومان به سرانجام رسیده و نتیجه‌شان ایجاد اشتغال در مناطق محروم و کم‌برخوردار کشور بوده است. معاون هماهنگی‌های اقتصادی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام تاکید کرد که ستاد همه این فعالیت‌ها را با مشارکت خود مردم انجام داده است، اتفاقی که به پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی در کشور کمک می‌کند و البته به یک مشارکت همگانی نیازمند است.
از هاشمی درباره نحوه شناسایی مددجوها که پرسیدیم گفت: شناسایی این قابلیت‌های کشف نشده یکی از محورهای اصلی کار ما در بنیاد برکت است و به چند صورت انجام می‌شود، یا ما خودمان سراغ این افراد می‌رویم و آنها را شناسایی می‌کنیم یا این‌که خودشان به سایت بنیاد برکت مراجعه می‌کنند و با پرکردن فرم‌های مورد نظر نسبت به انجام فعالیت‌هایی که درراستای اهداف بنیاد برکت است داوطلب می‌شوند یا این‌که مستقیم به خود بنیاد مراجعه می‌کنند.
نتیجه در هرحال به گفته هاشمی، اتصالی است که بین آنها و تسهیلگران ستاد اجرایی فرمان امام به‌وجود می‌آید؛ اتصالی که در نهایت به اشتغالزایی می‌رسد.
حال خوب کارآفرین‌های
تحت پوشش ستاد
برای تسهیلگران اقتصادی و اجتماعی ستاد اجرایی فرمان امام و مددجوهایی که به عنوان مهمان در فضای خارجی سالن سخنرانی حضور داشتند، حکایت این تلاش و این کار خداپسندانه، روایتی بود از یک تلاش جمعی برای تغییر حال. حول حالنایی خوب و نیکو که این بار از میانه‌های سال 97 شروع شده بود و هنوز ماه آخر سال از راه نرسیده، لبخند رضایت روی لب‌های خیلی‌ها نشانده بود.
پروین ظاهری یکی از همین‌ها بود، کارآفرینی اهل روستای چمن گلی از توابع شهرکرد استان چهارمحال و بختیاری. زنی که همان جا روی کف نمایشگاه بساط چوقا‌بافی‌اش را به پا کرده بود. پروین گفت چوقا همان بالاپوش مردان و عشایر لر بختیاری در غرب کشورمان است، بالاپوشی که زن‌های این منطقه با پشم ریسیده گوسفند می‌بافند. ماجرای پروین خانم و حضورش در این نمایشگاه اما به یک وام شش میلیون تومانی برمی‌گشت، وامی که او چندماه پیش از ستاد اجرایی فرمان امام (ره) گرفته و یک کار خانگی را به یک فعالیت اجتماعی بزرگ‌تر تبدیل کرده بود. او می‌گفت این هنری بود که از بچگی یاد گرفتم، هنری که تمام زنان منطقه بلدند و اگر سرمایه داشته باشند می‌توانند از طریق این هنر به درآمدزایی هم برسند. او حالا با این وام، دست 12 نفر دیگر را هم گرفته تا پای بساط چوقابافی بنشینند و نانی از بافتن چوقاها دربیاورند. عصمت کاربخش، بانوی کارآفرین اهل راور کرمان، همین نان را از تاروپود فرش‌های دستباف خود در می‌آورد. او به ما گفت از وقتی دختر کوچکی بوده پای دار قالی نشسته و تا یاد دارد قالی بافته، قالی‌هایش اما همیشه با واسطه به دست مصرف‌کننده‌ها می‌رسیده و حالا از وقتی وام ستاد اجرایی فرمان امام (ره) را گرفته، توانسته به خودکفایی برسد و در یک کارگاه کوچک با 20 نفر دور هم کار کنند.
حکایت حضور طیبه حسینی در این نمایشگاه هم شبیه حکایت پروین ظاهری و عصمت کاربخش بود. خانم حسینی اما از شرق کشور آمده بود از خراسان جنوبی و شهرستان سربیشه. او هم دار توبافی‌اش را در نمایشگاه به پا کرده بود و می‌گفت که کارش بافتن حوله سنتی شهرستان سربیشه است و برای این کار، از بنیاد برکت هشت میلیون تومان وام گرفته و حالا محصولاتش را نه‌تنها در شهرستان خودشان می‌فروشد که به شهرها و استان‌های همجوار دیگر هم می‌فرستد.
با او که حرف می‌زدیم، رضا حداد مجری طرح‌های اشتغال محور شهرستان سربیشه در استان خراسان جنوبی هم از راه رسید و به ما گفت که شهرستان سربیشه یک شهرستان مرزی است با جمعیتی که بیشترش محروم هستند، به‌خصوص در این چندسال که خشکسالی گریبان شهرستان را گرفته و وضع معیشتی مردم خوب نیست. حداد اما گفت که مردم شهرستان او همه توانمند هستند، توانمندانی با دستان خالی که حالا با کمک بنیاد برکت شرایط زندگی‌شان تا اندازه‌ای تغییر کرده است. مجری طرح‌های اشتغال محور شهرستان سربیشه به ما گفت که مجریان و تسهیلگران بنیاد با شناسایی افراد 23 تا 60 سال که توانمند هستند، به آنها در راه‌اندازی شغل کمک می‌کنند.
او توضیح داد وام‌های خوداشتغالی برای دامداری سنگین و سبک حدود 40 میلیون تومان و برای مشاغل خانگی مثل حوله‌بافی و گلیم‌بافی از هشت میلیون تومان شروع می‌شود. تا امروز بیش از 20 نفر در این شهرستان وام گرفته‌اند، 108نفر در مرحله دریافت وام هستند و 152 نفر هم در مرحله تأیید وام قرار دارند.

کمک به مهاجرت معکوس

اصغر محمدیان، مجری طرح‌های اشتغال محور شهرستان دلفان استان لرستان، یکی دیگر از مجریان ستاد بود که در نمایشگاه حضور داشت. او به ما گفت در استان ما 17‌تسهیلگر و دو مجری، مسؤولیت ایجاد اشتغال برای افراد توانمند و محروم منطقه را از‌شهریور امسال به عهده گرفته‌اند و نتیجه تلاش‌هایشان، ایجاد 1300 شغل تا به امروز بوده است.
محمدیان گفت در این مدت حدود 488 روستا را تحت پوشش قرار داده‌اند، روستاهایی صعب‌العبور و دور از دسترس که خیلی‌هایشان فاصله زیادی از شهر و امکاناتش داشته‌اند. نتیجه همه این اقدامات اما به گفته او، کمک به پدیده مهاجرت معکوس در این استان بوده، حرکتی قابل تحسین که باعث شده خانواده‌های زیادی قید مهاجرت را بزنند.
مجری طرح‌های اشتغال محور شهرستان دلفان استان لرستان در توضیح بیشتر گفت: با این وام‌های اشتغال‌زایی، درحال حاضر انگیزه زیادی در مردم استان به‌وجود آمده و ما شاهد مهاجرت معکوس هستیم. خیلی‌ها با دریافت این وام دوباره به شهرشان برگشته‌اند و حتی متقاضیانی داشتیم که می‌دانیم اسباب و اثاثیه منزلشان را جمع کرده بودند که مهاجرت کنند اما با دریافت وام و اشتغال‌زایی در زادگاهشان ماندگار شده‌اند و این اتفاق خوبی است.

مینا مولایی

جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها