در کنار تعطیلی برخی رستوران‌ها و چلوکبابی‌ها، گرانی گوشت، پخت غذاهای بی‌گوشت را رونق داده است

منهای گوشت

دیگر لازم نیست عده‌ای به عده دیگر پز گیاهخواری بدهند و ژست نفرت از گوشت بگیرند چون حالا گوشت با ما کاری کرده که خیلی‌هایمان دندان گوشت‌خوری را کنده‌ایم و جایش دندان گیاهخواری کاشته‌ایم از بد روزگار و خیلی‌هایمان شده‌ایم گیاهخوار اجباری. گوشت قرمز چند ماهی است مدام گران می‌شود و ما مردم نیز به تاخت دنبالش. عده‌ای که در این تعقیب و گریز زودتر از بقیه از نفس افتادند صف کشیدند برای گوشت‌های خارجی و عکس این صف‌ها هم رفت توی برخی سایت‌های آن‌ور آبی که چرا نشسته‌اید غذا در ایران قحطی شده! بقیه نیز که هنوز نفسی برای خرید گوشت دارند وزن خرید را به حدی پایین آورده‌اند که این کم‌خریدن حالا شده معضل یک صنف بزرگ که گوشت‌های قرمز روی دست‌شان مانده.
کد خبر: ۱۱۹۲۵۲۲

علی‌اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی راوی این وضعیت است و در اولین جمله به ما گفت که اوضاع فروش خراب است و مردم قدرت خرید ندارند. او اضافه کرد اگر قبلا که این همه گرانی نبود در مغازه‌ای یک لاشه گوسفند به‌سرعت فروخته می‌شد حالا باید سه چهار روزی بماند و عاقبتش بشود خشک‌شدن و گرفتاری‌های بعدی. ملکی گفت به همین دلیل است که بسیاری از قصابی‌ها دارند تعطیل می‌کنند و آنهایی که هنوز کرکره را پایین نکشیده‌اند علنا فروش‌شان یک‌پنجم قبل شده است.
این حرف‌ها ما را یاد گفته‌های یک ماه پیش رئیس اتحادیه دل و جگر و قلوه تهران انداخت که از گرانی 30 درصدی جگر گوسفندی خبر داده و گفته بود که نرخش رسیده به 90 هزار تومان برای هر کیلو و تازه این جگر گران به اندازه کافی نیز در دسترس نیست. البته قطعا دل و جگر و قلوه را می‌شود نخورد و گذاشت کنار و خیلی چیزهای دیگری که گرانی دورشان حصار کشیده اما داستان گوشت قرمز سواست به خاطر همه پیوندهایی که این پروتئین خاص با زندگی و کسب و کار خلق‌ا... دارد.
هن و هن رستوران‌ها
رستوران‌ها نرم نرمک دارند تعطیل می‌شوند، صدای این تعطیلی را شاید هنوز خیلی‌ها نشنیده باشند ولی فعالان این صنف مخصوصا آنها که ضعیف‌تر از دیگران بوده‌اند چند ماهی است به واسطه کمبود و گرانی گوشت، آردها را بیخته و الک‌ها را آویخته‌اند. تا آنجا که به حوزه استحفاظی علی‌اصغر میرابراهیمی، رئیس اتحادیه رستوران‌دارهای تهران مربوط می‌شود گرانی گوشت و فشارش بر واحدهای صنفی تا آنجا بیخ پیدا کرده که از۷۰۰ رستوران مجوز دار پایتخت۱۸۰ رستوران تقاضای ابطال مجوز داده اند .
از صنف چلوکبابی و چلوخورش نیز همین بو به مشام می‌رسد و علی‌اکبر نریمانی، رئیس اتحادیه به ما می‌گوید از دو ماه پیش تا امروز حداقل 30 درصد از اعضای شاخص این صنف تقاضای ابطال مجوز داده‌اند. لب کلام این است که رستوران‌ها به اندازه کافی مشتری ندارند که صاحبانشان بتوانند از پس هزینه‌ها مخصوصا از پس هزینه‌های خرید گوشت بربیایند، بنابراین تلخ‌ترین راه را که تعطیلی است، انتخاب می‌کنند.
ولی آنهایی که می‌مانند یا پابه پای گرانی مواداولیه، غذاها را گران می‌کنند و یا اگر گران نکنند از کیفیت و کمیت غذا می‌زنند. رئیس اتحادیه چلوکبابی‌ها به ما می‌گوید واحدهای پروانه‌دار البته از کیفیت کباب و چلوخورش نمی‌زنند ولی برای این که قیمت غذاها بیشتراز وسع مردم تمام نشود اجازه دارند مقدار گوشت را کم کنند مثلا در خورش‌ها به جای 70 گرم، 50 گرم گوشت بریزند یا خورش‌ها را با گوشت مرغ بپزند و حتی کباب کوبیده را که گوشت قرمز شناسنامه آن است با گوشت مرغ مخلوط کنند.
ماجرای بودار کباب‌ها اما در این وانفسای گوشت قرمز از همیشه بودارتر است. با این که رئیس اتحادیه بازهم حساب مجوزدارها و بی‌مجوزها را ازهم جدا می‌کند و همه تخلفات را به گروه دوم نسبت می‌دهد، بی‌تعارف می‌گوید که اینها هرچه دلشان بخواهد در کباب می‌ریزند به طوری که این کباب‌ها همه چیز دارند به‌جز گوشت.
منظور او همین کباب‌های سیخی پنج شش هزار تومان است که همه جا فروخته می‌شود و حتی سایت‌های اینترنتی پر است از تبلیغاتشان، ماکتی از کباب اصیل ایرانی که در اصل کبابی جعلی و بی‌گوشت است، حاصل افسار پاره کردن قیمت‌ها.
خوش آمدی قارچ!
لطفا دلتان به حال دانشجویان یکی از دانشگاه‌های غرب کشور بسوزد که از کاغذی در سلف‌شان عکس انداخته اند که «قیمه و قورمه‌سبزی بدون گوشت 6000 تومان». در این لحظه با گیاهخوارها که هزار دلیل در مذمت گوشت می‌آورند و هزار برهان بر فواید سبزیجات کاری نداریم، به این نیز کاری نداریم که خورش بی‌گوشت خوردن بهتر از خوردن خورشی است که گوشتش به جای گوشت، مشتی دوز و کلک باشد. حرف ما بحران گوشت و تاثیرش بر زندگی مردم است، اصلا خلق سبک جدیدی از فرهنگ غذایی که البته از روی ارتقای دانش تغذیه نیست بلکه پاسخی است به گرانی و حلوا حلوا کردن‌های گوشت، نوعی دور زدن کمبودها.
تراکت تبلیغاتی برخی رستوران‌ها را می‌شود در برخی معابر دید که زیر دست و پا ریخته‌اند یا یکی چپانده‌شان زیر تابلوهای کوچک درون واگن‌های مترو که انواع خورش ایرانی را با قارچ و بدون گوشت تبلیغ می‌کنند. جسارت به ساحت قارچ یا بقیه سبزیجات نمی‌کنیم، ولی حرکت خزنده‌ای که دستور پخت غذای ایرانی را به واسطه مضیقه‌های اقتصادی دارد عوض می‌کند یا تقلب را چاشنی غذاها می‌کند مدنظر ماست. این حرکت زیرپوستی باید دیده شود گرچه وقتی پای سازمان غذا و دارو و تشکیلات وزارت بهداشت به میان می‌آید از نظرشان همه چیز امن و امان است و همه چیز مانند قبل.
کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو به ما گفت: افزایش قیمت گوشت بر کیفیت غذای رستوران‌ها تاثیر نداشته و ما تخلفی را مشاهده نکرده‌ایم، ضمن این که گزارش‌های مردمی در این حوزه نیز افزایش نیافته و همه چیز شبیه قبل است. با این حال یاسر رایگانی، سخنگوی سازمان تعزیرات نظر دیگری دارد و به ما گفت که جهش‌های اخیر قیمت گوشت هم باعث گرانفروشی و کم‌فروشی شده و هم باعث رعایت نشدن نظامات بهداشتی به این معنا که رستوران‌ها که مجاز به استفاده از گوشت فریز شده نیستند گوشت‌های منجمد را به غذا اضافه می‌کنند.
هر وقت کمبودی پیش آمده و پا به پایش نظارت‌ها نیز ضعیف شده از این مشکلات پیش آمده، اصلا مگر می‌شود در یک بخش چالشی رخ دهد و پس‌لرزه‌هایش به بقیه بخش‌ها نشت نکند. مگر یادتان رفته آن رستوران مشهور در آبادان را که همین اواخر لو رفت گوشت الاغ به خورد مشتریان می‌داده است؟ وای از این همه الاغ که در بی‌خبری خورده شد.

مریم خباز

جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها