انتخاب اعضای تیم ملی شطرنج برای مسابقات جهانی، حرف و حدیث‌های زیادی به همراه داشت

حواشی در حوالی شطرنج

مسابقات شطرنج قهرمانی تیمی جهان از 13 اسفند در قزاقستان آغاز می‌شود و تیم ملی کشورمان هم که به گفته رئیس فدراسیون، برای نخستین بار سهمیه حضور در این تورنمنت را کسب کرده است، با ترکیبی پنج نفره آماده می‌شود تا با تیم‌های بزرگ جهان روبه‌رو شود. انتخاب ترکیب نهایی که البته حاشیه‌هایی هم برای فدراسیون به همراه داشت، از یک پست اینستاگرامی آغاز شد. پستی از آرین غلامی، جوان‌ترین استاد فیده شطرنج ایران در اعتراض به خط خوردن نامش از جمع مسافران قزاقستان. آرین در این پست نوشت: «حماسه‌ای دیگر از کمیته فنی! ممنونم که هر بار ارادت خودتون رو به من ثابت می‌کنین. دیگه حرفی ندارم!!! این آخریش دیگه واقعا عالی بودین.» این پست کوتاه با «#کمیته-غیر_فنی» تمام شد تا خیلی زود در بین اهالی شطرنج دست به دست شود و حرف و حدیث‌ها اوج بگیرد.
کد خبر: ۱۱۹۲۴۷۵

آرین غلامی یک ماه پیش در فضای مجازی و در رسانه ها، حسابی خبرساز شده بود. وقتی در مسابقات بین‌المللی ریلتون سوئد، حاضر به رویارویی با حریف اسرائیلی نشد و قید عنوان قهرمانی و جوایز دلاری آن رقابت‌ها را زد. آرین به خاطر آن رفتار و مصا حبه اش که گفت؛ «هدف بزرگی برای این کارم داشتم که برایم مهم‌تر از هر عنوانی بود و می‌خواستم از مردم مظلوم فلسطین حمایت کنم.» حسابی مورد تقدیر قرار گرفت، اما به فاصله یک ماه، داستان برای استاد جوان شطرنج ایران به گونه‌ای دیگر رقم خورد. او درحالی که دو هفته پیش و در مسابقات قهرمانی کشور در بوشهر چهارم شده بود، از ترکیب نهایی تیم‌ملی بیرون ماند تا لیست نهایی مسافران قزاقستان را این پنج نفر تشکیل دهند: پرهام مقصودلو، علیرضا فیروزجا، پویا ایدنی، محمدامین طباطبایی و احسان قائم مقامی.
غلامی: من انتخاب شده بودم
آیا کمیته فنی حقی را ناحق کرده است؟ با خود آرین غلامی تماس گرفتیم: «من اول انتخاب شده بودم. حتی پاسپورتم را خواستند و رئیس فدراسیون به من زنگ زد تا مطمئن شود که در زمان برگزاری رقابت‌های جهانی، مشکلی برای همراهی تیم دارم یا نه. من در رقابت‌های قهرمانی کشور که در جم برگزار شد هم چهارم شدم، اما آقایان در کمیته فنی اسم من را کنار گذاشتند تا نفر نهم رقابت‌های قهرمانی کشور را جایگزین کنند!»
آرین اینها را گفت‌وگوشی تلفن را به پدرش داد تا توضیحات بیشتر از زبان او مطرح شود. علی محمد غلامی معتقد است با توجه به آیین نامه فدراسیون مبنی بر این‌که چهار نفر اول رقابت‌های قهرمانی کشور به عضویت تیم ملی در می‌آیند و کمیته فنی هم نفر پنجم ترکیب را مشخص می‌کند، آرین باید انتخاب می‌شد: «من می‌خواهم بدانم چطور پسر من که در قهرمانی کشور چهارم شده خط می‌خورد اما نفرات پنجم، ششم، هفتم و هشتم آن مسابقات جایگزین نمی‌شوند و نفر نهم انتخاب می‌شود؟! چون او مشاور فدراسیون است یا از نفوذ زیادی در کمیته فنی برخوردار است، باید انتخاب شود؟ اگر آن فرد توانایی داشت که در بین 12 نفر نهم نمی‌شد. اصلا اگر قرار است هر بار این اتفاق‌ها رخ دهد چرا انتخابی برگزار می‌کنند؟ این درست نیست که آقایان در کمیته فنی سفرها را بین خودشان تقسیم کنند و فقط به فکر پر کردن چمدان‌های خودشان باشند، اما خیلی راحت حق آرین خورده شود. آنها در موفقیت اخیر آرین که در مسابقات سوئد نایب قهرمان شده و مقابل حریف اسرائیلی حاضر نشد، حتی یک خسته نباشید هم به پسر من نگفتند. نه‌بنر و پلاکاردی زدند و نه مطلبی در تمجید از او نوشتند.»
مسابقات بوشهر، انتخابی تیم ملی نبود!
به‌دنبال این اظهارات، با مهرداد پهلوان زاده، رئیس فدراسیون شطرنج و یکی از کسانی که در کمیته فنی حق رای دارد، تماس گرفتیم. او قبل از هر چیز به این نکته اشاره می‌کند که طبق آیین‌نامه اصلا مسابقات قهرمانی کشور در بوشهر قرار نبوده انتخابی تیم ملی برای رقابت‌های جهانی قزاقستان باشد: «این درست که آرین غلامی در مسابقات قهرمانی کشور چهارم شد، اما نفر سوم مسابقات هم مرصاد خداشناس بود که در ترکیب نهایی تیم ملی قرار نگرفت. در واقع اختلاف سطح و ریتینگ پرهام مقصودلو، علیرضا فیروزجا، پویا ایدنی و محمدامین طباطبایی با سایرین آنقدر زیاد بود که در انتخاب آنها تردیدی وجود نداشته باشد. بحث ما روی انتخاب نفر ذخیره بود که ایوان سوکولوف، سرمربی تیم ملی، شخصا درخواست کرد نفر پنجم فهرست تیم ملی احسان قائم مقامی باشد. سوکولوف معتقد است با توجه به این‌که باید با تیم‌های برتر دنیا روبه‌رو شویم، احسان با توجه به تجربه و سبک بازی‌اش، در مواقع لزوم این توانایی را دارد که بازی را مساوی نگه دارد. اگرچه قائم‌مقامی در مسابقات قهرمانی کشور نهم شد، اما در حال حاضر، با ریتینگ 2540 نفر پنجم ایران است و آرین غلامی با ریتینگ 2493 هشتم است. معتقدم مطرح‌کردن این صحبت‌ها از سوی آرین غلامی و پدرش، فقط به این ورزشکار آسیب می‌زند و باعث می‌شود او به حاشیه برود.» جالب آن‌که سه سال پیش هم آرین غلامی به همراه پدر و مادرش در اعتراض به خط خوردن این شطرنج باز از فهرست تیم ملی، جلوی در فدراسیون تحصن کرده بودند.

رضا پورعالی
ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها