سیدمرتضی فاطمی به جام‌جم خبر داد:

جنس گفت‌وگوهای «اختیاریه» متفاوت است

برنامه‌های گفت‌وگومحور تلویزیونی این روزها از جایگاهی خاص و پرطرفدار در میان دیگر قالب‌های برنامه‌سازی تلویزیونی برخوردارند. برنامه‌هایی که با دعوت از مهمانان خود –مهمان‌هایی که می‌توانند از هر طیف و منصب و جایگاهی باشند ـ و نشاندن آنان مقابل دوربین برنامه، می‌کوشند جنس گفت‌وگویی متفاوت با آن چهره داشته باشند و زوایایی شنیدنی و ‌گاه پنهان و ناگفته را از زندگی شخصیت‌ها بیرون بکشند. این روزها این قالب در تلویزیون ما هم رواج دارد و شبکه‌های مختلف تلویزیونی هریک صاحب برنامه‌ای گفت‌وگومحور برای خود هستند و در دعوت از مهمانان مختلف و چهره‌های اکثرا شناخته‌شده با هم رقابت می‌کنند.
کد خبر: ۱۱۹۲۲۶۷

از جمله تازه‌ترین این برنامه‌های تلویزیونی که قرار است پخش خود را به تازگی و این بار از شبکه پنج سیما آغاز کند، برنامه گفت‌وگومحور «اختیاریه» است که این روزها مراحل پیش‌تولید و آماده‌سازی نهایی برای ضبط خود را طی می‌کند. اختیاریه را سیدمرتضی فاطمی تهیه و اجرا می‌کند و سجاد نوروزی هم سردبیری‌اش را عهده‌دار است. فاطمی در گفت‌وگو با جام‌جم از ضوابط این برنامه تلویزیونی می‌گوید.


گفت‌وگویی نه‌چندان آرام
طبق اولین خبرها و اطلاعاتی که از برنامه شبانگاهی جدید شبکه پنج سیما در رسانه‌ها منتشر شده است، اختیاریه قرار است ساختاری گفت‌وگومحور داشته باشد و از حضور مهمانانی از جنس چهره‌های گوناگون در برنامه استفاده کند. فاطمی، مجری و تهیه‌کننده این برنامه تلویزیونی در گفت‌وگو با جام‌جم توضیح می‌دهد: اختیاریه برنامه جدید شبکه پنج سیماست که فعلا قرار است پخش آن را با سه شب در هفته آغاز کنیم و در هر شب برنامه، مهمان یکی از چهره‌های گوناگون در حوزه‌های مختلف اقتصاد، سیاست، تاریخ، علم و ... بشویم. در واقع نکته‌ای که مدنظرمان است، این که ببینیم چهره مورد نظر چقدر برای مخاطبان جذاب است و بعد از او دعوت می‌کنیم.
این روزها بسیاری از برنامه‌های گفت‌وگومحوری که از شبکه‌های مختلف روانه آنتن می‌شوند، می‌کوشند چالشی هم باشند و با ایجاد حواشی مختلف و یا سخنان جنجالی، مخاطبان بیشتری برای برنامه‌هایشان بجویند. در مقابل، دسته دیگری از برنامه‌ها هم هستند که جنس آرام‌تری دارند و به ویژه در ساعات پایانی شب، در واقع مخاطبانشان را به تماشای گپ و گفتی صمیمانه دعوت می‌کنند. فاطمی در پاسخ به این‌که اختیاریه در کدام طیف از این برنامه‌ها قرار می‌گیرد، می‌گوید: این برنامه خیلی در طیف گفت‌وگوهای آرام شبانه قرار نمی‌گیرد. در واقع اصلا جنس من جنس گفت‌وگوهای آرام نیست. با این حال قرار هم نیست چالش به معنایی که اعصاب مخاطبان را خرد کند داشته باشیم. تصمیم‌مان این است در بستر این برنامه، حرف‌های متفاوت و جدی بزنیم و شفاف سخن بگوییم.
این تهیه‌کننده خاطرنشان می‌کند: این‌که چرا تصمیم گرفتیم این برنامه را از شبکه پنج سیما روی آنتن بفرستیم، بر مبنای تعاملی دوطرفه بود. شبکه پنج پیشنهاد ساخت این برنامه را به ما داد و ما هم در خصوص مختصاتش تصمیم گرفتیم. در واقع به یک طرح مشترک رسیدیم.


جنس متفاوت سوالات
سیدمرتضی فاطمی معتقد است برنامه اختیاریه جنس و ماهیتی متفاوت از دیگر برنامه‌های گفت‌وگومحور این روزهای تلویزیون دارد و تاکید می‌کند: برایتان مثالی می‌زنم. فرض کنید فردا صبح یک اتفاق مهم در سطح کشور رخ می‌دهد و به بحث روز جامعه تبدیل می‌شود. این‌که هر روزنامه بیاید و به آن ماجرا بپردازد، اتفاق بدی نیست. اتفاق بد آنجاست که پرداخت‌ها شبیه هم باشد. بنابراین ما در این برنامه تلویزیونی سعی می‌کنیم به روال دیگر برنامه‌های گفت‌وگومحور داخلی و خارجی پیش برویم؛ اما ادبیات و نوع پرداختمان فرق می‌کند. این همان عاملی است که موجب می‌شود خود من به شخصه نگرانی بابت مقایسه شدن با برنامه‌های دیگر نداشته باشم و از شروع یک برنامه گفت‌وگومحور جدید در تلویزیون نترسم. ضمن این‌که جنس شبکه پنج سیما هم خیلی پخش برنامه‌های گفت‌وگومحور نیست و تا به حال کمتر برنامه‌ای در این سبک داشته است.
او با اشاره به نوع پرداخت و زبان و ادبیات این برنامه می‌افزاید: در اختیاریه قرار است قدری صریح‌تر و با پژوهش بیشتر با مهمانان به گفت‌وگو بنشینیم. گروهی که در ساخت این برنامه به کمک من آمده‌اند، عمدتا از بچه‌های رسانه‌ای و مطبوعاتی کشور هستند و با بیشتر مهمانان آشنا هستند و رفاقت دیرینه دارند. بنابراین سعی می‌کنند در تنظیم و پژوهش سوالات کاری کنند که سوالات برنامه‌مان تفاوتی با سوالات دیگر برنامه‌ها داشته باشند.


حضور رسانه‌ای‌ها در رسانه
این روزها اجرای بسیاری از برنامه‌های مختلف تلویزیونی به ستاره‌ها و چهره‌های شناخته شده سپرده شده است و این تصمیم، موافقان و مخالفانی هم دارد. با این حال اختیاریه را سیدمرتضی فاطمی خود اجرا می‌کند. او با اشاره به تصمیمش برای حضور مقابل دوربین برنامه توضیح می‌دهد: اجرای تلویزیونی تجربه تازه‌ای برایم نیست و تا به حال بیش از 80 برنامه مناظره‌محور تولید کرده‌ام. با این حال این تجربه را متفاوت می‌بینم؛ چرا که قالب برنامه زنده است و جنس گفت‌وگو هم با ادبیات مناظره تفاوت می‌کند. به نظرم رسانه باید جای افرادی باشد که جنس گفت‌وگو کردن را بدانند و با آن آشنا باشند. حالا اگر دوستان دیگری هم در حوزه‌های مختلف هستند که حس می‌کنند توان اجرا کردن دارند، هیچ عیبی ندارد؛ می‌توانند بیایند و طبع‌آزمایی کنند؛ اما به هر حال رسانه جای افراد رسانه‌ای هم هست.
فاطمی، روال دعوت از مهمانان برنامه را این‌طور توصیف می‌کند: سعی می‌کنم مهمانانمان را بر اساس شأن حضورشان دعوت کنیم. یعنی دلیل و مولفه‌ای باعث حضورشان در برنامه بشود و این‌که فقط یک چهره شناخته شده نباشد، ما قطعا ستاره‌زده نخواهیم بود، ولی در عین حال از حضور چهره‌های جذاب در برنامه هم غفلت نمی‌کنیم.
به گفته این تهیه‌کننده، فاز اول اختیاریه صد قسمتی است و حدود یک سال روی آنتن خواهد بود. این برنامه به‌زودی پخش خود را از شبکه پنج سیما شروع می‌کند.

زهرا غفاری

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها