فعالیت منظم ورزشی در جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های مزمن موثر است

بی‌تحرکی بیمارتان می‌کند

گذشت آن روزهایی که آدم‌ها مسافت‌های طولانی را با پای پیاده طی می‌کردند و در کنار رسیدن به دانشگاه و محل کار، ورزش و فعالیت بدنی هم داشتند. در حال حاضر که در عصر فناوری زندگی می‌کنیم، بیش از هر زمان دیگری از ورزش و فعالیت فیزیکی دور هستیم و هر روز مردم دنیا بویژه در کشورهای توسعه‌یافته، بی‌تحرک‌تر می‌شوند. گسترش سیستم‌های حمل و نقل موتوری و پشت‌میزنشینی، این کم‌تحرکی را بیشتر هم کرده است. چیزی که در دنیا مشترک است، خطراتی است که بی‌تحرکی برای سلامت جسم و روان آدمی دارد.
کد خبر: ۱۱۹۱۷۹۶

تضمین سلامت جسم شما
شواهد زیادی دال بر تأثیر مثبت ورزش و فعالیت بدنی در داشتن یک سبک زندگی سالم وجود دارد. نقش مثبت مشارکت در فعالیت منظم ورزشی نیز در جلوگیری از بیماری‌های مزمن شامل بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، سرطان، فشارخون بالا، چاقی، افسردگی و پوکی استخوان بسیار چشمگیر است. افرادی که به‌طور مداوم ورزش می‌کنند، از سلامت استخوان‌ها، کارایی قلب و عملکرد ریه و نیز مهارت‌های حرکتی بهبودیافته و عملکرد شناختی برخوردار می‌شوند. فعالیت فیزیکی به جلوگیری از شکستگی‌های استخوانی در زمان و کاهش خطر پوکی استخوان کمک می‌کند و با بالا بردن ظرفیت عملکردی بین سالمندان، کیفیت زندگی و استقلال آنها را حفظ می‌کند.
ورزش و فعالیت جسمانی به خودی خود مزیتی ندارد بلکه در ترکیب با دیگر عوامل، قادر است سبک زندگی سالمی را به همراه داشته باشد. عواملی چون تغذیه، شدت و نوع فعالیت بدنی، کفش و لباس مناسب، آب و هوا، میزان استرس و الگوی خواب به افراد کمک می‌کند تا سبک زندگی سالمی داشته باشند.
همچنین، ورزش و فعالیت بدنی به درمان و بازتوانی بیماری‌های ارتباطی و غیرارتباطی کمک می‌کند و به طور کلی نقش پیشگیرانه در بروز بیماری‌ها دارد.
روانتان را کوک کنید
سازمان بهداشت جهانی تخمین زده است که از هر چهار بیماری که به مراکز سلامت مراجعه می‌کنند، دست‌کم یک نفر از اختلالات روانی، عصبی یا رفتاری رنج می‌برد؛ البته این در حالی است که بیشتر این نوع اختلالات هرگز تشخیص داده نمی‌شوند که بخواهند درمان شوند. مطالعات حاکی از آن است که ورزش نقشی درمانی در بهبود بسیاری از اختلالات روان‌شناختی ایفا می‌کند.
ورزش تأثیر مثبتی روی بهبود افسردگی داشته و باعث می‌شود که فرد درک بهتری از اندام خود پیدا کند و تصویر ذهنی خوبی از بدنش در ذهن بسازد که به بالا رفتن اعتماد به نفس در آنها کمک می‌کند. از جمله فواید ورزش این است که خلق و خوی آدمی را خوب می‌کند. فعالیت جسمانی باعث ترشح نوعی ماده شیمیایی در مغز موسوم به آندروفین می‌شود که موجبات شادی و آرامش بیشتر را فراهم می‌کند. احساس خوبی که معمولا بعد از ورزش به شما دست می‌دهد، به دلیل ترشح همین ماده شیمیایی است. با ورزش اعتماد به نفس افراد افزایش می‌یابد. در ورزش بویژه زمانی که حرفه‌ای‌تر انجام می‌شود، علاوه بر سلامت، پیروزی در مسابقات هم جزئی از هدف ورزشکار می‌شود و او تلاش می‌کند تا بهترین امتیاز و رتبه را بین ورزشکاران دیگر کسب کند و همین امر باعث می‌شود به مرور اعتماد به نفس پیدا کند و خودش را ارزشمند بداند.
یکی از مفیدترین کارهایی که ورزش می‌تواند انجام دهد، بالا بردن قدرت تمرکز است. ورزش با تقویت مغز مانع بروز اختلالات شناختی و عصبی مانند آلزایمر و اختلال بیش‌فعالی تمرکزی می‌شود. اگر اهل ورزش هستید، کمتر استرس و احساس افسردگی را تجربه کرده‌اید. ورزش سطح هورمون‌های استرس را پایین می‌آورد و در عین حال و به‌طور همزمان باعث تولید هر چه بیشتر هورمون آندروفین می‌شود.
اگر خواب راحتی ندارید، توصیه می‌کنیم ورزش را فراموش نکنید. شاید تاکنون تجربه کرده باشید که بعد از ورزش یا مسابقه ورزشی، خیلی راحت خوابیده‌اید. این به آ‌ن دلیل است که فعالیت بدنی، شما را خسته می‌کند و باعث می‌شود سریع‌تر از حالت معمول به خواب بروید و خواب عمیقی هم داشته باشید. ورزش فرصت خوبی برای تعاملات اجتماعی است و به شما اجازه می‌دهد زمانی را برای بودن در کنار دوستان قدیمی صرف کنید. علاوه بر این، افزایش تعاملات اجتماعی به کاهش استرس و بهبود خلق و خو کمک می‌کند.
زندگی جنسی‌تان را بیمه کنید
مطالعاتی که در سال‌های گذشته انجام گرفته نشان می‌دهد ورزش علاوه بر این که انعطاف بدنی را بالا می‌برد و تناسب اندام خوبی را برای افراد به همراه دارد و تصویر ذهنی مطلوبی را ایجاد می‌کند، از نظر جنسی نیز می‌تواند بدن را آماده‌تر کند، به‌طوری که ورزشکاران معمولا از زندگی زناشویی خود لذت بیشتری می‌برند. همچنین با توجه به این که ورزش، استرس و نگرانی‌ها و پریشانی‌ها را کاهش می‌دهد، می‌تواند اثر مثبتی روی روابط زناشویی داشته باشد. تأثیرات ورزش حتی تا سال‌های دور هم ادامه دارد، به طوری که در دوران میانسالی و سالمندی نیز رضایتمندی از روابط زناشویی را برای زن و شوهرهایی که ورزشکار بوده‌اند، به ارمغان می‌آورد. در حقیقت، ورزش، سیستم عصبی سمپاتیک را در بدن فعال می‌کند و این امر باعث افزایش جریان خون می‌شود، بنابراین افراد در فرآیند رابطه زناشویی، موفق‌تر عمل می‌کنند .

ندا اظهری

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها