ترامپ تهدید کرده تصمیم کنگره را برای قطع همکاری نظامی با عربستان در جنگ یمن وتو می‌کند

دونالد الترامب!

درحالی که قانونگذاران آمریکایی اعم از جمهوریخواهان و دموکرات‌ها به دنبال تصویب دو قطعنامه علیه عربستان سعودی یکی به دلیل جنگ یمن و دیگری به دلیل جنایت قتل جمال خاشقجی هستند، دونالد ترامپ همچون گذشته سپر بلای محمد بن‌سلمان شده و می‌گوید این قطعنامه‌ها را وتو خواهد کرد. این نخستین‌بار نیست دونالد ترامپ به دلیل منافع اقتصادی هنگفتی که از قبل بن سلمان عاید خود و خانواده‌اش می‌شود دست به چنین حمایتی می‌زند. جنگ یمن و قتل خاشقجی تاکنون دو رسوایی بزرگ و بین‌المللی را برای مقامات سعودی رقم زده است، اما به‌رغم محکومیت‌های همگانی، دولت آمریکا همچنان از سعودی‌ها حمایت می‌کند .
کد خبر: ۱۱۹۱۵۶۸

دو هفته پیش، دموکرات‌ها و جمهوریخواهان آمریکایی قطعنامه اختیارات جنگی را با هدف ارسال پیامی صریح و قاطع به ریاض درباره بحران بشری در یمن و محکوم کردن قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار مخالف سعودی مجددا ارائه کردند. این قطعنامه یک بار دیگر مطرح شده بود، اما به دلیل این‌که اکثریت سنا در اختیار جمهوریخواهان بود تصویب نشد. حال دولت آمریکا می‌گوید این قطعنامه نامناسب است چون نیروهای آمریکایی اقدام به سوخت‌رسانی به هواپیماها و سایر حمایت‌ها در جنگ یمن می‌کنند و نیروی ضربتی به حساب نمی‌آیند. همچنین این اقدام از سوی کنگره بر روابط آمریکا در منطقه و توانایی ما در جلوگیری از گسترش خشونت‌های افراط‌گرایی ضربه می‌زند. دولت دونالد ترامپ روز دوشنبه کنگره را به استفاده از حق وتو به منظور متوقف کردن تلاش قانونگذاران برای تبدیل شدن این دو قطعنامه به قانون تهدید کرد.
در همین حال، سناتور لیندسی گراهام (جمهوریخواه) و از تهیه‌کنندگان پیش‌نویس قطعنامه علیه عربستان با صدور بیانیه‌ای گفت: «هرچند عربستان یک متحد استراتژیک است، رفتار ولیعهد آن کشور از جهات مختلف بی‌احترامی به این رابطه بوده و به نظر من مسموم‌کننده این روابط است.»
کم و کیف ماجرا
۲۲ آذر ماه کنگره قبلی آمریکا دو قطعنامه یکی در رابطه با جنگ یمن و دیگری در رابطه با قتل خاشقچی را دریافت کرد. در قطعنامه اول که با ۵۶ رای موافق و ۴۱ رأی مخالف به تصویب سناتورها رسیده بود، اعضای سنا خواستار اتمام حمایت آمریکا از ائتلاف متجاوز به یمن شده بودند اما این قطعنامه به دلیل مخالفت و سنگ‌اندازی رهبران جمهوریخواه در مجلس نمایندگان که در آن زمان اکثریت این مجلس را در اختیار داشتند، به فرجام نرسید. طبق قوانین آمریکا، روند قانونگذاری و تبدیل یک طرح و قطعنامه به قانون به این شکل است که بعد از تصویب در هر دو مجلس، آن طرح و مصوبه برای امضا و تبدیل شدن به قانون به امضای رئیس‌جمهور برسد.
در دومین قطعنامه، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی مسؤول قتل جمال خاشقجی معرفی شده و بر لزوم اقدام دولت آمریکا برای مسؤول شناختن و در صورت لزوم تحریم مسببان این قتل تاکید شده بود . این قطعنامه نیز در سنا به تصویب نرسید . حال به دنبال روی کار آمدن کنگره جدید آمریکا و تسلط دموکرات‌ها بر مجلس نمایندگان و تقویت جمهوریخواهان در سنای این کشور، قانونگذاران آمریکایی یک بار دیگر به سراغ این قطعنامه‌ها رفته‌اند.
گفته می‌شود با وجود تسلط جمهوریخواهان بر سنا، این مجلس با ۶۳ رای موافق در برابر ۳۷ رای مخالف با پیشبرد قطعنامه‌‌ای که خواستار پایان دادن به حمایت آمریکا از ائتلاف سعودی در جنگ یمن است، موافقت کرده و این قطعنامه، اکنون بایستی در صحن علنی به بحث و رای گذاشته شود. تعدادی از قانونگذاران هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه تداوم مداخله آمریکا در جنگ یمن بدون مجوز کنگره را غیر مجاز و غیرقانونی می‌دانند.
قانون اساسی آمریکا به رئیس‌جمهور اختیار وتو کردن مصوبات کنگره این کشور را داده است، اما در صورتی که قانونگذاران بعد از وتو بتوانند یک طرح یا مصوبه را با دو سوم آرا در مجالس سنا و نمایندگان این کشور به تصویب برسانند، دیگر رئیس‌جمهور توان وتو ندارد و آن مصوبه به قانون تبدیل خواهد شد.با این حال خبرگزاری رویترز با اشاره به ترکیب کنونی دموکرات‌ها و جمهوریخواهان در کنگره آمریکا گزارش داد: «قطعنامه (توقف حمایت آمریکا از ائتلاف سعودی) برای به دست آوردن دو سوم آرای مورد نیاز در هر دو مجلس سنا و نمایندگان به منظور غلبه بر وتوی ترامپ، با مشکل مواجه خواهد شد».

الجبیر دروغگوست
سخنان اخیر عادل الجبیر وزیر خارجه سابق عربستان سعودی پیرامون عدم اطلاع محمد بن سلمان از قتل خاشقجی به شدت نمایندگان آمریکا را عصبانی کرده است. به گزارش العالم، یک عضو مجلس نمایندگان آمریکا ضمن حمله شدید به عادل الجبیر وزیر مشاور در امورخارجه آل سعود، وی را دروغگو خواند. «تد لیو» در توییتی درباره گفت‌وگوی الجبیر با سی‌بی‌اس نوشت، الجبیر و وزارت خارجه سعودی عزیز و مردم آمریکا ساده نیستند، لطفا دست از دروغ و بی‌احترامی به ما بردارید! لیو ادامه داد که مسؤولان سعودی، خاشقجی را به سفارت کشاندند، کشتند و تکه‌تکه‌اش کردند و تو دقیقا می‌دانی جسدش کجاست! مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز در گفت‌وگویی در واکنش به اظهارات الجبیر گفت: آمریکا جنایت کشته شدن خاشقجی را پرده‌پوشی نمی‌کند . جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد و معروف سعودی بود که ابتدای ماه اکتبر گذشته در کنسولگری عربستان در استانبول به طرز فجیعی به قتل رسید. با وجود این‌که دولت ترکیه و رسانه‌های این کشور اطلاعات جامع و کاملی درباره این جنایت منتشر کرده و حتی نوارهای صوتی مربوط به مقامات سعودی را در اختیار کشورهای مختلف از جمله آمریکا قرار دادند اما دونالد ترامپ حاضر به محکوم کردن محمد بن سلمان، عامل اصلی این جنایت نشد . روز گذشته عمر چلیک، سخنگوی حزب عدالت و توسعه حاکم در ترکیه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: عربستان در تحقیقات مربوط به قتل خاشقجی همکاری نمی‌کند.

علی باقری
بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها