بسیاری از ما، برای سفر همیشه شهرها و مکان‌های به خصوصی را در نظر داریم و علاقمندیم که به‌جاهایی سفر کنیم که بیشتر وصفشان را از زبان این و آن شنیده‌ایم.
کد خبر: ۱۱۸۹۶۳۱
تجربه سفر به بجنورد و دیدن از منظره هایی که از آن بی خبریم

شما ممکن است بارها خراسان را برای سفر به مشهد انتخاب کرده باشید اما کمی بالاتر از مشهد، در خراسان شمالی شهری به نام بجنورد مانند گنجی ازیادرفته خاک می‌خورد و کمتر کسی زیبایی‌ها و دیدنی‌هایش را می‌شناسد.

در ادامه از جاذبه‌های گردشگری بجنورد بیشتر خواهیم گفت تا غبار فراموشی را از چهره این گنج باارزش پاک‌کنیم.

بجنورد (با نام قدیم بیژن گُرد)، مرکز استان خراسان شمالی و شهری تاریخی است که با مساحت 36 کیلومترمربع، چهل‌وچهارمین شهر ایران ازنظر وسعت به شمار می‌آید. این شهر در حدود 730 کیلومتر از تهران فاصله دارد و از طریق سه مسیر متفاوت امکان سفر به این شهر وجود دارد که کوتاه‌ترین آن از استان مازندران و گلستان می‌گذرد.

بجنورد در شمال شرق ایران، در کوهپایه‌ رشته‌کوه‌های آلاداغ و شمال کوه‌های البرز قرار دارد و آّب‌وهوایی کوهستانی با تابستان‌هایی معتدل و زمستان‌هایی سرد دارد. این آب‌وهوای مناسب جاذبه‌های طبیعی بسیاری را رقم‌زده است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

گردشگاه بابا امان (چشمه بابا امان)

اگر از مسیرهای شمالی وارد استان خراسان شمالی می‌شوید، این گردشگاه زیبا را در مسیر عبورتان خواهید دید. ازآنجاکه آرامگاه شاهزاده اسماعیل فرزند امام موسی کاظم (ع) و مشهور به امام‌زاده بابا امان در این مکان قرار دارد، به این نام منسوب شده است.

این پارک گردشگری با وسعت 250 هکتار در 10 کیلومتری جاده بجنورد-مشهد قرار دارد و دارای آبشار مصنوعی، چندین چشمه و استخر، هزاران درخت چنارک، اقاقیا، زالزالک و زردآلو است. یکی از انشعابات رودخانه اترک نیز از این تفرجگاه می‌گذرد که منظره‌ای چشم‌نواز را به وجود آورده است.

چشمه باباامان به دلیل داشتن عناصر سولفاته و سُدیک از نوع آب‌های معدنی محسوب می‌شود و خواص درمانی دارد. در این گردشگاه امکاناتی مثل رستوران، پارک کودک و جایگاه‌های استراحت نیز در نظر گرفته‌شده است.

گردشگاه بش ‌قارداش (چشمه بش ‌قارداش)

گردشگاه بش‌قارداش (به معنی پنج برادر در زبان ترکی) در 7 کیلومتری بجنورد و ابتدای جاده بجنورد-اسفراین قرار دارد. این گردشگاه طبیعی، قدمت تاریخی نیز دارد و در زمان ساسانیان و اشکانیان و در چهارفصل سال محل عبادت و اقامت پیشوایان زرتشتی (مُغ) بوده است به همین سبب به (چهار مُغ) نیز شهرت دارد. چشمه بش قارداش از کوهی سنگی و از پنج شکاف بزرگ و کوچک در پایین کوه می‌جوشد و دارای خواص معدنی و درمانی است.

از میان 3 استخری که در این مکان وجود دارد، 2 استخر برای شنای کودکان و بزرگسالان تجهیز شده است. در پایین کوه نیز سنگ‌نوشته‌ای توسط سنگ‌تراش بجنوردی در سال 1300 خورشیدی حک‌شده است. پارک طبیعی و تاریخی بش قارداش در تاریخ 11 دی 1380 با شماره ثبت 4575 به ثبت آثار ملی ایران رسیده است.

چشمه مهنان

بعد از پارک بش قارداش، در 18 کیلومتری جاده بجنورد-اسفراین، دره مهنان قرار دارد. چشمه مهنان که از پرآب‌ترین چشمه‌های این منطقه است در انتهای دره داریانِ روستای مهنان قرار دارد. وجود چشمه و درختان کهن‌سال چنار و بقایای آسیاب آبی قدیمی منظره زیبایی را در این دره به وجود آورده است. آب‌وهوای دره مهنان معمولا 5 تا 8 درجه سانتی‌گراد از بجنورد خنک‌تر است و آب چشمه آن همیشه سرد و دمای آن معمولا در حدود 12 درجه سانتی‌گراد است.

بعد از گذر از پارک بش قارداش، در مسیر جاده اسفراین از میان دره‌ای که به سمت جنوب‌شرقی امتداد دارد باغ‌های زیبای روستاهای کلاته نقی، قره باشلو و دره مهنان قابل رویت‌اند. روستاهایی دیدنی که جاده مناسب و دسترسی آسان به آن‌ها و از همه مهم‌تر مناظر روح‌انگیزشان مزایایی هستند که نمی‌شود به‌سادگی از آنها گذشت.

روستای اسفیدان

روستای توریستی اسفیدان در 45 کیلومتری جنوب‌شرقی بجنورد و در دره‌ای سرسبز قرار دارد. این روستا از جنوب‌غربی به کوه آق قیه، از شمال غربی به کوه اسب و از جنوب غربی به تنگه دهیر مزه می‌رسد. جاذبه اصلی این روستا، ساختار پلکانی و شباهت آن به روستای ماسوله در استان گیلان است.

اسفیدان در سال 1385، به‌عنوان زیباترین روستای ایران نام‌گرفت و سمبل آن درخت صندل سفید است که از این درخت تنها دو اصله با تنه‌ای به قطر 5/2 متر به‌جامانده است، درختان گردو، سیب، انگور و گیلاس هم به‌وفور در این منطقه دیده می‌شود. این روستا پر از جاذبه‌های گردشگری است ازجمله دره و آبشار بهارگاه، تاش قلعه (به معنای قلعه سنگی)، برج‌های قاری مالاق و قارقه (ساخته‌شده از سنگ و ساروج)، چشمه هَینوَر (هین نبرد)، غار خزانه راهه، غار یبجت یا معصوم و بنای تاریخی امام‌زاده محمد بن باقر بن موسی بن جعفر.

روستای اسفیدان از طریق مسیرهای مختلفی قابل‌دسترسی است؛ یکی از مسیرها، از راه چشمه‌سارهای بالا می‌گذرد که مسیری ماشین‌رو است و دیگری مسیر آبشار هنرور که پیاده‌روی طولانی‌ای دارد.

روستای حمید

این روستای زیبا از توابع دهستان بابا امان محسوب می‌شود، از جاذبه‌های مهم این روستا، علاوه بر جذابیت‌های بالقوه آن، آبشار زیبایی به‌نام "آبشار حمید" است که در نزدیکی این روستا و در 7 کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد. آبشار حمید از روستای آبچور سرچشمه می‌گیرد و با گذر از چندین کیلومتر از کوهستان‌های حمید با ارتفاع 25 متر به دره‌ای پرپیچ‌وخم فرومی‌ریزد.

در اطراف این آبشار درختان انجیر و بوته‌های تمشک وحشی منظره‌ای چشم‌نواز را پدید آورده است. گفتنی‌ست که برای رسیدن به این آبشار دیدنی، پس از عبور از روستای حمید باید در حدود یک ساعت از سمت جنوب روستا، از میان و کنار رودخانه عبور کنید. این مسیر، جذابیت سفر به این نقطه دیدنی را بیشتر می‌کند.

از دیگر روستاهای توریستی در شهرستان بجنورد که نباید دیدن آن‌ها را از دست داد روستاهای "چناران"، "قره باشلو" و "درصوفیان" است، روستاهایی که هرکدام جذابیت و طبیعت منحصربه‌ خود را دارند.

راهنما: اطلاعات کامل درمورد هر یک از این دیدنی ها را در مقاله روبرو ببینید: تصاویر و لیست بهترین و بکرترین دیدنی های بجنورد.

غارهای دیدنی بجنورد

غار کنه گرم (به معنی شکاف یا حفره‌ی گرم در زبان کردی) در 50 کیلومتری غرب بجنورد و در نزدیکی روستای "حسن سو" با ارتفاع 950 متر از سطح دریا قرار دارد. این غار در منطقه‌ی "درخان محمد" به شکل چاهی با طول 250 متر و عرض 70 متر در دامنه کوه‌های آلاداغ قرارگرفته است. از دیدنی‌های جذاب این غار می‌توان به استالاگمیت‌ها، استالاکتیت‌ها، ستون‌ها، حفره‌ها، دهلیزها و تنوره‌ها اشاره کرد.

در قسمت شمال‌غربی بجنورد و در نزدیکی روستاهای جوزک و جغری، غار دیگری به نام "گنج کوه" با ارتفاع 2100 متری از سطح دریا، وجود دارد. لازم است بدانید که بازدید و پیمایش این غارها نیاز به مهارت و تجهیزات فنی دارد.

از دیگر غارهای دیدنی منطقه، غار "سوله قُواق" است که در اطراف روستای اسپاخو (در حدود 100 کیلومتری بجنورد) قرار دارد که چشمه پرآبی از دهانه آن می‌جوشد و منظره‌ دیدنی و بسیار زیبایی را خلق کرده است.

دریاچه سد شیرین دره

برای کسانی که از تفریحات آبی مثل شنا، قایق‌رانی و ماهیگیری لذت می‌برند، بدون شک "دریاچه سد شیرین دره" مکان دیدنی و لذت‌بخشی خواهد بود.

این سد، بزرگ‌ترین سد استان خراسان شمالی محسوب می‌شود که در 65 کیلومتری شمال‌غربی بجنورد و در محدوده شهرستان‌های مانه و سملقان قرار دارد. این سد بر روی رودخانه شیرین دره (یکی از انشعابات رود اترک) طی سال‌های 1375 تا 1384 ساخته شد و علاوه بر تامین آب شرب و کشاورزی منطقه، مکان تفریحی دل‌انگیزی را نیز برای گردشگران به وجود آورده است.

عمارت مفخم

عمارت مفخم باشکوه‌ترین بنای به‌جامانده از دوران قاجار در خراسان شمالی است. این عمارت، در دوران ناصرالدین‌شاه قاجار (اوایل دهه 1300 هجری قمری) و به دستور یارمحمدخان شادلو (سردار افخم، حاکم بجنورد) بنا شد و دارای 34 اتاق و 2 تالار بزرگ با آینه‌کاری‌ها، کاشی‌کاری‌ها و گچ‌بری‌های زیبا‌ست.

هر طبقه‌ی ساختمان دارای دو ایوان شمالی و جنوبی است و نمای بیرونی آن با نقش‌ونگارهایی زیبا و طرح‌های هندسی سده سیزدهم بسیار دیدنی است. عمارت مفخم با شماره 952 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و پس از مرمت و احیا، به‌عنوان موزه بزرگ باستان‌شناسی و مردم‌شناسی استان، پذیرای عموم قرار گرفت.

آتشکده اسپاخو

آتشکده اسپاخو قدیمی‌ترین بنای تاریخی خراسان شمالی است که در 100 کیلومتری غرب بجنورد و در مجاورت روستای اسپاخو قرار دارد. شکل دایره‌ای محراب، آتشدان و سوراخ‌های درون گنبد (برای خروج دود) نشان می‌دهد که این بنا، آتشکده زرتشتیان بوده است که قدمت آن به دوره ساسانیان می‌رسد. آتشکده اسپاخو در ارتفاعاتی پر از درختان سرو و کاج قرارگرفته که منظره دیدنی‌ای را به وجود آورده است. این بنا با شماره 15790 در فهرست آثار ملی ثبت‌شده است.

حسینیه جاجرمی ها

حسینیه جاجرمی ها، از سازه‌های اواخر دوران قاجار، در مرکز شهر بجنورد و در کوچه جاجرمی ها قرار دارد. کتیبه موجود در این مجموعه تاریخی نشان می‌دهد که این بنا در سال 1325 توسط غلامرضا بنا، استادکار یزدی با معماری سنتی ساخته‌شده است.

با توجه به حیاط مرکزی و پنجره‌های دورتادوری که رو به حیاط باز می‌شوند، معماری این بنا از نوع معماری درون‌گرا به شمار می‌آید. معماری‌ای که در بجنورد معمول نیست و بیشتر در مناطق خشک و کویری استفاده می‌شود. این مجموعه بنایی مربعی شکل با مساحت 600 مترمربع و دارای دو طبقه است که مراسم مذهبی اغلب در طبقه دوم برگزار می‌شده است. در این حسینیه، سقف تمام حجره‌ها و هشتی بنا در قسمت ورودی، با قوس کلیل پوشیده شده و آرایه‌های معماری متنوعی در این سازه مورداستفاده قرارگرفته است ازجمله آجرکاری، گچ‌بری، مقرنس‌کاری و کتیبه‌های تزیینی. مجموعه تاریخی حسینیه جاجرمی ها در تاریخ 17 مرداد 1383 با شماره 11051 به‌‌عنوان اثر ملی به ثبت رسیده است.

از دیگر آثار مهم تاریخی شهرستان بجنورد می‌توان به بناهای مختلفی اشاره کرد ازجمله "مجموعه قدیمی سبزه‌میدان بجنورد" (اثری به‌جامانده از دوران قاجار متشکل از کاروانسرا، حمام، راسته‌بازار، چند قهوه‌خانه و حجره) و همچنین "بنای کوشک علی‌آباد " (واقع در روستای علی‌آباد در سه کیلومتری شمال شرقی بجنورد) که در زمان حکومت سردار مفخم برای تفریح حکمرانان بنا شد و همچنین مقبره کشتگان واقعه لهاک خان که باید از آن دیدن کرد نام برد.

امامزاده سلطان سید عباس

در جنوب شهر بجنورد و در دامنه تپه ماهور، آرامگاه سلطان سید عباس، فرزند امام موسی کاظم قرار دارد که در اواخر سده دوم هجری قمری وفات یافته‌اند. بنای مرکزی این آرامگاه به‌صورت چهارگوش است و در وسط هر ضلع یک ورودی قرار دارد و در دو سمت ایوان شرقی دو برج در گوشه‌های بنا ساخته‌شده است. گنبد فیروزه‌ای و نقش لاجوردی "لا اله الا الله" نمای زیبایی به این آرامگاه بخشیده است. این امامزاده در میان افراد محلی به "معصوم‌زاده" شهرت دارد.

هزینه اقامت در شهر دیدنی بجنورد

شهرستان بجنورد علاوه بر جاذبه‌های فراوان گردشگری، با داشتن هتل‌های لوکس و نوسازی مثل "هتل داریوش" و "هتل نگین" کمک می‌کند تا شما سفری بی‌دغدغه و لذت‌بخش را تجربه کنید. هزینه اقامت در هتل های بجنورد حدود 150 تا 230 تومان است.تصاویر و قیمت رزرو هتل های بجنورد را بهمراه تخفیف در سایت های رزرو آنلاین هتل ببینید.

هتل داریوش بجنورد

هتل 4 ستاره داریوش در سال 1395 افتتاح شده است که در 3 کیلومتری جاده بجنورد-مشهد قرار دارد.


این هتل با 3000 هکتار مساحت و 31 واحد اقامتی دارای امکانات رفاهی و تفریحی مختلفی مثل رستوران، کافی‌شاپ، فست‌فود، باغ ایرانی، سالن آمفی‌تئاتر، دو تالار بزرگ، زمین تنیس و باشگاه بیلیارد است. از مزیت‌های مهم این هتل لوکس، دسترسی آسان به مکان‌های تفریحی است، به‌طوری‌که شما می‌توانید با ماشین در کمتر از 20 دقیقه به گردشگاه‌های بابا امان و بش قارداش و در کمتر از 8 دقیقه به عمارت مفخم برسید، این هتل در فاصله کمی با مرکز خرید طلای سفید قرار دارد و دسترسی شما را از هر لحاظ آسان می‌کند.

هتل نگین بجنورد

هتل نگین بزرگترین، هتل 3 ستاره استان خراسان شمالی، فعالیت خود را از سال 1385 آغاز کرده است. این هتل در سه طبقه با 49 اتاق در میدان امام رضای بجنورد، در منطقه‌ای خوش آب‌وهوا و در فاصله 10 کیلومتری از گردشگاه بابا امان قرارگرفته است. هتل نگین با داشتن امکانات رفاهی مثل رستوران و کافی‌شاپی مجلل، لذت و راحتی سفر را بیشتر خواهد کرد.

هر منطقه‌ای با داشتن آب‌وهوای دلپذیر، وجود مناظر و طبیعت شگفت‌انگیز، معماری‌های بی‌بدیل و آثار تاریخی جذاب می‌تواند به منطقه شماره یک گردشگری تبدیل شود اما عجیب است که بجنورد باوجود تمامی این شگفتی‌ها گمنام مانده است! در این فرصت کوتاه سعی شد تا از زیبایی‌های این گنج درخشان نهفته در دل رشته‌کوه‌های آلاداغ بیشتر بگوییم تا به‌وقت سفر، این نقطه دیدنی را به یاد داشته باشید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها