در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
نبود ادبیات علمی در قلمرو اخلاق رسانه
محمدحسین ظریفیان، دبیر همایش اخلاق و رسانه، دانشآموخته سطوح عالی حوزه علمیه قم و دکترای مدیریت رسانه از دانشگاه تهران است.
او پیرامون جایگاه امروز اخلاق در رسانهها تصریح میکند: اگر انضمامی نگاه کنیم، صراحتا باید گفت که نمره اخلاقی متوسط رسانهها در دنیا قابل قبول نیست. در شرایط امروز، رسانه هم در خانواده فناوری معنا میشود و هم موجب تولد فناوریهای جدید شده است. در واقع رسانه آنقدر صاحب قدرت شده که میتواند گونههایی از فناوری را حتی در خانواده رسانه از میدان به در کند یا اینکه متولد کند؛ به این شکل که توان بسیجکنندگی و هدایت صاحبان قدرت و افکار عمومی را برای نیل به سمت فناوری خاصی دارد؛ یعنی همان نظریههایی که ناظر به میل و رغبت مخاطب است. به عبارتی دیگر رسانه از سویی یک شعبه از فناوری است و از سوی دیگر، یک ناظر و امر مداخلهگر در این خصوص هم هست و این موضوع در کنار نگرانی از وضعیت محتوا، دغدغه نسبت به سرشت فرم رسانهها را دامن زده است.
او میافزاید: با پیروزی انقلاب اسلامی براساس تاکیدها و مطالبههای حضرت امام(ره)، حرکت به سمت رسانه انقلابی و اسلامی در صدا و سیما شکل گرفت. اقتضائات دهه اول انقلاب فرصت تحرک جدی فکری برای این هدف را نداد، اما بهتدریج در دهه70، حرکت سازمان به سوی مباحث دین و رسانه حسب دغدغه رهبر معظم انقلاب توسط ریاست وقت سازمان شکل گرفت. اولین مرکزی که برای این کار تاسیس شد، مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما در سال73 بود که برای تامین زیرساختهای فکری، علمی و پژوهشی در حوزه دین و رسانه و ایجاد ارتباط سازنده میان رسانه ملی و سازمان صدا و سیما تاسیس شد. بعد از آن دانشکده صدا و سیما در قم با هدف تامین نیروی انسانی دینپژوه و رسانهشناس تاسیس شد سپس شبکه رادیویی معارف به عنوان نمونه رادیویی و شبکه قرآن و معارف سیما به عنوان نمونه تلویزیونی راهاندازی شدند. یعنی چهار گام اساسی برای حرکت به سمت رسانه دینی برداشته شد. معتقدم الان که بیش از دو دهه از تاسیس این چهار نهاد میگذرد، باید یک بازشناسی و بازخوانی انجام و سپهر رسانهای آنها بهخصوص در نسبتسنجی با سازمان بهویژه با حوزه پیام بازتعریف شود.
دبیر همایش اخلاق و رسانه خاطرنشان میکند: با اینکه ادبیات علمی قلمرو اخلاق و رسانه نحیف است و پیشینه قابل اعتنایی براساس نگاه دینی نداریم، ولی استقبال از همایش بیش از انتظار ما بود. پس از اعلام نتایج بررسی علمی روی 308 چکیده مقاله که به دبیرخانه ارسال شد، 155 مقاله علمی دریافت کردیم که فرآیند داوری هریک از مقالات توسط دو داور براساس سازوکار مقالات علمی ـ پژوهشی در دبیرخانه و کمیته علمی انجام شد. همانند بسیاری از همایشها، در افتتاحیه کتاب چکیده مقالات ارائه میشود و در آینده نزدیک، مجموعه مقالات علمی همایش در قالب چند جلد تقدیم جامعه علمی رسانهای کشورمان خواهد شد.
بی.بی.سی مسیحی نیست!
دکتر محمدهادی همایون، عضو هیأت علمی و دبیر هیات امنای دانشگاه امام صادق(ع) و رئیس دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات که مسؤولیت کمیته علمی همایش را بهعهده دارد پیرامون این همایش میگوید: ما اخلاق رسانهای را حوزهای فرعی از اخلاق عملی میدانیم که میتواند عناوین و بخشهای متعددی از اخلاق روزنامهنگاری، اخلاق رسانههای شنیداری و دیداری، اخلاق در محتوای فیلم و نمایش تئاتری تا اخلاق در تألیف و انتشار کتاب و اخلاق در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی را در بر بگیرد. نظامهای رسانهای یا بنگاههای رسانهای، دستورالعملهای اخلاقی فراوانی دارد که در چارچوب اخلاق رسانه میتواند بگنجد؛ اما نگاه ما بر این است که آنها مبتنی بر یک نظام اخلاقی قابل اعتماد استوار نشدهاند. در عین حال یادمان باشد که اخلاق آنها مبتنی بر دین نیست و نظام فکریشان کاملا در چارچوب سیاستهای کلان آنها شکل میگیرد. از این رو گاهی میبینیم همان نظام اخلاقی که به آن استناد میکنند ضد دین است. مثلا نمیشود گفت بنگاه خبری بی.بی.سی بر یک نظام اخلاقی مبتنی بر مسیحیت شکل گرفته؛ چراکه اساسا دین در این اخلاق جایگاهی ندارد.
سقوط اخلاقی، نتیجه تقلید از رسانههای غربی
آیتا... سیدهاشم حسینی بوشهری، عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت قم هم با توضیح ویژگیهای یک فعال رسانهای اخلاقگرا تصریح میکند: رسانه ابزاری در اختیار نیروی انسانی است و این نیروی انسانی است که به رسانه جهت میدهد و رسانه در دست انسانهای تصمیمساز و تصمیمگیر است. اگر صدا، سیما، روزنامه و فضای مجازی را به عنوان رسانه در دنیا مطرح میکنیم، این انسانها هستند که میخواهند از این رسانه در جهت پیشرفت افکارشان استفاده کنند. هرچه انسانها متخلقتر به اخلاق دینی و الهی باشند و پایبندیشان به جامعه و اخلاق بیشتر باشد، به همان تناسب نقش و تأثیرشان بر رسانه بیشتر خواهد بود. بنابراین ویژگی اهالی فعال رسانه، تعهد اخلاقی و امانتداری است تا در انتقال پیام خود به جامعه این اصول را به کار گیرد. هر چه پایبندتر، متعهدتر و متخلقتر به اخلاق دینی باشد، به همان تناسب کارایی رسانه در جامعه بیشتر خواهد بود.
او میافزاید: مشکلی که امروز در جامعه ما وجود دارد، مخاطبمداری یا مشتریمداری صرف است. یعنی آدمها دنبال این هستند که دایره نفوذ خود را به هر قیمتی بیشتر کنند؛ البته گاهی ممکن است رسیدن به این هدف در پرتوی رعایت اخلاق باشد، باز خود را ملزم میداند که چارچوبهای اخلاقی را رعایت کند تا مخاطبها را حفظ کند. متأسفانه در رسانههای ما اینکه کدام یک از ما میتوانیم مشتری و مخاطب بیشتری را جذب کنیم، نوعی رقابت است. اگر مسأله مخاطبمحوری ملاک عمل قرار گرفت، دیگر مرزی به عنوان اخلاق باقی نمیماند؛ بلکه ملاک این است که با چه سوژهها، خبرها، پیامها و تأثیرگذاریهایی در جامعه میتوانیم مخاطب بیشتری داشته باشیم. در این مسیر مزاجخوانی میکنیم که مزاج جامعه امروز چه اقتضایی دارد و متناسب با مزاج جامعه، خبر تنظیم، تولید و منتشر میکنیم. وقتی رسانه حریمهای اخلاقی را بشکند و نگاههای دینی و اخلاقی را نادیده بگیرد تا بر تعداد مشتریان خود بیفزاید، سقوط میکند.
آموزش رسانهها با فلسفه وارداتی
حجتالاسلام دکتر سعید بهمنی، استاد حوزه و دانشگاه و عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی میگوید: تقوا معنای محوری اخلاق در اسلام است. امیرالمؤمنین(ع) در نهجالبلاغه میفرماید: «تقوا رئیس اخلاق است»؛ وقتی رئیس است، یعنی بقیه خصوصیات اخلاقی را سرپرستی و مدیریت میکند. حتی در روایتی میفرماید: «اوصیکم بتقوا ا... و نظم امرکم»، این مقدم شدن تقوا بر نظم معنیدار است و تصادفی نیست؛ اینطور نیست که بفرماید اوصیکم بالنظم و التقوا. برای همین است که در آیات قرآن برای تقوا پاداش قرار دادهاند.
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در واکنش به حمله رژیم صهیونیستی به ایران مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
رییس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت در گفتگو با جام جم آنلاین:
گفتوگوی «جامجم» با سیده عذرا موسوی، نویسنده کتاب «فصل توتهای سفید»
یک نماینده مجلس:
علی برکه از رهبران حماس در گفتوگو با «جامجم»: