ترزا می ، ‌نخست‌وزیر انگلیس در پی رسیدن به این نتیجه که توافق برگزیت از حمایت مورد نیاز برای تصویب در مجلس عوام برخوردار نخواهد بود، رای‌گیری در این زمینه را برای گفت‌وگوهای بیشتر با رهبران دولت‌های اروپایی به تعویق انداخت. این رای‌گیری قرار بود روز سه‌شنبه برگزار شود. نخست‌وزیر انگلیس در مجلس عوام خطاب به نمایندگان گفت: می‌کوشد با منتقل کردن نگرانی‌ها در مذاکراتش با رهبران اروپا، تضمین‌هایی بیشتر برای پشتیبانی کسب کند و در آن صورت از اکثریت لازم در پارلمان برای تصویب این لایحه برخوردار خواهد بود. در هفته‌های اخیر که لایحه دولت می‌ با مخالفت‌هایی حتی در کابینه‌اش مواجه شده بود، احتمالات متعددی از جمله همه‌پرسی دوباره، اجرای برگزیت بدون هیچ طرح و توافقی و بازنگری سریع در لایحه مطرح شده بود.
کد خبر: ۱۱۸۸۶۵۳

نخست‌وزیر انگلیس پس از سخنرانی در مجلس عوام، سفر دوره‌ای را به چند پایتخت اروپایی آغاز کرد. ترزا می اعلام کرد در رایزنی با سران کشورهای اروپایی و اتحادیه اروپا خواستار دریافت تضمین‌های بیشتر برای بریتانیا خواهد شد. در همین حال سران اتحادیه اروپا اعلام کردند نشست اضطراری را روز پنجشنبه در بروکسل برگزار خواهند کرد. رایزنی‌های ترزا می پیش از این نشست در واکنش اتحادیه اروپا به درخواست‌های وی می‌تواند اثرگذار باشد. نخست‌وزیر انگیس در عین حال این نکته را نیز مطرح کرد مادامی که بین اتحادیه اروپا و بریتانیا بر سر برگزیت توافقی به دست نیاید، خطر خروج بدون توافق بریتانیا از این اتحادیه افزایش می‌یابد. این سخنان ترزا می ‌نوعی تهدید نیز محسوب می‌شود. در عین حال مقامات اتحادیه اروپا بر این نکته تاکید دارند که حاضر به انعطاف بیشتری در توافق برگزیت نیستند. دونالد تاسک، رئیس شورای اروپا در این زمینه در توییتر نوشت: «در مورد قرارداد برگزیت و مفاد آن سخن نخواهیم گفت. نحوه ایجاد سهولت در روند تصویب را مورد ارزیابی قرار خواهیم داد. فرصت کمی داریم، از این رو آمادگی اتحادیه اروپا برای سناریویی بدون قرارداد را بررسی خواهیم کرد.» ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا نیز با تایید خبر دیدار با ترزا می ‌در واکنش به تعویق رای پارلمان انگلیس درباره توافق برگزیت گفت: من واقعا شگفت‌زده‌ام. توافق حاصل شده، بهترین توافق ممکن بوده است. امکان دوباره مذاکرات به هیچ وجه وجود ندارد.
به تعویق افتادن رأی‌گیری در مجلس عوام واکنش منفی بازارهای پولی و مالی انگلیس را به دنبال داشت و نشان می‌دهد بنگاه‌های اقتصادی و مالی انگلیس تا چه حد نگران پیامدهای مبهم برگزیت هستند. ارزش پوند انگلیس به 25/1 دلار برای هر پوند رسید که پایین‌ترین ارزش پوند در ۲۰ ماه اخیر است. یکی از مهم‌ترین مسائل و مخالفت‌ها با پیش‌نویس توافق‌نامه برگزیت، مرز آزاد میان ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند عضو اتحادیه اروپاست‌. بسیاری از نمایندگان محافظه‌کار مجلس عوام ابراز نگرانی کرده بودند که ایجاد مرز سخت میان ایرلند شمالی و جنوبی احتمال دارد به باقی ماندن انگلیس در نظام گمرکی مشترک با اتحادیه اروپامنجر شود.
به این‌ترتیب، انگلیس که قصد داشت به‌طور مستقل با کشورها روابط تجاری داشته باشد، خود را میان توافق‌های داد و ستدی خواهد یافت که اتحادیه اروپا به آن رای داده و انگلیس در آن نقشی نداشته است.
جلسه امروز سران اتحادیه اروپا بسیار تعیین‌کننده است و در آینده ترزا می ‌و پیش‌نویس توافق‌نامه برگزیت تاثیرگذار خواهد بود. اگر ترزا می ‌با دستان خالی از نشست سران در بروکسل بازگردد سرنوشت مبهمی در انتظار او و چگونگی تحقق برگزیت خواهد بود. رای منفی به پیش‌نویس توافق‌نامه برگزیت چند سناریو را در این فضای عدم قطعیت در انگلستان ایجاد کرده است. آیا انگلیس در 19 مارس 2019 بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد؟ آیا همه‌پرسی مجددی برگزار خواهد شد؟ آیا با تعویق مذاکرات به مدت یک‌سال، تعیین تکلیف برگزیت به دولت آینده با برگزاری انتخابات زودهنگام موکول خواهد شد؟

مرتضی مکی

کارشناس امور اروپا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها