این‌که سال‌های سال است غول کنکور، کابوس دانش آموزان و خانواده‌هایشان است بماند، این‌که بارها و بارها مسؤولان و نمایندگان مجلس وعده داده‌اند کنکور دیگر برگزار نخواهد شد و همچنان برگزار می‌شود هم همین‌طور، این‌که بسیاری از جمله نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس بارها و بارها اعلام کرده است دست‌هایی برای ادامه جریان کنکور وجود دارد هم به همین شکل اما حالا بحثی در این میان در گرفته که آغازش انتقاد از حذف تکلیف شبانه دانش آموزان در نظام آموزشی کشور است.
کد خبر: ۱۱۸۸۳۷۸

طرحی که به نظر می‌رسد تقلیدی از سیستم آموزشی کشور فنلاند است و قرار است در ایران هم اجرا شود. اما همین چند روز پیش برخی از مراجع هم در این رابطه اظهارنظر کردند. پیگیری فنی این موضوع هم که در حوزه تخصصی دوستان ما در سرویس جامعه روزنامه است، اما نکته‌ قابل توجه در این میان این بود که انتقاد از این سیستم از سوی مدیر یک انتشارات کتاب های کنکور و کمک درسی صورت گرفت، آن هم در دیداری که با برخی مراجع در قم داشت.
ابوالفضل جوکار در دیداری که با برخی مراجع در قم داشت اعلام کرد تألیف کتب کمک آموزشی توانسته در یادگیری بهتر مطالب آموزشی مؤثر واقع شود و این در حالی است که بسیاری از کارشناسان این حوزه معتقدند تولید و‌ توزیع حدود ۴۰ میلیون کتاب کمک‌ درسی و کمک آموزشی فارغ از گردش مالی2000 میلیارد تومانی و مافیای تجاری آن، نشان از یک فاجعه در نظام آموزشی کشور دارد.
البته ناگفته نماند بازار کتاب های کمک آموزشی در یک نظام عرضه و تقاضای پیچیده ای شکل و رونق گرفته است که شاید تحلیل و واکاوی آن بدون پژوهش‌های میدانی در سطح مدارس و خانواده‌ها اساسا نتایج دقیق و درستی را نشان ندهد. با این‌حال به نظر می‌رسد برای تحلیل‌های واقع بینانه‌تر باید به دنبال پاسخی برای پرسش‌هایی از این دست بود که چرا سال به سال، تقاضا برای کتاب‌های کمک درسی افزایش می‌یابد و چرا شمارگان آنها به این تعداد رسیده است؟ و مهم‌تر این‌که چه انگیزه‌ای برای تداوم‌ بازاری با این گردش مالی وجود دارد؟
نکته دیگر در حرف‌های جوکار که قابل تامل است این‌که او اعلام کرده است سیستم حذف تکلیف در منزل، موجب هدایت دانش آموزان به فضای مجازی می‌شود.
بدیهی است در این که لزوما حذف تکلیف شبانه مساوی است با ارجاع دانش آموزان به سمت فضای مجازی یک آدرس اشتباه است، ضمن این‌که بعد از حذف تکلیف شبانه می‌توان جایگزینی برای آن پیدا کرد همان‌طور که بعد از سال‌ها پیک شادی از این نظام آموزشی برچیده و جای آن کتاب‌های داستان‌خوانی و قصه‌نویسی جایگزین شد. از سوی دیگر شاید نقد به سیستم آموزشی برای تصمیم به حذف تکلیف شبانه دانش‌آموزان نقدی منصفانه باشد اما نه از سوی انتشاراتی که با این تصمیم گردش بالای مالی آن قطعا کاهش خواهد داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها