سارا ماروسک، محقق و مفسر سیاسی آمریکایی در گفت‌وگو با جام‌جم

جهان، تسلّط آمریکا را قبول ندارد

مناقشه 40 ساله آمریکا با ایران در ماه‌های اخیر وارد فاز تازه‌ای شده است. مقامات آمریکا با خروج از توافق هسته‌ای و بازگرداندن تمام تحریم‌هایی که براساس توافق معلق شده بود، قصد اعمال حداکثر فشار ممکن برایران را دارند تا اهداف خود را محقق کنند.
کد خبر: ۱۱۸۸۳۵۴

دولتمردان آمریکایی می‌گویند مردم ایران باید به انتخابی بزرگ دست بزنند یا تن به درخواست‌های 12 گانه آمریکا بدهند یا تحت فشار سنگین اقتصادی رنج بکشند. در این میان سراغ سارا ماروسک، محقق و مفسر سیاسی آمریکایی و محقق مهمان دانشگاه لیدز انگلیس رفته‌ایم تا از تحلیل او از شرایط کنونی، سیاستی که ایران باید اتخاذ کند و پیش‌بینی او از آینده مطلع شویم.
در ادامه، متن کامل مصاحبه جام‌جم را با ماروسک می‌خوانید:


فکر می‌کنید ایران چه رویکردی باید در قبال سیاست تند آمریکا اتخاذ کند؟ آیا ایران خواهد توانست بر تحریم‌ها غلبه کند؟
در چند دهه گذشته، به‌رغم تهاجم دامنه دار آمریکا و متحدان آن، ایران تنها کشوری در جهان بوده که حاکمیت و استقلال خود را حفظ کرده است. این اثبات می‌کند ملت ایران قدرت و تحملی فراتر از انتظار دشمنان خود دارد. گرچه مردم ایران در این مسیر رنج زیادی متحمل شده‌اند، اما این کشور با استقامتی که نشان داده اکنون در وضع بسیار بهتری نسبت به کشورهایی چون لیبی و عراق است که نخواستند یا نتوانستند ایستادگی کنند. مقاومت تنها راه ممکن است.


بعضی مقامات آمریکا به طور علنی از نیاز به براندازی در ایران سخن گفته‌اند. ظاهرا آنها امیدوارند فشار فزاینده موجب شود مردم ایران از دولت فاصله گیرد و وضعیت شکننده شود. آیا این امیدها واقع‌بینانه است؟
این انتظارات واقع‌بینانه نیست. حکومت ایران یک دموکراسی است و مردم ایران رهبرانی را که ترجیح می‌دهند انتخاب می‌کنند، بنابراین هیچ حمایتی از کودتا یا براندازی در ایران نخواهد شد. واشنگتن در این زمینه در گمراهی کامل است. کافی است دموکراسی ایران را که در آن نرخ مشارکت مردم در انتخابات حدود 70 درصد است با آمریکا مقایسه کنید که در بهترین حالت 60 درصد مردم آن در انتخابات شرکت می‌کنند. اعداد دروغ نمی‌گویند. دولت دموکراتیک ایران محبوب‌تر از رئیس‌جمهور کنونی آمریکا و اکثر رهبران منتخب آمریکایی است.
به‌علاوه، آمریکا اکنون در مناطق مختلف جهان درگیر جنگ است. شاید کشورها ترجیح دهند به طور علنی گله و شکایت نکنند، اما تحریم‌های آمریکا، شروط سختگیرانه آن برای وام یا کمک مالی، قوانین جدید تجاری و دیگر اقدامات اقتصادی آمریکا خیلی به کام کشورهای غیرمتعهد تلخ آمده‌اند. به اینها باید ترور هدفمند افراد از طریق حملات پهپادی، مزدوران خصوصی و همچنین دولت و ارتش دست راستی اسرائیل را اضافه کرد.


خیلی از اعضای جامعه بین‌المللی با خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های ضدایرانی مخالف هستند. فکر می‌کنید آمریکا توان آن را داشته باشد که دیگر کشورها را به تبعیت از خواسته خود وادار کند؟ آیا واشنگتن هنوز یکه تاز عرصه بین‌المللی است؟
جهان دیگر تک‌قطبی نیست و این نه تنها شکست تسلط آمریکا بلکه وجود بحران در لیبرال دموکراسی غربی را نشان می‌دهد. یعنی این‌ که آمریکا دیگر کلانتر، قاضی و هیات‌منصفه نیست. جهان چندقطبی جدید موقعیت‌هایی برای ایران ایجاد خواهد کرد تا روابط خود را با ملت‌های قدرتمند جهان چون ترکیه، چین و پاکستان و حتی بعضی کشورهای اروپایی گسترش دهد.


بعضی ناظران معتقدند ایران و متحدان آن در صورتی که بتوانند در مقابل فشار آمریکا مقاومت و از مرحله کنونی عبور کنند، قادر خواهند بود نظم نوین جهانی را شکل ببخشند. نظر شما در این خصوص چیست؟
جمهوری اسلامی ایران همین حالا جهان چندقطبی جدیدی ایجاد کرده است که به ملت‌های غیرمتعهد امکان اتکا به خود و به دولت‌های غیرمتهد امکان حفظ عزت مردم خود را می‌دهد. فکر می‌کنم ایران الگوی مبارزه با هژمونی برای دیگر کشورهاست. محور مقاومت قدرت زیادی یافته و در سال‌های آینده قدرتمندتر هم خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها