کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد:

SPV، بازی جدیدی علیه ایران است

یک کارشناس مسائل سیاسی و بین الملل بابیان اینکه اروپا سعی دارد از این طرح به‌عنوان اهرم فشار استفاده کند گفت: هدف اروپا تحت‌فشار گذاشتن ایران در حوزه اقتصادی است تا بتواند از ایران امتیاز بگیرد.
کد خبر: ۱۱۸۸۱۱۸
SPV، بازی جدیدی علیه ایران است

سعید داغینه در گفتگو با جام جم آنلاین درباره برقراری کانال مالی ویژه ایران و اروپا (SPV) اظهار کرد: برقراری این کانال برمی‌گردد به سیاست دولت نسبت به اروپا و غرب، درواقع کانال مالی اروپا بخشی از یک برنامه بزرگ همکاری همه‌جانبه است، که مسائل اقتصادی و مسائل سیاسی و اجتماعی را شامل می‌شود.

داغینه در ادامه افزود: این طرح که SPV یکی از آن‌هاست از زمان تصویب برجام رقم خورد،‌ بنابراین یک همکاری گسترده است، دولت روی تعامل با اروپا یک نگاه راهبردی دارد و تلاش کرده از نگاه تاکتیکی دوری کند، دولت نشان داده نگاهش به غرب و اروپا راهبردی است و به جایگاه غرب در سیاست خارجه دولت مربوط است.

وی با اشاره به اصرار دولت مبنی بر تمرکز بر اجرای کانال ویژه مالی بین ایران و اروپا، تأکید کرد: این درست به همان نوع نگاه دولت به غرب مربوط است، ازاین‌رو از پاسخگوی درباره راه‌اندازی نشدن این کانال و تعلل اروپایی‌ها طفره رفته و همچنان اصرار بر این دارد که این کانال ویژه مالی باید برقرار شود چراکه می‌تواند در اقتصاد مؤثر باشد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: اروپا بعد از خروج آمریکا از برجام با یک طرح وارد مذاکره با ایران شد و نکته اینجاست که قبل از خروج آمریکا یک صحبتی از طرح مکرون به میان آمد که یک‌بخشی از آن برجام بود و بخشی دیگر موشکی و بخش دیگر مسائل منطقه؛ آن‌ها اتفاق‌نظر داشتند که برجام باقی بماند و بر روی مسائل دیگر کار شود.

وی افزود: اما ظاهراً به دنبال برخی اختلاف‌ها، آمریکا این طرح را قبول نکرد و از برجام خارج شد، درحالی که اروپا سمت‌وسوی خودش را ادامه داد، هرچند تا الآن هم قول‌های آن‌ها اجرایی نشده است.

داغینه با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در خردادماه امسال و شروط ایشان برای اروپایی‌ها مبنی بر مطرح نکردن بحث موشکی و منطقه تأکید کرد: متأسفانه بدقولی اروپایی‌ها در خصوص این موارد هم ثابت‌شده است، آن‌ها با مطرح کردن مسائل موشکی شروط ایران را نادیده گرفتند و عدم صداقتشان را نشان دادند و تلاش می‌کنند طرح موردنظر خودشان را پیگرفته و عملی کنند.

وی همچنین به جام جم آنلاین گفت: با مرور این موارد متوجه می‌شویم این سیاست اروپا درمقابل ایران به نوعی طرحی بود که آمریکا را وادار به عقب‌نشینی کنند چراکه ریسک کمتری برای اروپا به دنبال دارد و بطور کلی قرار بود قبل از آغاز تحریم‌های دور دوم راه‌اندازی شود که تاکنون راه‌اندازی نشده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: برخی از مقامات اروپا‌ اعلام کردند که نیاز دارند این وعده‌ها را بدهند تا ایران را دلگرم به ماندن در برجام کنند و برای راه‌اندازی این کانال مالی دائماً امروز و فردا می‌کنند. درصورتی‌که به نظر نمی‌رسد این طرح پیچیدگی فنی زیادی داشته باشد و شواهد این طرح نشان می‌دهد قراراست پیرامون مسائل بشردوستانه مانند غذا و دارو باشد.

داغینه در پایان با غیرقابل‌قبول دانستن طرح اروپایی‌ها مبنی بر راه‌اندازی کانال مالی برای مسائل بشردوستانه تصریح کرد: قطعاً این طرح یک بازی علیه ایران است، تا فشار اقتصادی بر ایران زیاد شود تا در موارد دیگری از ایران امتیاز بگیرند، درحالی که ایران تا امروز بابت وقت‌کشی اروپایی‌ها ضرر زیادی کرده است، ایران برای راه‌اندازی این کانال ظرفیت‌های خود را در سطوح بالا مصرف کرده و فرصت‌های زیادی را مانند ارتباط با چین و روسیه را نیز از دست داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها