برخی تدریس‌کنندگان کنکوری در یک سال 250 میلیون تومان درآمد دارند

مدرسان نجومی

شنیدن درباره مشق شب بچه‌ها از زبان یک مرجع تقلید در روزهای اخیر آن‌قدر عجیب بود که رسانه‌های رسمی و غیررسمی نتوانستند درباره‌اش سکوت کنند. سکوت‌نشدنی بود چون خیلی زود معلوم شد که این واکنش‌ها محصول فشار ناشران کتاب‌های کمک‌آموزشی بوده که غیظشان از آموزش و پرورش را پیچیده‌اند در لفافه‌های قشنگ و منطقی تا به این ترتیب مشروعیتی برای خود دست و پا کنند. این دستاویز جدید غول‌های کنکور بود، یک دستاورد پاییزی، تیری که نشانه رفت ولی تمام و کمال به هدف نخورد، تیری که می‌شود آن را مصداق سیاست چشم در برابر چشم یا زدی ضربتی ضربتی نوش کن، نامید. سال‌هاست آه آموزش و پرورش از کتاب‌های کمک آموزشی و تپاندن این همه حفظیات و تست در مغز دانش‌آموزان بلند است مخصوصا این اواخر که این دلخوری‌ها علنی شده. در عوض ناشران استخوان‌دار کتاب‌های کمک‌آموزشی نیز خرده‌گیری به حذف مشق شب را شروع کرده‌اند، گرچه یکی از آنها گفته است دیدار با مراجع فقط به مشق شب خلاصه نبوده است. با این حال اما ناشران کمک‌آموزشی خودشان به حد کفایت ان‌قلت دارند مخصوصا آن گردش مالی کلان و بودارشان که چون می‌خواهند توسعه پیدا کند بساط تست و کتاب کمک‌درسی را تا مدارس ابتدایی نیز برده‌اند. این ناشران راه‌های فریبنده‌ای برای درآمدزایی دارند، راه‌هایی که گزارش ما متمرکز است روی آنها، شگردهایی که چند جوان که هر کدامشان سال‌ها با این موسسات کنکوری کار کرده‌اند برایمان فاش کردند البته به شرط محفوظ ماندن هویت واقعی‌شان.
کد خبر: ۱۱۸۸۰۳۲

«خیلی از افرادی که در صنف کنکور فعالیت می‌کنند، تدریس در مدارس غیر دولتی و آموزشگاه‌های خصوصی را دوقبضه در چنگ تیمشان نگه داشته‌اند و به این راحتی‌ها اجازه نمی‌دهند کسی انحصار آنها را بشکند».

اینها را محمد می‌گوید، کسی که چهار سال است در یکی از آموزشگاه‌های خصوصی معروف تهران کار می‌کند. او توضیح می‌دهد بعضی مشاوران تحصیلی یا دبیران مطرح کنکور تیم‌های خود را دارند و وقتی یک آموزشگاه یا مدرسه غیردولتی از آنها دعوت به همکاری می‌کند، با آن مؤسسه شرط می‌کنند فقط در صورتی همکاری خواهند کرد که همه اعضای تیمشان نیز در آنجا حضور داشته باشند.

وقتی از محمد درباره نحوه ورود به این تیم‌ها می‌پرسیم، می‌گوید: برای این کار شخص تازه‌وارد باید بتواند یک جور خودش را به یکی از اعضای باندهای تدریس وصل کند، مثلا یکی از معلمان مشهور کنکور را پیدا کرده و از او بخواهد که بدون دریافت دستمزد برای شاگردانش کلاس حل تمرین بگذارد. در این صورت اگر آن معلم و مدیران آن مؤسسه آموزشی از شخص تازه‌وارد راضی باشند و او هم بتواند با روش کار آنها کنار بیاید، کم‌کم فضا را برایش باز می‌کنند و او را به باند خود راه می‌دهند.

پورسانت آقای مدیر

«کنار آمدن با روش کار و راه یافتن به باند تدریس». محمد با گفتن این جمله می‌خواهد روی شگردهایی دست بگذارد که باندهای مافیایی کنکور برای کلاهبرداری از دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان در چنته دارند.

او از برگزاری کلاس‌های خصوصی اضافه‌تر به عنوان یکی از این شگردها یاد می‌کند و می‌گوید: بعضی معلمان آموزشگاه‌های کنکور و حتی مدارس غیر دولتی، عمدا در کلاس‌های عمومی خود بد تدریس می‌کنند تا دانش‌آموزان ناچار شوند با خود او کلاس خصوصی بگیرند.

از محمد می‌پرسیم چطور یک دانش‌آموز حاضر می‌شود با معلمی که بد درس می‌دهد، کلاس خصوصی بگیرد. او پاسخ می‌دهد: این معلمان به گونه‌ای تدریس می‌کنند که دانش‌آموزان متوجه بد بودن آن نمی‌شوند، مثلا بخشی از مباحث را کامل درس نمی‌دهند یا طوری درس می‌دهند که وقتی دانش‌آموزان در آزمون‌های آزمایشی شرکت می‌کنند، نتایج ضعیفی بگیرند. این نتایج ضعیف سبب می‌شود دانش‌آموزان احساس کنند در درس مشکل دارند و در این شرایط بیشتر آنها با معلم خودشان کلاس خصوصی برمی‌دارند.

آن‌طور که محمد می‌گوید، این موضوع شرط بعضی از مدیران مدارس غیر‌دولتی و آموزشگاه‌های خصوصی برای همکاری با دبیران است و آنها فقط با معلمانی کار می‌کنند که برای شاگردان مدرسه یا آموزشگاه کلاس‌های خصوصی برگزار کنند، چراکه این مدیران می‌توانند با استفاده از این روش، درصدی از هزینه کلاس‌های خصوصی معلمانشان را به عنوان سهم خود بردارند و پول بیشتری به جیب بزنند.

معلمان نجومی‌بگیر

«درآمد معلمان عضو باندهای مافیایی کنکور در طول یک سال تحصیلی چقدر است؟» این سؤالی است که ما می‌پرسیم و امیرعلی به آن جواب می‌دهد. او کسی است که همه دوران دانشجویی خود را به عنوان دستیار حل تمرین در کنار چند معلم مشهور سال کنکور در مدارس غیر دولتی تهران و شهرهای اطراف کار کرده و با بسیاری از شگردهای آنها آشنایی دارد.

امیرعلی می‌گوید، امروزه ماهی 20میلیون تومان در صنف معلمان حرفه‌ای کنکور، درآمدی معمولی محسوب می‌شود. البته او تاکید می‌کند منظور از معلمان حرفه‌ای کنکور، کسانی هستند که در یک سال تحصیلی چند صد شاگرد در مدارس غیردولتی و آموزشگاه‌های خصوصی دارند و با ده‌ها دانش‌آموز دیگر نیز به صورت خصوصی کار می‌کنند.

به گفته امیرعلی، این دسته از معلمان، اغلب دستی هم در تالیف و انتشار کتاب‌ها و دی.وی.دی کمک‌آموزشی دارند و به همین دلیل درآمد برخی از آنها در طول یک سال تحصیلی از 250میلیون تومان هم تجاوز می‌کند.

یک میلیون قربانی

گستره فعالیت باندهای مافیایی کنکور، محدود به تهران نیست و بسیاری از آنها فعالیت خود را به شهرستان‌های دیگر نیز گسترش داده‌اند. این موضوع را نیز امیرعلی تعریف می‌کند و می‌گوید: بعضی از معلمان یا مشاوران مطرح کنکور وقتی از طرف یک آموزشگاه خصوصی یا مدرسه غیر دولتی در شهرستان دعوت به کار می‌شوند، تعدادی از اعضای باندشان را هم با خود به آن شهرستان می‌برند و رفته رفته باند خود را در شهرهای دیگر هم گسترش می‌دهند تا حدود یک میلیون نفری را که هر سال در کنکور شرکت می‌کنند، قربانی سودجویی‌های خود کنند.

از او می‌پرسیم چطور یک آموزشگاه خصوصی با استفاده از معلمان تهرانی در یک شهرستان گُل می‌کند که امیرعلی پاسخ می‌دهد: شلوغ شدن این آموزشگاه‌ها بیشتر به واسطه شهرتی است که معلمان تهرانی از انتشار کتاب و لوح‌های فشرده کمک‌آموزشی خود به دست آورده‌اند. البته گاهی هم برخی آموزشگاه‌های خصوصی شهرستان‌ها به کمک مدیران مدارس دولتی شهرشان، دانش‌آموز جذب می‌کنند. به این صورت که آن آموزشگاه‌ها به مدیران آن مدارس پیشنهاد می‌دهند هرچقدر دانش‌آموزان بیشتری از طرف مدرسه آنها جذب شود، سود بیشتری نیز از شهریه کلاس‌های آموزشگاهشان، نصیب آن مدیران خواهد شد.

پول کلان به جیب برخی دبیران

فعالیت مافیای کنکور در شهرستان‌ها باعث گسترش پدیده دبیران پروازی در خیلی از شهرهای کشور شده است. به این صورت که آموزشگاه‌های خصوصی و حتی برخی مدارس غیر‌دولتی شهرستان‌ها حاضر می‌شوند تمام هزینه‌های رفت‌وآمد و چند برابر دستمزد یک معلم مشهور تهرانی را بپردازند تا او فقط یک روز در شهر آنها تدریس کند.

امیرعلی در این زمینه از یک دبیر زیست مشهور مثال می‌زند و تعریف می‌کند: این شخص سه سال پیش هفته‌ای یک روز به یکی از شهرهای جنوبی کشور می‌رفت و از صبح تا شب در چند مدرسه و آموزشگاه آن شهر درس می‌داد. جمعیت هرکدام از کلاس‌های او در آنجا گاهی به 200 نفر هم می‌رسید و درآمد این معلم از همان یک‌روز تدریس، از ده میلیون تومان هم بیشتر بود.

به گفته او، این درآمدهای کلان آن‌قدر زیر زبان برخی از معلمان کنکوری مزه‌کرده است که آنها بدون توجه به فرسودگی جسم و روحشان، هفت روز هفته، هر روز به یک شهر می‌روند و روزی بین 12 تا 14 ساعت تدریس می‌کنند. این دسته از معلمان تمام طول سال را با کمترین تعطیلی به همین صورت کار می‌کنند و به نوعی همه زندگی‌شان را وقف تدریس کنکور و کسب درآمد هرچه بیشتر از این راه کرده‌اند.

همایش 60 میلیون تومانی

برگزاری همایش‌های جمع‌بندی در ماه‌های اردیبهشت و خرداد از پرسودترین روش‌های مافیای کنکور برای کسب درآمد به‌شمار می‌رود. در این همایش‌ها دبیران مشهور در یک تا سه روز همه مباحث یک درس را در فاصله چند هفته مانده تا کنکور جمع‌بندی می‌کنند.
درآمد دبیران مطرح کنکوری از برگزاری همایش‌های جمع‌بندی بسیار بالاست. مسعود که با یکی از موسسات آموزشی کنکور همکاری دارد در این زمینه یکی از دبیران مشهور را مثال می‌زند و می‌گوید: این شخص که یک درس عمومی تدریس می‌کند، سال گذشته بیش از 30 جلسه همایش یکروزه در سطح کشور برگزار کرد. اگر فرض کنیم، در هرکدام از آن همایش‌ها فقط 200 نفر شرکت کرده باشند، با توجه به شهریه 300 هزار تومانی همایش‌های او، می‌توان نتیجه گرفت هر روز حدود 60 میلیون تومان از آن همایش‌ها نصیب برگزارکنندگانش شده است که حداقل یک سوم این مبلغ، سهم آن دبیر است.

محمدحسین خودکار

جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها