جانشین فرمانده ناجا با بیان این مطلب که ما کمبود گوشت نداریم گفت: امروز با توجه به فعالیت یگان‌های انتظامی و مرزبانی در مرزهای کشور می‌توان گفت قاچاق دام به خارج از کشور یک پدیده نگران کننده نیست و قابل کنترل است؛ کمبود گوشت جو روانی دشمن ساخته است که باعث التهاب در کشور شده است.
کد خبر: ۱۱۸۷۹۹۲
واکنش پلیس به قاچاق دام

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، نشست تخصصی سالانه مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس آ گاهی سراسر کشور صبح امروز در ستاد فرماندهی نیروی انتظامی آغاز شد.

سردار ایوب سلیمانی جانشین فرمانده ناجا در حاشیه این همایش در جمع خبرنگاران در خصوص بحث قاچاق اظهار داشت:‌ در ماه‌های اخیر دو موضوعت قاچاق سوخت و قاچاق دام زنده از جمله مباحث خبرساز بوده که اگرچه قاچاق سایر اقلامی وجود دارد اما در سال جاری تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز قاچاق به بیرون از کشور در حوزه کالاهای اساسی و دام وجود داشته است.

جانشین فرمانده ناجا تصریح کرد: در مورد قاچاق دام در ماه‌های اخیر حرف‌های زیادی زده شد هرچند خیلی از آنها خیلی غیردقیق بود اما واقعیت این است که در سال جاری با علم بر اینکه دام زنده قاچاق خواهد شد از تابستان برایش برنامه داشتیم و به فرمانده مرزی در جنوب و سواحل خلیج فارس و عمان و همچنین مناطق غربی مواردی را متذکر شده‌ایم.

وی گفت: در 10 ماهه اخیر 16 درصد کشف قاچاق دام زنده نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش داشته یعنی 164 هزار راس دام کشف کردیم.

سردار سلیمانی تصریح کرد: میانگین وزن دام قاچاق کشف شده 3هزار تن بوده و معتقدیم که توانستیم 50 درصد دام قاچاق را کشف کنیم.

وی گفت: با توجه به مصرف سالانه گوشت در داخل کشور، واردات گوشت و تولید دام در داخل معتقدیم که کمبود گوشت نداریم و جو روانی حاصل ساخته دشمن است که باعث التهاب در کشور شده که کشور با قحطی گوشت مواجه است.

این مقام ارشد نیروی انتظامی با انتقاد از این مطلب که در تریبون‌های رسمی موضوع کمبود گوشت را به ناجا مرتبط کرده‌اند اظهار داشت: وارد کردن این استرس برای جامعه و اینکه چرا ما باید در این زمینه مسئول باشیم از جمله سوالاتی است که برای ما مطرح است؛ اگر تولید دام کاهش یافته و دلیلش نهاده‌ها و تولیدمثل و مسائل دیگر است به ناجا چه مربوط.

وی گفت: نیروی انتظامی در مرزهای جنوبی و غربی و هم یگان‌های انتظامی و مرزبانی به صورت فعال ایست و بازرسی دارد و با توجه به آنکه قاچاق دام از مبادی رسمی صورت می‌گیرد باید گفت امروز وضعیت قاچاق دام به خارج یک پدیده نگران کننده نو بوده و قابل کنترل است.

این مقام ارشد نیروی انتظامی اعلام کرد: اگر سازمان‌ها و نهادهایی اطلاعاتی در این خصوص دارند به ناجا اعلام کنند چرا که ما با کسانی که با رزق مردم بازی کنند و خلا ایجاد کنند مصامحه نداریم و برخورد قاطع جزو اولویت ما است.

وی گفت: قاچاق دام همیشه وجود داشته و امسال با گذشته هیچ تفاوت معناداری ندارد که بخواهد قیمت گوشت را تغییر ناگهانی بدهد البته قیمت گوشت و کمبود آن دلایل عمده‌‌اش به نرخ دلا و تفاوت آن با ریال است و معتقدیم قاچاق بیش از یک درصد نیاز جامعه نبوده و نقش تعیین کننده‌ای ندارد.

جانشین فرمانده ناجا گفت: ما معتقدیم که حضور فیزیکی پلیس در مبادی رسمی ضرورت دارد چرا که کارمند گمرک یا سازمان بنادر نمی‌توانند شگرد پلیسی برای کشف قاچاقچیان را داشته باشند و مبارزه با قاچاق به دلیل پیچیدگی‌ها نیاز به کار پلیس در سطح حرفه‌ای دارد.

جانشین فرمانده ناجا در خصوص بحث قاچاق سوخت، اظهار داشت: به دلیل تفاوت قیمتی که وجود دارد جذابیت در این حوزه برای قاچاقچیان ایجاد شده چرا که سود سرشاری برایشان دارد اما با فعالیت‌ها،‌هماهنگی‌ها و همکاری‌ها امروز به شدت جلوی ‌آن گرفته شده و کاهش قابل توجهی را در حوزه قاچاق سوخت داشته‌ایم اگرچه با سطح مطلوب فاصله داریم اما این روند را ادامه خواهیم داد.

وی گفت: از طریق ستاد کل نیروهای مسلح نیز از ظرفیت سایر نیروهای مسلح نیز برای مبارزه با قاچاق سوخت استفاده می‌شود تا شاهد کنترل بیشتر این حوزه باشیم.

این مقام ارشد نیروی انتظامی تصریح کرد: ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق فعال شده و سازمان‌های مرتبط نیز اشراف خوبی در حوزه مبارزه با قاچاق دارند و همچنین عزم ملی خوبی نیز ایجاد شده که از پدیده قاچاق به داخل کشور جلوگیری شود.

وی افزود: در ناجا قرارگاه مرکزی مبازره با قاچاق، فعالیت‌هایش را تشدید کرده و شاهد کاهش فوق‌العاده اجناس قاچاق به داخل کشور هستیم.

وی با بیان این مطلب که برخی از کالاهای قاچاق از مبادی رسمی وارد کشور می‌شوند، اظهار داشت: اعلام این مطلب مبنی بر این نیست که افراد آن سازمان‌ها، بلکه مبنی بر این است که ضوابط و مقررات یکسری کاستی‌ها دارد.

جانشین فرمانده ناجا گفت: مبارزه با قاچاق به دلیل پیچیدگی‌ها نیاز به کار پلیسی و افراد حرفه‌ای دارد و کارمند گمرک یا سازمان بنادر نمی‌تواند شگردهای پلیسی در برخورد با قاچاقچیان را داشته باشد.

وی اعلام کرد : فکر می‌کنم حضور فیزیکی پلیس در مبادی رسمی ضرورت دارد.

این مقام ارشد نیروی انتظامی گفت: ترانزیت قاچاق در کشور انجام می‌شود و لازم است ردیاب‌هایی در کامیون‌ها نصب شود و همچنین تجهیزات لازم در ایستگاه‌های ایست و بازرسی نصب شود؛ بانک‌های اطلاعاتی در اختیار پلیس قرار گیرد و اختیارات پلیس در این زمینه بیشتر شود.

وی ادامه داد: برای 15 گلوگاه تصمیماتی اخذ شده تا تجهیزاتی به آنها تعلق گیرد که از این طریق میزان قاچاق به حداقل برسد.

جانشین فرمانده ناجا فرمانده ناجا با تاکید بر این مطلب که باید پلیس در ورود، مسیر، انبار و توزیع کالاها نقش و حضور داشته باشد، گفت: اعتقاد دارم که پلیس باید در همه گلوگاه‌ها حضور، اشرافیت و اختیار برای برخورد داشته باشد و به بانک‌های اطلاعاتی دسترسی داشته باشد.

این مقام ارشد نیروی انتظامی اعلام کرد: ما آمادگی کامل داشتیم و ساختار نیز آماده است تا در پلیس گمرک حضور یابیم.

سردار سلیمانی درخصوص بحث کوله‌برها به تفکیک دو پدیده اشاره و بیان داشت: کوله‌بر به کسی گفته می‌شود که از مبادی رسمی در بازارچه‌های طرف مقابل حضور پیدا کرده و با مجوزی که دارد میزان مشخصی از بار را که می‌تواند حمل کند با خود به این طرف مرز آورده و بفروشد.

وی گفت: در این راستا براساس یکسری بی‌اطلاعاتی ها یک مظلوم‌نمایی‌هایی صورت می‌گیرد و شبهه ایجاد می‌شود، بعضا شاهدیم که در آن سوی مرز کامیون می‌ایستد و افرادی می‌روند و اجناس را وارد کرده و در این طرف مرز کامیون‌هایی منتظرند و آن اجناس را بار می‌زنند که رسما قاچاق را در مبادی رسمی عبور می‌دهند و می‌گویند پلیس چرا برخورد کرده‌ است.

این مقام ارشد نیروی انتظامی تصریح کرد: با کسانی که به عنوان قاچاق و در کنترل شبکه‌های قاچاق از مبادی غیررسمی وارد می‌شوند برخورد می‌کنیم و معتقدیم در این خصوص باید بین فردی که اسباب دست قاچاقچی است با کسی که از کوله‌بری کسب رزق می‌کند تفاوت قائل شد.

سردار سلیمانی درخصوص یگان حفاظت سازمان‌ها، گفت: طبق قانون ما در سازمان‌های مختلف حضور داریم و حفاظت فیزیکی از ابنیه، بنا و اموال آنها از جمله وظایف ما است. اما باید گفت که یگان حفاظت در امر مبارزه با قاچاق هیچ مسئولیتی ندارد.

وی با بیان این مطلب که قرار نیست پلیس به جای کسی یا علیه کسی باشد، اظهار داشت: حضور پلیس در مبادی رسمی در جهت دفاع از مصالح ملی و دفاع از هر پدیده‌ای است که منافع ملی را دچار خدشه می‌کند بنابراین حضور ما در مجموعه‌های رسمی در حال بررسی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
رحمان محمدی اصل
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
۰
۰
گوشت به دلیل قاچاق گسترده با كمبود مواجه و آن قدر گران شده كه چند ماهه نتوانستیم گوشت بخوریم و دولت از یك طرف شعار مبازه با قاچاق سر می دهد و از طرف دیگر با وجود كمبود ذخیره ارزی از خارج گوشت وارد می كند ولی گوشت وارداتی هم قاچاق شده و دست مردم نمی رسد ، آیا بهتر نبود دولت در عمل به تكالیف قانونی خود جلوی قاچاق را گرفته و با فساد و رانت مبارزه كرده و دلاور مردان ارتش جمهوری اسلامی ایران را كه مدافعان كشور بودند به كام مرگ نمی فرستاد ؟
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها