رسانه‌های اروپایی در روزهای گذشته گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال رونمایی از اس‌پی‌وی در نشست فردای نمایندگان سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان که در بروکسل برگزار می‌شود، مطرح کرده‌اند.
کد خبر: ۱۱۸۷۹۴۸

به گزارش فارس، نشریه آلمانی اشپیگل دیروز با اعلام توافق سه کشور اروپایی درباره ساز و کار مالی تجارت با ایران نوشت: بر اساس توافقات انجام شده، پاریس میزبانی اس‌پی‌وی، آلمان مدیریت و بریتانیا نیز حسابرسی نهاد یاد شده را به‌عهده خواهد داشت.
در همین حال نوذر شفیعی، استاد دانشگاه در گفت‌وگو با جام‌جم درباره انتظاراتی که از سازوکار مالی اروپا وجود دارد، گفت: هدف اصلی ساز و کار ویژه مالی این است که محدودیت‌های ایجاد شده در روابط ایران و دنیا در نتیجه تحریم‌های سازمان ملل، آمریکا و اروپا برطرف شود.
وی با اشاره به این‌که اس.پی.وی باید متمرکز بر همکاری‌های مالی باشد، افزود: سوئیفت جدیدی با نام جدید، اما با همان کارکردهای قبلی باید در روابط ایران و اروپا شکل بگیرد.
شفیعی تصریح کرد: باید با اجرایی شدن ساز و کار ویژه مالی محدودیت‌ها در گام اول در روابط ایران و اروپا و در گام بعدی با سایر کشورهایی که متمایل به همکاری با ایران هستند، از بین برود.
این استاد دانشگاه با بیان این‌که اروپا مخالف نقض برجام از سوی آمریکا بوده و هست، گفت: به این ترتیب فلسفه‌ساز و کار ویژه مالی این بوده که محدودیت‌هایی که آمریکا با خروجش از برجام به وجود آورد رفع شود و بر همین اساس انتظار می‌رود گشایش مالی، تجاری و اقتصادی عمده‌ای در روابط ایران با دیگر کشورها به وجود آید.
امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل بین‌الملل هم در گفت‌وگو با جام‌جم یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد به‌واسطه اس.پی.وی سازوکاری طراحی شود که کشورمان بتواند به پول حاصله از فروش نفت دسترسی پیدا کند.
وی ادامه داد: اگر امکان پرداخت نقدی عواید حاصل از فروش نفت وجود نداشته باشد باید تهاتر انجام شود؛ به این معنی که ایران نفت خود را به کشورهای عضو اتحادیه اروپا می‌فروشد و پول آن در حسابی می‌ماند سپس کشورمان برای خرید کالاهای مورد نیاز خود از آن حساب استفاده می‌کند.
این کارشناس مسائل بین‌الملل در عین حال گفت: با توجه به این‌که تاکنون اروپا چند بار در اجرایی کردن اس.پی.وی خلف وعده کرده، در حال حاضر نیز نمی‌توان با اطمینان از قطعی بودن اجرای آن در روز دوشنبه سخن گفت.
پاسخ ایران به تهدید فرانسه
در عین حال یکی از مسائلی که در روزهای اخیر در روابط ایران و اروپا مورد توجه قرار گرفته تهدیداتی است که از سوی وزیر خارجه فرانسه درباره فعالیت‌های موشکی کشورمان صورت گرفته است. وزیر خارجه فرانسه گفته بود اگر ایران در فعالیت‌های موشکی خود کوتاه نیاید با تحریم‌های سختی روبه‌رو خواهد شد.
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به این اظهارات، توان موشکی ایران را قابل مذاکره ندانست و تصریح کرد: اگر تحریم جدیدی اعمال شود در تعاملات با اروپا تجدیدنظر می‌کنیم.
قاسمی افزود: قابلیت‌های موشکی ایران بخشی از توان مشروع دفاعی و ضامن امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران است که بر دکترین بازدارندگی استوار است.
وی عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره خواستار تحکیم صلح و ثبات در منطقه بوده و فروش انبوه سلاح‌های پیچیده و تهاجمی از سوی آمریکا و برخی کشورهای اروپایی از جمله فرانسه را عامل برهم خوردن ثبات و توازن منطقه می‌داند.
سخنگوی وزارت خارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران قابلیت‌های دفاعی خود را بر مبنای ارزیابی واقعی از تهدیدهای موجود طراحی کرده و تا هر کجا که لازم بداند آن را تقویت خواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها