کیارش یعقوبی از نمایشگاه تازه‌اش در گالری مژده می‌گوید

پیکاسو و نقاشیخط، ونگوگ و نقاشی‌نقطه

این روزها گالری مژده میزبان نقاشیخط‌های متفاوت کیارش یعقوبی است. این نمایشگاه که به تاکید خالق آثارش در پی نگاهی معاصر به خوشنویسی است، در ساحت تکنیک سراغ نوآوری رفته است.
کد خبر: ۱۱۸۷۶۲۱

عمده آثار یعقوبی در این نمایشگاه شامل سیاه‌مشق‌ها و خوشنویسی‌هایی است که با طلق و مرکب روی شیشه پدید آمده‌اند.
در کنار این آثار، تعدادی از آثار قدیمی‌تر این هنرمند نیز به نمایش در آمده که در آنها می‌توان تکنیک‌ها و متریال‌های گوناگونی یافت. مثل برش چوب، اکرولیک روی بوم و تذهیب و آینه‌کاری.
این مرور آثار ثابت می‌کند کیارش یعقوبی در همه این سال‌ها اساس کار هنری‌اش را به تجربه‌های تازه گذاشته و از نواندیشی در هنر سنتی خط، هراسی به خود راه نداده او دست خود را در انتخاب تکنیک باز گذاشته تا بتواند از زاویه‌های تازه این هنر را تجربه کند و حاصلش را با مخاطب شریک شود.
یعقوبی در این باره به جام‌جم می‌گوید: با احترام به سنت ترجیح دادم متریالم را تغییر بدهم. هر نمایشگاهم با قبلی متفاوت است. دوست ندارم خودم را تکرار کنم و هر بار می‌خواهم حرف تازه‌ای از زمانه خودم بزنم. قبل از آغاز کار با تکنیک فلکسی کارهایی انجام داده بودم که به ضرورت فضا آنها را به این نمایشگاه آوردم، اما عمده حرف را همان فلکسی می‌زند که با جوهر روی آن کار کردم. برخی از نوشته‌ها معنا دارند و در برخی از آنها فقط با المان‌های خط کار کردم. یعقوبی همچنین می‌گوید همسرش فریبا نصیریان نگارگر است و تذهیب و گل و مرغ که در این نمایشگاه روی کارها وجود دارد، اثر اوست.
او می‌افزاید: «خوشنویسی کلاسیک ما به عنوان هنری شرقی با پیشینه‌ای کهن، معرف حضور جوامع است. خوشنویسی به زعم من یک عنصر است، مثل رنگ. من از این عنصر برای کار هنری‌ام استفاده می‌کنم. یک نفر ممکن است در کارش 10درصد خط به کار ببرد و یک نفر 80 درصد. به نظر من پیکاسو هم نقاشیخط کار می‌کرد. نقاشیخط صرفا نقاشی کردن با عناصر نوشتاری نیست. ونگوگ نقاشی نقطه کار می‌کرد.»
این هنرمند تسلط به فنون سنتی خوشنویسی را لازمه کار هر هنرمندی که کار نقاشیخط می‌کند می‌داند و می‌گوید: برای استفاده از یک المان منحنی بسیار ساده در اثر هنری، باید تمرینی داشته باشیم. چه تمرینی بهتر از خوشنویسی نستعلیق، ثلث، بنابراین به کسانی که می‌خواهند با خط کار کنند توصیه می‌کنم از راه خوشنویسی وارد شوند. هنر نقاشیخط یک هنر میان‌رشته‌ای است اما قوانین خودش را دارد.
او به کسانی که می‌خواهند نقاشیخط کار کنند توصیه می‌کند کلاس خوشنویسی ثبت نام کنند، نمایشگاه زیاد بروند و زیاد مطالعه کنند.
کیارش یعقوبی سال آینده نیز نمایشگاه خوشنویسی کلاسیک برگزار خواهد کرد.
در آثار کیارش یعقوبی، گویا سایه به کمک سیاه‌مشق آمده تا تصویر تازه‌ای بسازد. در این حالت، به کمک نورپردازی گویا نقاشی دولایه یا سه بعدی ایجاد شده است که در قالب خاص این نمایشگاه تعریف می‌شود؛ یعنی اگر تابلوها را جای دیگری با نور دیگری در معرض دید قرار دهی، تصویر به کلی متفاوت می‌شود. بنابراین اثر در فضا مفهوم پیدا می‌کند.
ضمن این‌که در این آثار گرچه غلبه با جوهر سیاه و فلکسی تیره است، اما، از رنگ‌های کلاسیک دیگری مثل طلایی هم بهره برده شده است.
خالق این آثار درباره ایده سایه‌ها در کارش نیز می‌گوید: «سیاه‌مشق یک قالب خطی است و من از این قالب بهره بردم. انواع سیاه‌مشق داریم. آن‌قدری از سیاه‌مشق استفاده کردم که سایه‌اش تکمیل‌کننده‌اش باشد. اگر سایه را برداریم، سیاه‌مشق سبک است و اگر برنداریم یک کمپوزیسیون ایجاد می‌کند. نورها را از زاویه تاباندم تا شاخ و برگ‌های سیاه‌مشق به بیرون بوم بزند. قصدم این بود که از طریق نور مخاطب را جذب کنم.» اگر می‌خواهید یکی از تماشاگران نمایشگاه نقاشیخط «سایه‌سار» باشید تا آخرین روز آذرماه وقت دارید خودتان را به گالری مژده در سعادت‌آباد، خیابان علامه شمالی، خیابان 18 شرقی، پلاک27، زنگ اول برسانید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها