مدیر دفتر موسیقی و سرود صدا و سیما از نخستین جشنواره ملی نماآهنگ می‌گوید؛ جشنواره‌ای که عصر امروز به کار خود پایان می‌دهد

جشنواره‌ای برای همه ایران

مهرماه امسال بود که اعلام شد دفتر موسیقی و سرود صدا و سیما اولین جشنواره ملی «نماآهنگ فجر» را به مناسبت 40 سالگی انقلاب اسلامی برگزار می‌کند. جشنواره کاملا دقیق و براساس زمان‌بندی‌های اعلام شده پیش رفت و قرار است عصر روز شنبه با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان دهد. سراغ محمدباقر معلم، مدیر دفتر موسیقی و سرود صدا و سیما رفتیم و با او درباره این جشنواره که نخستین دوره خود را به‌عنوان یک رویداد ملی پشت سر می‌گذارد، گفت‌وگو کردیم. معلم از جمله افرادی است که هم فضای موسیقی را خوب می‌شناسد و هم صدا و سیما را. طی مدت حضورش در دفتر موسیقی هم اتفاقات خوبی رخ داده و تعاملات مطلوبی هم میان هنرمندان و این دفتر شکل گرفته است. طبعا انتظار می‌رود جشنواره ملی نماآهنگ هم بتواند برخی موانع که برای پخش نماآهنگ‌ها در تلویزیون پیش از این بوده، برطرف کند و تعامل محکم‌تری میان فعالان این عرصه و صدا و سیما برقرار شود.
کد خبر: ۱۱۸۷۵۲۶

نماهنگ رسانه‌ای خاص و منحصر به‌فرد
سوال خوبی است، این‌که چرا صدا و سیما به سمت برگزاری جشنواره‌ای برای نماهنگ رفته و خواسته این عرصه را فعال کند. معلم در این باره می‌گوید: نماهنگ قالب مهمی است که باید آن را جدی‌تر بگیریم، خود به تنهایی رسانه است و می‌تواند مفاهیم مهمی به‌سادگی به مخاطب خود منتقل کند؛ از این‌روست که باید ‌آن را جدی‌تر بگیریم و به عنوان یک فرصت مهم در رسانه از آن بهره ببریم. او ادامه می‌دهد: نماهنگ قالب پرطرفدار و موثر روزگار ماست و در شرایط جهانی که امروز در آن زندگی می‌کنیم، مضامین بسیاری را در کوتاه‌ترین زمان منتقل می‌کند. همین اتفاق نشان می‌دهد ما باید درباره نماهنگ‌ها با نگاه دقیق‌تر و برنامه‌ریزی پیش برویم و از آنها استفاده کنیم.


استقبال از جشنواره
آن‌طور که معلم می‌گوید، از جشنواره استقبال خوبی شده است؛ آن‌قدر که دبیرخانه هم فکرش را نمی‌کرده. بیش از 1300 نماهنگ راهی جشنواره شده و با انجام مرحله انتخاب، 150 اثر به مرحله نیمه‌نهایی راه یافته‌اند. این دسته از آثار امتیاز الف گرفته و در دسته آثار فاخر قرار دارند.
حالا هم در نهایت امروز عصر برگزیدگان نهایی که از میان 150 اثر نهایی انتخاب شده‌اند، معرفی و تجلیل می‌شوند. معلم می‌گوید: 15 جایزه و تندیس به برگزیدگان اهدا می‌شود و 12 جایزه و دیپلم هم در بخش جنبی جشنواره به برگزیدگان اهدا خواهد شد. او می‌افزاید: این جشنواره تلاشی بود در راستای این‌که ما و فعالان عرصه نماآهنگ با هم آشنایی بیشتری پیدا کرده و بتوانیم فرصت‌های خوبی را برای همکاری‌های بهتر و دقیق‌تر تعریف کنیم. برای جدی‌تر گرفتن نما‌آهنگ به عنوان یک رسانه مهم و تاثیرگذار نیاز به این شناخت دوجانبه است و امیدواریم اتفاقات خوبی را رقم بزند.


فضای رقابتی سالم
نخستین جشنواره نماآهنگ به صورت ملی برگزار شد. معلم در این باره توضیح می‌دهد: اغلب جشنواره‌های صدا و سیما به صورت داخلی و برای تولیدات خودش است. این طبیعی است، چون تولیدات سازمان گسترده است و خود نیاز به برگزاری این رویدادها دارد، اما در این جشنواره ما شرایط را متفاوت دیدیم و طبعا تصمیمات متفاوتی هم گرفتیم.
او در این باره توضیح می‌دهد: دیدیم در این جشنواره باید هم تولیدات سازمان را وارد کنیم و هم تولیدات فعالانی را که خارج از فضای صدا و سیما در حال کار هستند. چرا که در این صورت می‌توانیم جشنواره‌ای در بعد ملی داشته باشیم و فرصت حضور همه سرمایه‌گذاران و فعالان این عرصه را هم در جشنواره فراهم کنیم تا بتوانیم ضمن بررسی اوضاع این قالب در شرایط امروزی‌مان، بهترین‌ها را هم شناسایی و معرفی کنیم.
مدیر دفتر موسیقی و سرود صدا و سیما می‌گوید: وقتی هم دیدیم در نهایت 80 درصد شرکت‌کنندگان از بیرون سازمان خواهان حضور و رقابت در جشنواره بوده‌اند بسیار خوشحال شدیم، چون دیدیم از یک طرف فضای رقابتی خوبی ایجاد شده که مورد استقبال فعالان این عرصه است و از طرف دیگر جشنواره در حال پر کردن جای خالی است که پیشتر نبوده و طبعا همین افراد شرکت کننده نسبت به وجودش احساس نیاز داشته‌اند.


آینده جشنواره نماآهنگ چگونه خواهد بود؟
مسلما همه جشنواره‌ها در تلاشند تا فعالیت خود را به طور مستمر ادامه دهند. جشنواره ملی نماآهنگ هم که عصر امروز به کار خود پایان می‌دهد، از همین حالا درصدد برنامه‌ریزی برای برگزاری مستمر و ادامه‌دار خود طی سال‌های آینده است تا بتواند به مرور زمان تاثیرگذاری خود را پررنگ‌تر کند. معلم در این باره می‌گوید: طبعا تمام تلاشمان را خواهیم کرد تا جشنواره طی سال‌های آینده هم ادامه پیدا کرده و مسیر رو به تکاملی را نیز طی کند.
او درباره این‌که آیا نماآهنگ‌های برگزیده از صدا و سیما هم پخش خواهد شد یا نه، گفت: این کار مستلزم برنامه‌ریزی‌های بیشتری است و نمی‌توانم فعلا خیلی قطعی به این سوال پاسخ بدهم. اما امیدوارم اتفاقات خوبی بیفتد.
مدیر دفتر موسیقی و سرود صدا و سیما از همکاری رسانه‌ها هم تشکر کرد و رسانه‌ها را در استقبال از جشنواره و پیش رفتن موفق سایر بخش‌های آن عاملی مهم و اثرگذار دانست.

زینب مرتضایی فرد
فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها