کدامیک از کارهای اشتباه زیر را همیشه انجام می‌دهیم

12 عادتی که گوشی‌ها را خراب می‌کند

گوشی‌های هوشمند تلفن همراه، ابزارهای الکترونیک پیشرفته، ظریف و بسیار کارآمدی هستند که این روزها استفاده از آنها فراگیر شده است. اهمیت این دستگاه‌ها برای بسیاری از ما تا آنجاست که گاهی زندگی بدون آنها را غیرممکن می‌دانیم! با این حال و با وجود اهمیتی که این ابزارها برای ما دارند گاهی با بی‌دقتی و بدون این‌که متوجه باشیم به گوشی‌هایمان آسیب می‌زنیم و مجبور می‌شویم آنها را به دست تعمیرکار بسپاریم. آن هم در شرایطی که این روزها قیمت گوشی‌های هوشمند نیز مثل دیگر ابزارهای دیجیتال سر به فلک می‌زند. در ادامه می‌خواهیم با 12 رفتار خطرناکی آشنا شویم که به سلامت گوشی همراه آسیب می‌رسانند. اگر به چنین کارهایی عادت دارید برای حفظ سلامت گوشی‌تان بهتر است آنها را کنار بگذارید.
کد خبر: ۱۱۸۷۲۹۲

استفاده زیاد از فضای ذخیره سازی
پر بودن فضای ذخیره‌سازی، سرعت گوشی را کاهش داده و از عملکرد روان آن جلوگیری می‌کند. اگر از کارت حافظه جانبی استفاده نکنید به سرعت حافظه گوشی‌تان را پر خواهید کرد و دستگاه دیگر قادر به عملکرد درست نخواهد بود. بنابراین بهتر است اطلاعاتی را که به آنها نیازی ندارید حذف کنید. درصورتی که تمایلی به حذف فایل‌ها، عکس‌ها و فیلم‌های گوشی‌تان ندارید می‌توانید آنها را به حافظه ابری (Cloud Memory) یا یک ابزار دیگر انتقال دهید.

قرار دادن گوشی در جیب
اگر از کسانی هستید که عادت دارید تلفن خود را در جیب‌شان نگه دارید باید کم‌کم منتظر خراب شدن گوشی همراه‌تان باشید. علاوه بر این‌که در این شرایط، خطر شکستن گوشی هنگامی که شما خم می‌شوید وجود دارد، دمای بدن شما می‌تواند باتری گوشی را خالی کند. طبق اعلام شرکت اپل، باتری‌ها در دمای بین 17 تا 22 درجه سانتی‌گراد بهترین کارایی را دارند. دمای بدن شما ـ یعنی دمای حدود 37 درجه سانتی‌گراد 15درجه بالاتر از دمای مطلوب برای عملکرد گوشی است.

اتصال نامناسب سیم شارژر به گوشی

اگر به جای آن‌که سیم شارژر گوشی را به آرامی داخل درگاه شارژ گوشی هدایت و آن را با فشار متصل کنید ممکن است به درگاه شارژ گوشی آسیب جدی بزنید و به دنبال آن دچار مجموعه‌ای از مشکلات شارژ و مشکلات باتری شوید. درگاه‌های شارژ باتری طوری ساخته شده‌اند که سیم شارژ در یک جهت بتواند به صورت درست و راحت وارد آنها شود. اگر می‌بینید سیم شارژ متصل نمی‌شود، بدون این‌که فشار بیشتری وارد کنید حتما سیم را وارونه وارد درگاه شارژ کرده‌اید.

به روز نکردن نرم‌افزارهای همراه

نادیده گرفتن به‌روزرسانی نرم‌افزارها به مدت زیاد (مثلا برای چند ماه) به این معناست که نرم‌افزارهای شما با بالاترین ظرفیت خود عمل نمی‌کنند. به گفته شرکت نرم‌افزار نورتون، به‌روز نکردن نرم‌افزارها، تلفن همراه شما را نسبت به هک‌شدن و صدمه‌دیدن از بدافزارها آسیب‌پذیرتر می‌کند. این شرایط درکنار عواقب ناخوشایند دیگر، شما را در معرض خطر سرقت هویت نیز قرار خواهد داد. باید توجه داشته باشیم شرکت‌های توسعه‌دهنده نرم‌افزارهای همراه روزبه‌روز اشکالات نرم‌افزار خود را برطرف و آنها را با کارایی و عملکرد بهتری در اختیار کاربرانشان قرار می‌دهند.

خالی شدن کامل شارژ گوشی

براساس اعلام شرکت سامسونگ، به‌طور کلی برای این‌که در بلندمدت نتایج مطلوبی از عملکرد باتری گوشی بگیرید بهتر است شارژ باتری گوشی را همیشه بین 40 تا 80 درصد نگه دارید. این یعنی باوجود شایعاتی که ممکن است در این زمینه شنیده باشید، باید همیشه مراقب باشید تا خالی‌شدن کامل شارژ گوشی اتفاق نیفتد. خالی شدن کامل باتری گوشی هوشمند به وارد شدن آن به حالت دشارژ عمیق منجر شده و این شرایط باعث می‌شود یون‌های باتری قادر به ذخیره شارژ نباشند. شرکت اپل بر این عقیده است که باید رویکردهای تغذیه را درمورد باتری‌ها نیز به‌کار برد؛ یعنی توجه به این نکته که انسان نباید بیش از اندازه یا کمتر از حد نیاز غذا بخورد، در مورد میزان شارژ نگه‌داشتن باتری‌های لیتیوم‌یونی گوشی‌های هوشمند هم صادق است.
کلیک کردن روی لینک‌های مشکوک
اگر ابایی از کلیک‌کردن روی لینک‌های مشکوک ندارید نباید انتظار عمر طولانی برای تلفن همراه‌تان داشته باشید. بازکردن لینک‌های مشکوکی که نمی‌شناسید منبع آنها کجاست، گوشی شما را در معرض آلوده‌شدن به ویروس‌ها و بدافزارها قرار می‌دهد. این شرایط می‌تواند از سرعت عملکرد گوشی بکاهد یا حتی به افشای اطلاعات شخصی شما منجر شود. همیشه مراقب باشید همان‌طور که در زندگی واقعی وارد هر ساختمان و فضای ناشناخته و مشکوکی نمی‌شوید، در فضای مجازی نیز نباید به جاهایی که نمی‌دانید به کجا ختم می‌شود سرک بکشید.

قرار دادن گوشی در معرض گرما یا سرمای شدید

گرما و سرمای شدید هردو می‌تواند ابزار هوشمند شما را تا مرز خراب شدن پیش ببرد. برای مثال رها کردن گوشی در داخل خودرو در گرمای تابستان یا در طول شب در سرمای زمستان ممکن است به معنای خداحافظی شما با گوشی‌تان باشد. نتایج مطالعات نشان داده است دستگاه‌های اندرویدی نسبت به ابزارهای iOS در سرما عملکرد بسیار بهتری دارند. اما در سرمای حدود منفی 5/4 درجه سانتی‌گراد عملکرد هردو پلتفرم متوقف می‌شود. گرما اثرات بدتری نیز دارد. گرمای 45 درجه سانتی‌گراد به‌شدت تلفن‌های همراه را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ بنابراین در گرمای شدید به هیچ وجه گوشی همراه‌تان را در خودرو رها نکنید و اگر مجبور به این کار شدید بهتر است خاموشش کنید.

روت کردن نادرست گوشی
روت در لغت به معنای ریشه و اصطلاحا روت کردن به زبان ساده به معنای دسترسی ریشه‌ای به دستگاه اندروید است. وقتی گوشی را برای اولین‌بار روشن می‌کنید در قسمت تنظیمات(Settings) می‌توانید گزینه‌های زیادی را به دلخواه خود تغییر دهید، اما این تنظیمات تنها چیزهایی هستند که سازنده گوشی اجازه تغییر در آنها را داده است.

این در حالی است که با روت کردن می‌توانید هر تغییری که دلتان خواست در گوشی بدهید. روت کردن گارانتی دستگاه شما را باطل می‌کند (هر چند می‌توانید دستگاه را دوباره به حالت قبل از روت برگردانید). این کار کمی خطر دارد اما اگر طبق راهنماها عمل کنید احتمالا به مشکلی بر نخواهید خورد. بسیاری از کاربران تمایل دارند حداکثر کنترل را روی گوشی‌شان داشته باشند و به این منظور آن را روت می‌کنند. به‌طور کلی می‌توان گفت دلایل زیادی برای روت‌کردن تلفن همراه وجود دارد و یک دلیل برای روت نکردن آن. همیشه این احتمال وجود دارد که روت کردن نادرست به گوشی آسیب بزند. به همین دلیل است که هنگام روت‌کردن هشداری دریافت می‌کنید که معمولا باعث می‌شود از ادامه کار منصرف شوید. هرچند در بسیاری موارد ابزارهایی وجود دارند که روت‌کردن را بسیار آسان می‌کنند اما حتی باوجود آسانی، احتمال دارد ابزار شما در ادامه عملکرد مطلوب قبلی خود را از دست بدهد، بنابراین هنگام روت کردن باید دقت لازم را داشته باشید.
همیشه روشن نگه‌داشتن گوشی
گوشی‌های هوشمند ما معمولا بدون هیچ استراحتی کار می‌کنند و کار می‌کنند و کار می‌کنند. هرچند در بسیاری از موارد این دستگاه‌ها عملکرد بهتری نسبت به رایانه‌ها و لپ‌تاپ‌ها دارند اما نکته قابل توجه این است که حتی این پلتفرم‌ها که به میزان قابل ملاحظه‌ای باثبات و پایدار هستند هم به استراحت نیاز دارند. سعی کنید حداقل یک بار در هفته، دستگاه‌تان را از نو راه‌اندازی و به مدت 30 دقیقه یا بیشتر در هفته آن را خاموش کنید. با این کار می‌توانید مطمئن شوید حافظه‌های پنهان پاک شده و سیستم‌های فرعی دوباره به‌درستی راه‌اندازی می‌شوند. با خاموش کردن یک بار در هفته دستگاه به طول عمر رم دستگاه کمک کرده و از وارد آمدن فشار زیاد به باتری نیز جلوگیری می‌کنید.

خیس شدن گوشی

شاید تعجب کنید اگر بدانید کمترین میزان آب و رطوبت می‌تواند آسیب‌های غیرقابل جبرانی به ابزار شما وارد کند. این به آن معناست که اگر در فضای بیرون مثلا هنگام دویدن یا دوچرخه سواری از گوشی همراه‌تان استفاده می‌کنید باید حتما آن را در یک حفاظ ضد آب قرار دهید. با این حال اگر با وجود توجه شما، دستگاه در معرض رطوبت قرار گرفت اولین کاری که باید انجام دهید این است که آن را خاموش و در صورت امکان باتری‌اش را خارج کنید. راهکار موثر ترفند برنج را نیز همیشه به خاطر داشته باشید. در صورت رسیدن رطوبت به گوشی، قبل از آن‌که زیاد دیر شود آن را داخل کیسه برنج خشک قرار دهید تا همه رطوبت موجود در گوشی، جذب برنج شود.

نادیده گرفتن بدافزارها

بدافزارها فقط به رایانه‌ها آسیب نمی‌زنند. درواقع خطر بدافزارها برای گوشی‌های همراه بسیار بیشتر است. چرا؟ به این علت که بدافزارهای تلفن همراه می‌توانند موقعیت مکانی شما را ردیابی و در کنار آسیب‌های دیگر، اطلاعات حساس‌تان را سرقت کنند. احتیاط هنگام نصب نرم‌افزارها روی تلفن همراه اهمیت زیادی دارد، زیرا نصب تعدادی نرم‌افزار آلوده می‌تواند دستگاه را از کار بیندازد. بنابراین بهتر است خطر بدافزارها را نادیده نگیرید و برای کاستن از احتمال آلوده شدن دستگاه به بدافزارها، نرم‌افزارهایی مانند Malwarebytes را در گوشی‌تان نصب کنید.

روشن گذاشتن وای‌فای و بلوتوث

وقتی بدون هیچ استفاده موردی، وای‌فای یا بلوتوث یا هر دوی آنها در گوشی هوشمند روشن باشد، عملا انرژی گوشی بی‌مورد هدر می‌رود. متأسفانه اغلب کاربران حتی زمانی که خارج از منزل یا محل کار هستند و عملا به اینترنت دسترسی ندارند وای‌فای گوشی خود را روشن می‌گذارند. این کار مصرف باتری را بشدت افزایش می‌دهد. برای افزایش طول عمر گوشی بهتر است از روشن گذاشتن مداوم بلوتوث و وای‌فای پرهیز کنیم. بهترین کار عادت به خاموش نگه‌داشتن وای‌فای در مواقع غیرضروری یا استفاده از نرم‌افزارهای مخصوص این کار است.

منابع: cyber police, tech republic , ba-bamiail

یاسمین مشرف

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها