یک پژوهشگر تاریخ اسلام در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد:

ولایت‌پذیری و دفاع از حق، اصلی‌ترین سیره زندگی حضرت زهرا (س)

پژوهشگر تاریخ اسلام در واکنش به وارد گردن شبهه به اصل شهادت حضرت زهرا (س) اظهار کرد: دلیل واردکردن برخی خرافات و شک و شبهه‌های مختلف در موضوع شهادت حضرت زهرا(س)، شانه خالی کردن مخالفان اهل‌بیت از عمق فاجعه شهادت این بانوی بزرگوار است.
کد خبر: ۱۱۸۷۰۳۷
ولایت‌پذیری و دفاع از حق، اصلی‌ترین سیره زندگی حضرت زهرا (س)

محمدحسین رجبی دوانی مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام در گفتگو با جام جم آنلاین در خصوص سیره زندگی حضرت زهرا (س) و نقش سیاسی و اجتماعی ایشان اظهار کرد: حضرت فاطمه تربیت‌یافته کامل مکتب حضرت رسول هستند؛ البته ایشان به لحاظ حضور پدر، کمتر در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی حضور دارند و این به دلیل فضای پاک و سالمی و یکدستی که پیامبر اکرم ایجاد کرده بودند.

وی در ادامه افزود: حضرت زهرا در برخی موارد برای افراد خاص و ویژه، جلسه درس و انتقال علوم خود را برگزار می‌کردند و افرادی چون سلمان فارسی، جابر بن عبدالله انصاری در محضر ایشان کسب فیض می‌کردند که در برخی مواقع حضرت رسول(ص) و حضرت امیر(ع) هم حضور داشتند، که این نشان‌دهنده جایگاه ویژه و مهم ایشان در بحث علوم و سیاست و اجتماع است.

این پژوهشگر تاریخ اسلام با اشاره به انحراف برخی اصحاب و مردم از اسلام و راه پیامبر بعد از رحلت ایشان گفت: در آن وضعیت حضرت زهرا (س) برحسب شرایط احساس مسئولیت می‌کنند و در جهت دفاع از ولایت به عرصه آمدند، و حتی خلیفه غاصب را جلوی جمع حاضر به محاکمه می‌شکاند و خیانتی که صورت گرفته و ضربه‌ای که به دین و سعادت مردم واردشده است را بیان می‌کنند. و برای جلوگیری از این بدعت همراه امیر المومنین شب‌هنگام بارها به خانه اصحاب باسابقه پیامبر رفتند و بحث و احتجاج می‌کنند که در دفاع از حق و ولایت کوتاهی کردید.

رجبی دوانی ادامه داد: زمانی هم که غاصبان به خانه آن بزرگوار حمله کردند تابه زور از حضرت امیر بیعت بگیرند، حضرت زهرا در دفاع از ولایت پیشگام می‌شوند و هزینه سنگین آن را به جان می‌خرند و حتی ایشان با آن بدن آسیب‌دیده خودشان را به مسجد رسانند و از ولایت دفاع کردند و غاصبان را تهدید به نفرین در مرجع پیامبر کردند و اگر این دفاع نبود قطعاً امیر المومنین همان موقع کشته می‌شد.

وی با تأکید بر امر حمایت از ولایت و لزوم دفاع از ولی‌فقیه زمان حضرت زهرا را الگوی مناسبی دانست و تصریح کرد: اقدامات هوشمندانه در دفاع ایشان از ولی زمان خود و حضور به هنگام در عرصه سیاسی و اجتماعی، قطعاً بزرگ‌ترین الگو برای شناخت و همراهی دفاع از ولایت و ولی زمان است که باید برای همگان یک سرمشق باشد.

رجبی دوانی در خصوص ایجاد برخی شبهات در تاریخ شهادت و نحوه و اصل شهادت ایشان خاطرنشان کرد: برای دقت و پی بردن به واقعه تاریخی که در آن اتفاق‌نظر وجود ندارد مانند این مسئله، باید برای پاسخگویی به آن قطعاً سراغ اهل‌بیت برویم نه منابع دیگری که خارج از روایات و احادیث شیعه هستند.

این پژوهشگر تاریخ اسلام با اشاره به نقل‌قول‌های امام باقر و امام صادق (ع) مبنی بر تاریخ شهادت حضرت زهرا (س) گفت: این بزرگواران فرموده‌اند وجود مقدس فاطمه زهرا (س) 75 روز یا 95 روز پس از وفات پیامبر به شهادت رسیده‌اند، در برخی منابع 40 روز یا 72 ز روز و 90 روز هم گفته‌شده که قابل‌اعتنا نیست.

وی با طرح این سؤال که چرا نقل‌های متفاوت در این مورد وجود دارد تصریح کرد: به سبب اینکه شیعه همیشه مورد آزار و فشار و تنگنا از طرف دشمنان اسلام و خاندان عترت بوده است ناچار به تقیه بوده که فرصت آزادانه برای ثبت تاریخ خود و وقایع شیعه و شعائر خود را نداشته است و با توجه به موقعیت‌های سختی که بوده،فرصتی که پیش‌آمده با نقل‌های متفاوتی مواجه شده است مانند اشتباه در نگارش تاریخ‌های مذکور اما در این نقل‌ها 95 روز قوی‌تر است بزرگان ما به آن اهتمام بیشتری ورزیدند.

رجبی دوانی خاطرنشان کرد: آنچه در منابع تاریخی و احادیث اهل تسنن ذکرشده است که حضرت زهرا نسبت به خلیفه اول خشمگین و غضبناک بود و در همان حال از دنیا رفت، البته علت آن را غصب فدک و یک امر شخصی ذکر کرده‌اند که این دروغی بیش نیست،چراکه فدک برای حضرت زهرا ارزشی نداشته کما اینکه در خطبه خود فرمودند فدک همچون شتری پالان کرده ارزانی شما باد.

وی ادامه داد: برای پیروان مکتب خلفا سنگین است که اعتراف کنند حضرت زهرا در اثر حمله به خانه آن حضرت شده مضروب و به شهادت رسیده است، چون با پذیرش این مطلب آبرو و حیثیتی برای خلفای آن‌ها باقی نمی‌ماند، هرچند در منابع اهل تسنن تهدید عمر خطاب به آتش زدن خانه آمده است.

رجبی دوانی در پایان خاطرنشان کرد: اعتراف به شهادت حضرت زهرا توسط آن‌ها برایشان سنگین است و ازاین‌رو دست به توجیهاتی چون دَر نداشتن خانه و حضور حضرت امیر در خانه و باز نکردن درب خانه توسط زن و.....، این شانه خالی کردن اهل سنت و حتی برخی مخالفان دیگر از این واقعه و اتفاق به دلیل عمق این فاجعه است که برخی نمی‌خواهند قبول کنند که این بانو برای دفاع از ولایت و ولی خود مقابل دشمن ایستاده است و توسط آن‌ها به شهادت رسیده است. این خصلت و خصیصه ولایت‌پذیری و دفاع از حق یکی از اصلی‌ترین سیره زندگی سیاسی ایشان است که باید یک الگو برای زن و مرد در جوامع اسلامی باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها