40 کتاب گویا و 40 نمایش رادیویی با موضوع انقلاب روانه آنتن می‌شود

تدارک رادیو برای 40 سالگی انقلاب

معاونت صدای سازمان صدا و سیما هر سال به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ویژه‌برنامه‌های متفاوتی تدارک می‌بیند و امسال هم طبق سنن گذشته برنامه‌های متنوعی را برای پخش آماده کرده است. جدول پخش ویژه‌برنامه‌ها از اردیبهشت امسال تنظیم شده است. برنامه‌های شبکه‌های مختلف رادیویی امسال با موضوعاتی همچون تبیین اصول بنیادین انقلاب اسلامی، بررسی ریشه‌های انقلاب اسلامی، تبیین دستاوردهای 40 ساله انقلاب اسلامی در حوزه استقلال سیاسی، اقتدار و امنیت ملی، تولید علم و فناوری، ظرفیت‌های فرهنگی انقلاب اسلامی، زنان و خانواده، تأثیر انقلاب اسلامی در عرصه‌های بین‌المللی، نقش انقلاب اسلامی در بیداری اسلامی، نقش انقلاب اسلامی در دفاع از ملت مظلوم در اقصی نقاط جهان و ... روانه آنتن می‌شوند. همچنین رادیو انقلاب به صورت 24 ساعته راه‌اندازی شده است. 40 کتاب گویا و 40 نمایش رادیویی با موضوع انقلاب از دیگر دستاوردهای معاونت صدا برای 40 سالگی انقلاب اسلامی است.
کد خبر: ۱۱۸۶۸۴۵

شروع قصه برنامه‌های انقلابی
دبیرخانه ستاد نکوداشت، آذرماه 96 تشکیل شد و شورای‌عالی سیاستگذاری برنامه‌های معاونت صدا با حضور استادان دانشگاه‌ها و مسؤولان نهادهای ذی‌ربط ازجمله مرکز اسناد انقلاب اسلامی، حوزه هنری، موسسه تاریخ معاصر ایران، سازمان تبلیغات اسلامی و پژوهشکده امام خمینی(ره) و چهره‌های شاخص رسانه ملی آقایان حسینیان، دکتر خجسته، دکتر حقانی، دکتر عزیزی و ... برگزار شد.
همچنین سیاست‌ها و محورهای برنامه‌سازی معاونت صدا در قالب کتابی با نام رادیو در بهار 40 سالگی با هدف طراحی برنامه‌های مورد انتظار چاپ شد. همچنین کنداکتور برنامه‌های ویژه انقلاب از اردیبهشت امسال طراحی و پخش برنامه‌های انقلابی با شیب ملایم از بهار روانه آنتن شد.

تولید مسابقات متنوع
یکی از بخش‌های جذاب برنامه‌سازی، مسابقات هستند که در شش ساختار ویژه انقلاب تولید شده است. نکته قابل تامل این است که در ساخت مسابقات، آنونس و بسته‌های کوتاه رادیویی نه‌تنها برنامه‌سازان وارد عمل شدند، بلکه بخش‌های آزاد مردمی و چندرسانه‌ای هم در این حوزه مشارکت داشتند. همچنین از مسؤولان دولتی، نمایندگان مجلس، امامان جمعه، روسای نهادها و دستگاه‌ها و دیگر شخصیت‌ها در رادیو انقلاب برای معرفی خدمات دستاوردها و پیشرفت‌های 40 ساله و تبیین تاریخ انقلاب اسلامی دعوت به عمل می‌آید. از دیگر اقدامات انجام شده سفارش دو جلد کتاب به مرکز پژوهش‌های صدا و سیما همزمان با افتتاح رادیو انقلاب با عناوین روزشمار انقلاب و اشارات انقلاب است.

طراحی 77 برنامه
منابع مورد نیاز برنامه‌سازان و شبکه‌های رادیویی در قالب 14 لوح فشرده به‌عنوان تولیدات متمرکز ازجمله موسیقی و سرود، نمایش رادیویی، کتاب‌گویا، مستند کوتاه و بلند رادیویی، مینی فیچر، آنونس و بسته‌های کوتاه رادیویی، آرشیو سخنان رجال و شخصیت‌های انقلابی و دولتمردان، امام‌خمینی (ره)، رهبر معظم انقلاب و رجال پهلوی و... برای تولید برنامه‌ها و رونمایی از آنها در شهریور امسال گردآوری شد. همچنین 77 عنوان برنامه مستقل با موضوعات مختلف و منطبق با برنامه‌های نکوداشت چهلمین سالگرد انقلاب در شبکه‌های سراسری رادیو طراحی شد. البته تلاش شده تا هر برنامه متناسب با ماموریتی باشد که برای شبکه‌های رادیویی مشخص شده است.
از سوی دیگر مجموعه‌های متنوع از آنونس‏های 40 ‌سالگی انقلاب در حوزه‌های فرهنگی، علمی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، دفاعی، پزشکی و ... برای پخش در فواصل پخش شبکه‌های رادیویی تولید شد تا به مخاطبان عرضه شود.
البته برای رسیدن به این مجموعه‌های متنوع مدیران گروه و برنامه‌سازان نشست‌های تخصصی و کاربردی داشتند تا به نتیجه مناسب دست پیدا کنند.

تجلیل از برنامه‌سازان انقلابی
قرار شده از برنامه‌سازان برتر و شبکه‌های موفق که در این ایام فعالیت گسترده‌ای داشتند، در اسفند تجلیل شود.
برنامه‌سازان هر یک از شبکه‌های رادیویی متناسب با ماموریت شبکه برنامه‌هایی با محوریت تبیین اصول بنیادین انقلاب اسلامی، بررسی ریشه‌های انقلاب اسلامی، تبیین دستاوردهای 40 ساله انقلاب اسلامی در حوزه استقلال سیاسی، اقتدار و امنیت ملی، تولید علم و فناوری، ظرفیت‌های فرهنگی انقلاب اسلامی، زنان و خانواده، تأثیر انقلاب اسلامی در عرصه‌های بین‌المللی و نقش انقلاب اسلامی در بیداری اسلامی تولید‌می‌کنند.
همچنین از دیگر موضوعاتی که دستمایه ساخت برنامه‌های انقلابی شده می‌توان به نقش انقلاب اسلامی در دفاع از ملت مظلوم در اقصی نقاط جهان، محرومیت‌زدایی و مبارزه با فقر، عفاف و حجاب، توسعه صنعت گردشگری و توریسم درمانی، پیشرفت‌های دفاعی و نظامی، وحدت وهمزیستی میان ادیان و مذاهب، ریشه‌کنی بی‌سوادی، برنامه‌های بهداشتی عمومی مانند ریشه‌کنی فلج اطفال، افزایش صادرات و کاهش واردات، نقش مردم در تصمیم گیری‌های حاکمیت از طریق انتخابات، بسیج و مشارکت مردمی در طرح‌های داوطلبانه و سراسری کشور و...اشاره کرد.

شاعران و هنرمندان در برنامه‌های انقلابی
هر یک از شبکه‌های رادیویی برنامه‌های متفاوتی را برای این ایام آماده کرده‌اند. رادیو انقلاب برنامه سفرنامه پیشرفت با حضور مدیران ارشد استان ها، رادیو ایران برنامه پیشران با حضور روسای نهادها و دستگاه‌ها و رادیو جوان برنامه خط ویژه را با حضور جوانان روانه آنتن می‌کنند. همچنین رادیو فرهنگ برنامه با کاروان شعر انقلاب را با حضور شاعران و هنرمندان، رادیو پیام برنامه معرفی و انعکاس فعالیت‌ها و دستاوردهای انقلاب، رادیو تهران برنامه هوش مشرقی با محوریت معرفی دستاوردهای علمی و دانش‌بنیان و رادیو معارف برنامه پرسمان انقلاب با موضوع پاسخ به شبهات را روانه آنتن می‌کنند. 40 کتاب گویا و 40 نمایش رادیویی با موضوع حوادث و شخصیت‌های انقلاب از دیگر برنامه‌های رادیوست. علاوه بر این صد مستند کوتاه رادیویی با موضوع تاریخ انقلاب و مستند روایی روزشمار تاریخ و حوادث انقلاب هم تولید شده است. همچنین 45‌بسته کوتاه رادیویی با محوریت دستاوردها و پیشرفت‌های انقلاب و 40 مستند رادیویی با محوریت بررسی مهم‌ترین حوادث 57 تا 97 از دیگر تولیدات است.

شهروند برنامه‌ساز در برنامه‌های انقلابی
در سال‌های اخیر تعامل میان شبکه‌های رادیویی و مخاطب افزایش یافته است. به همین دلیل امسال برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای دریافت آثار مردمی به عنوان شهروند برنامه‌ساز انجام شده است. مردم می‌توانند آثارشان را در قالب موضوعات مختلف همچون خاطرات، تاریخ شفاهی، گزارشگران افتخاری از اقصی نقاط ایران، معرفی خدمات و پیشرفت از زبان مردم و ... ارائه کنند. این برنامه روی سایت رادیو انقلاب بارگذاری می‌شود و در صورت رعایت استانداردها از رادیو انقلاب هم پخش می‌شود.
قرار است اسفند ماه از 40 شهروند برنامه‌ساز برتر هم تجلیل به عمل‌آید. همچنین از اردیبهشت‌ امسال تا پایان آبان 200 عنوان برنامه به تعداد 2530 برنامه به مدت بیش از 1236 ساعت برنامه با محوریت نکوداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از شبکه‌های رادیویی پخش می‌شود.

حضور 4 ماهه رادیو انقلاب روی آنتن
در راستای فعالیت‌های معاونت صدا برای ویژه‌برنامه‌های انقلاب، رادیو انقلاب به صورت 24 ساعته از 19 آبان راه‌اندازی شد. این در حالی بود که سال‌های قبل رادیو انقلاب فقط به مدت یک ماه در بهمن راه‌اندازی می‌شد، اما امسال معاونت تصمیم گرفت به منظور تاثیرگذاری بیشتر برنامه‌های انقلاب، مدت فعالیت رادیو انقلاب را افزایش بدهد.
این رادیو با حضور مسؤولانی همچون سردار نقدی، قرائت توصیه‌های آیت‌ا... نوری‌همدانی و ... افتتاح شد. همچنین با شروع فعالیت رادیو انقلاب از خانواده‌های معظم شهدای انقلاب همچون شهید اندرزگو و شهید طهرانی‌مقدم تجلیل به عمل آمد. تولید و پخش سلسله‌برنامه‌های «شنبه‌های انقلاب» و تدوین آنها در قالب برنامه‌های مستند رادیویی و بسته‌های کوتاه سخنرانی برای پخش از شبکه‌های رادیویی از دیگر اقدامات معاونت صداست.

فاطمه عودباشی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها