گفت‌و‌گو با دکتر ام‌البنین پاک‌نژاد، فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی ریه

تیمار ریه‌های عفونت زده!

آیا پاکیزگی هوا به نفع بیماران ریوی است؟
کد خبر: ۱۱۸۶۳۸۸

بله. به‌طور کلی سرد و گرم شدن هوا، متغیر بودن دمای منزل، باز و بسته کردن پنجره، سرد شدن هوا که نیاز به گرم‌کننده‌ها را افزایش می‌دهد و به دنبال آن آلودگی منزل تشدید می‌شود، در ایجاد مشکل برای بیماران ریوی موثر است.
پنومونی چیست؟
نوعی التهاب بافت ریه است. پنومونی همان پنومونی‌های چرکی و عفونی است که به علت باکتری‌ها و ویروس‌ها ایجاد می‌شود‌. البته وقتی که ما به علت درمان، در سیستم ایمنی دخالت می‌کنیم، مثل پیوند مغزاستخوان، پیوند کلیه و استفاده از داروهای شیمی‌درمانی، فرد مستعد عفونت‌های تنفسی و پنومونی‌هایی می‌شود که با عفونت قارچی و سل هم می‌تواند همراه باشد.
منظور از پنومونی پزشکان چیست؟
افرادی که در محیط‌های آلوده اقامت دارند یا به آنجا زیاد تردد می‌کنند، حجم میکروب‌های گرم منفی در حلق‌شان زیاد است؛ به همین علت پنومونی در پزشکان، پرستاران و کادر بیمارستان خطرناک‌تر از افراد عادی است. همچنین کسانی که در سرای سالمندان یا در مهد‌کودک‌ها مشغول کار هستند میکروب‌های ته حلق‌‌شان که پاتوژن است، بیشتر می‌شود.
علائم پنومونی چیست؟
تب، لرز، درد سینه، خلط چرکی که خلط زرد نیست و خلط زرد مایل به سبز است. البته ممکن است خلط قهو‌ه‌ای پررنگ یا خلط آجری رنگ باشد. در سمتی که عفونت وجود دارد، ممکن است بیمار درد سینه نیز داشته باشد. البته علائم بیماری در سن پایین و نوزادان با سالمندان فرق دارد. گاهی فرد با علائم گیجی و کاهش هوشیاری مراجعه می‌کند. ممکن است مریض تب هم نداشته باشد یا این که با تنگی نفس یا با نارسایی قلبی به پزشک مراجعه کند.
چه افرادی نسبت به این بیماری، آسیب‌پذیر محسوب می‌شوند؟
افراد مبتلا به بیماری مزمن مانند دیابتی‌ها، مبتلایان به نارسایی قلبی، نارسایی کلیوی و کبدی و کسانی که کمبود ایمونوگلوبولین دارند یا افرادی که شیمی‌درمانی می‌شوند، پیوند عضو دریافت کرده‌اند و نیز کسانی که طحالشان برداشته شده است، مستعد پنومونی هستند.
باید اضافه کنم کسانی که در طولانی‌مدت برای مشکل گوارشی داروی خنثی‌کننده مصرف می‌کنند نیز مستعد پنومونی می‌شوند.
آیا برای بیماری پنومونی واکسیناسیون داریم؟
بله. پنومونی واکسن دارد که افراد در معرض خطر می‌توانند از آن استفاده کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها