دونالد ترامپ در توجیه خروج نیروهای آمریکایی از سوریه مساله «شکست داعش» را بهانه کرده است.
کد خبر: ۱۱۸۶۳۵۵

این درحالی است که هرچند تعدادی از نیروهای داعش همچنان در سوریه هستند، اما شکست کلی این گروه تکفیری تروریستی نه به دلیل حضور نیروهای آمریکایی بلکه به دلیل جانفشانی نیروهای سوری و متحدان منطقه‌ای آنها بود که شهرهای سوریه را یکی پس از دیگری تخلیه کردند. اگر حضور نیروی هوایی روسیه و مستشاران ایرانی در سوریه نبود که در کنار نیروهای سوریه شبانه‌روز تروریست‌ها را تعقیب می‌کردند این گروه تروریستی همچنان در سوریه حضوری پررنگ داشت.
از آن گذشته طی هفت سال گذشته بارها منابع خبری از کمک‌های پیدا و پنهان آمریکا و متحدان منطقه‌ای‌اش ازجمله عربستان سعودی به گروه‌های تروریستی و به خصوص داعش خبر دادند. جالب این‌که ترامپ در توجیه دیگری برای خروج نیروهای کشورش از سوریه اذعان کرد که از این پس داعش در آنجا برای ایران و روسیه خطر‌ساز خواهد بود. معنای دیگر این سخن آن است که احتمالا آمریکا با فرار خود از سوریه قصد داشته است ایران و روسیه را بیشتر با این گروه تروریستی درگیر کند.
این درحالی است که سعدا... زارعی، کارشناس امور غرب آسیا می‌گوید: آمریکایی‌ها در سوریه حدود ۳۰۰۰ نیروی نظامی دارند که به قاعده ارتش آمریکا می‌شود ۱۰۰۰ نیروی رزمی و ۲۰۰۰ نیروی پشتیبان. از نظر حجمی، آمریکا در مقایسه با دیگران کمترین نیروی نظامی را در سوریه دارد که همه در منطقه شرق سوریه و در حدود هشت‌مقر اسکان یافته‌اند. بیشترین نیرویشان هم در شمال رقه قرار دار‌د. آمریکا در سوریه زیر‌پای محکمی ندارد، به این معنا که متحد بومی قابلی ندارد. این نیروها همزمان از سوی چندین گروه تهدید می‌شوند و عزم ارتش سوریه برای پاکسازی ادلب شرایط استقراری آنان را دشوارتر هم می‌کند از این رو به نفعشان است که محیط پر‌تهدید سوریه را آبرومندانه ترک کنند. ترک سوریه از سوی نظامیان آمریکایی تاثیری بر معادله نظامی در این کشور ندارد کما این‌که به دلیل عدم حضور آمریکا در فرآیند سیاسی سوریه، این خروج تاثیری در معادله سیاسی سوریه هم ندارد و فقط کار ترکیه را سخت‌تر می‌کند، چرا که با خروج آمریکا، ترکیه تنها کشوری می‌شود که حضور نظامی‌اش غیر‌قانونی تلقی می‌شود. این حضور نیز از سوی نیروهای مختلف مستقر در سوریه تحمل نخواهد شد و لذا می‌توان گفت طی ماه‌های آینده نظامیان ترکیه نیز از سوریه خواهند رفت .
در همین رابطه یک عضو ارشد اندیشکده آمریکایی مطالعات جنگ نیز در صفحه توییتر خود در واکنش به خروج نیروهای آمریکایی از سوریه نوشت: رویکرد دیپلماتیک آمریکا در سوریه تسلیم شدن در مقابل ایران، روسیه و اسد بود. اندیشکده آمریکایی مطالعات راهبردی و بین‌المللی (CSIS) نیز در تحلیلی نوشت: خروج نیروهای نظامی آمریکا از سوریه شکست این کشور را در مقابل ایران به اثبات می‌رساند؛ چرا که برندگان اصلی این رویداد ایران، روسیه و اسد خواهند بود و این امر سبب تقویت جمهوری اسلامی ایران در سوریه و باعث اشراف اطلاعاتی آن در این کشور خواهد شد؛ به گونه‌ای که تبعات جبران‌ناپذیری را برای متحد استراتژیک آمریکا یعنی رژیم صهیونیستی خواهد داشت. بنابراین می‌توان گفت بازنده اصلی این تصمیم رژیم صهیونیستی خواهد بود. هالی داگرس، عضو اندیشکده شورای آتلانتیک نیز نوشت: دولت ترامپ طی ماه‌های اخیر گفته بود زمانی سوریه را ترک می‌کند که ایران آنجا را ترک کرده باشد. چرا تغییر موضع دادند؟
بد نیست در پایان به اظهارات محمد‌علی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلاب یمن اشاره کنیم که گفت: آمریکا از مقابل خطر ایران در سوریه و نیز حملات موشکی مستقیم ایران در سوریه عقب‌نشینی کرد تا شاید بتواند به گفته خودش با خطر ایران در یمن مقابله کند، اما به گفته او مساله خطر ایران در یمن نیز تنها «ترفندی برای مقابله با هرگونه انتقادی از اقدامات این کشور و همپیمانانش در ایجاد خطر گرسنگی در یمن است.»

علی باقری

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها