فهرست تازه دریافت‌کنندگان ارز حمایتی برای واردات کاغذ چه نکاتی دارد؟

اتاق شیشه‌ای بهارستان

بیایید این سوی بازار و ببینید دوستان بهارستان‌نشین ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گوی سبقت را در اجرای طرح شفاف‌سازی ربوده‌اند؛ خدا را شکر چند ماهی است همین‌طور دارد پرده‌ها می‌افتد و ما و شما در جریان ریز و درشت تخصیص ارزهای حمایتی به دستگاه‌ها، شرکت‌ها و موسسات قرار می‌گیریم و حالا نوبت به یکی از کارگروه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسیده که چراغ اتاق شیشه‌ای‌اش را روشن کند. اما فهرست تازه‌ای که کارگروه ساماندهی کاغذ در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای اجرای اهداف شفاف‌سازی اطلاعات و اقدامات، منتشر کرده بسیار دقیق‌تر و جزءنگرانه‌تر از شفاف‌سازی‌های پیشین است. این کارگروه جداولی جداگانه منتشر کرده و طی آنها، فهرست وضعیت واردات کاغذ تاییدشده از سوی این کارگروه و وضع متقاضیان تاییدشده برای تخصیص ارز حمایتی به آنان برای واردات کاغذ را اعلام کرده است. آن‌طور که ایرنا به نقل از روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نوشته مبلغ تخصیص‌یافته به موسسات توسط بانک مرکزی ۱۵ میلیون و ۴۷۹ هزار و ۸۷۶ دلار بوده است. طبق این گزارش، تناژ کل این کاغذها 183 هزار و 788 تن بوده که از این میزان، 99 هزار و 582 تن در کارگروه ساماندهی کاغذ مورد تایید قرار گرفته و در نهایت، 80 هزار و 303 تن به تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت رسیده است. وضعیت متقاضیان تاییدشده واردات کاغذ از سوی این کارگروه نیز در جدولی جداگانه اعلام و مراحل بررسی در کارگروه، تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت، زمان تخصیص، تامین و خرید ارز به تفکیک مشخص شده است. همچنین فهرستی از کاغذهای تحویلی به ناشران از ابتدای شهریور سال ۹۷ تاکنون از سوی وزارت ارشاد منتشر شده است. بر این اساس تعداد ۱۲۵ ناشر از شهرهای مختلف کشور کاغذ دریافت کرده‌اند که در گزارش اخیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بیشترین قطع، تعداد کل کتاب و تیراژ کتاب و تعدادهای بند کاغذ تحویلی مشخص شده است. اما این فهرست‌ها و جداول، ورای این شفاف‌سازی چه حرف‌هایی برای گفتن دارند؟
کد خبر: ۱۱۸۶۳۴۲

ارز دولتی برای واردات کاغذ، برای کی؟
در فهرست تازه‌ای که از وضعیت متقاضیان دریافت ارز برای واردات یک کالا منتشر شده خدا را شکر یک مرحله جلو رفته‌ایم؛ از این بابت عرض می‌کنیم یک مرحله جلوتر رفته‌ایم که دست‌کم بین شرکت‌ها و موسساتی که نامشان در فهرست متقاضیان دریافت ارز برای واردات کاغذ آمده هیچ کدام نامربوط به حوزه فرهنگ نیستند. دست‌کم زمینه فعالیت آنها چنانچه در برخی فهرست‌های پیشین می‌دیدیم مربوط به سشوار یا اگزوز ماشین نیست! بلکه صرفا فرهنگی و مطبوعاتی قید شده است. حالا اگر شرکتی یا موسسه‌ای ذیل عنوان فرهنگی و مطبوعاتی فعالیت می‌کند و ارز می‌گیرد و به جای کاغذ کالایی دیگر وارد می‌کند، مربوط به این قسمت از تحلیل ما نمی‌شود. هرچند بعید است با ساز و کارهای جدیدی که برای بازرسی از این موارد تعیین شده کسی بتواند به‌راحتی دست به چنین کارهای وقیحانه‌ای بزند.
بنابراین، این را بدانیم که تنها و تنها شرکت‌ها و موسساتی می‌توانند برای واردات کاغذ، ارز دولتی دریافت کنند که رسته فعالیت‌شان فرهنگی یا مطبوعاتی ثبت شده باشد.

چه کاغذهایی وارد می‌کنیم؟
آن‌طور که از فهرست تازه‌منتشرشده متقاضیان دریافت ارز برای واردات کاغذ برمی‌آید، موسسات و شرکت‌های فرهنگی و مطبوعاتی پنج نوع کاغذ را وارد می‌کنند: کاغذ روزنامه، کاغذ چاپ و تحریر، کاغذ چاپ و تحریر رول، کاغذ بالکی و LWC.

از چند کشور کاغذ می‌خواهیم؟
وقتی می‌گوییم مناسبات سیاسی و اجتماعی و روابط بین‌الملل در جزئی‌ترین شئون زندگی ما نقش دارند آن وقت بگویید نه! البته یک وقت فکر نکنید کاغذ مساله‌ای است جزء. نه، اتفاقا بدانید این عنصر حیاتی کار خیلی‌ها را راه می‌اندازد و اساسا حیاتی‌ترین کالای اهالی فرهنگ کشور است. به همین دلیل هم هست که وقتی دستگاه‌ها، شرکت‌ها و موسسات فرهنگی و مطبوعاتی می‌خواهند کاغذ مورد نیازشان را وارد کنند، بیشتر می‌روند سراغ کشورهایی که با ما روابط حسنه دارند. به همین دلیل هم هست که اگر نموداری از کشورهای مبدأ در تازه‌ترین فهرست وضعیت متقاضیان تاییدشده واردات کاغذ ترسیم کنیم، کشورهایی شاخه‌هایشان سربه‌فلک‌کشیده‌تر است که با ما دوست‌ترند. باور ندارید؟ ملاحظه بفرمایید:

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها