اعترافات یک روزنامه‌نگار چاق

شکایت پوست از چاقی

بسیاری از افرادی که طی کوتاه مدت دچار اضافه وزن می‌شوند از ایجاد خط‌هایی روی پوستشان شکایت دارند که معمولا در دوران بارداری هم به وجود می‌آیند؛ راه‌های صورتی روی شکم، کمر، ران، سینه، پهلوها، پشت زانو، بازوها و به طور کلی نقاطی از بدن که تحت تاثیر کشش و افزایش حجم قرار دارند.
کد خبر: ۱۱۸۶۲۶۸

به گفته متخصصان، استریا خطوط طولی روی پوست است و دلیل آن هم آسیب دیدن بافت کلاژن،لایه دوم پوست یا درم است. وقتی پوست تحت کشش قرار می‌گیرد، الیاف کلاژن پوست در ناحیه درم آسیب می‌بیند و به صورت خطوط قابل مشاهده در سطح پوست ظاهر می‌شوند. استریا معمولا در افرادی به وجود می‌آید که دچار افزایش وزن می‌شوند، اما جالب این‌که علت اصلی ایجاد این عارضه پوستی مشخص نیست.
در عین حال، احتمال ایجاد آن در دوران بلوغ و بارداری بیشتر است. حتی مصرف برخی داروها یا ابتلا به برخی بیماری‌ها نیز می‌تواند عامل ایجاد آن باشد.
حالا سوال اینجاست که آیا برای استریا درمانی هم وجود دارد؟ باید گفت در حال حاضر درمان قطعی وجود ندارد. البته مصرف کرم‌های موضعی تقویت کننده بافت کلاژن، کرم‌های رتینوییدی و کرم‌های حاوی ترکیب‌های اسید میوه و کرم‌های حاوی ویتامین C می‌توانند تا حدی موثر باشند.
البته برخی از انواع لیزر هم می‌تواند نقش مهمی در کمرنگ شدن خطوط ایفا کرده و قطر استریا را کمتر کند، اما توصیه می‌شود در درجه اول فردی که دچار استریا شده ابتدا از کرم‌های موضعی استفاده کند و بنابه صلاحدید متخصص پوست سراغ لیزر برود.
نکته بسیار مهم این‌که استریا در ابتدا قرمز است و به مرور صورتی و سفید می‌شود و بیشترین جواب استریا به درمان زمانی است که قرمزرنگ است و وقتی سفید شد، درمان سخت‌تر می‌شود.
احتمالا این سوال برایتان پیش می‌آید که چطور از ایجاد این خطوط پیشگیری کنیم؟ متاسفانه واقعا راه پیشگیری ندارد و بهترین راه این است که مراقب تناسب اندامتان باشید.
بد نیست بدانید در طب چینی، چرب کردن و ماساژ نواحی مبتلا به استریا با روغن زیتون خالص به شدت توصیه می‌شود چرا که متخصصان این حوزه بر این باورند روغن زیتون تاثیر به‌سزایی در کمرنگ شدن این خطوط پوستی دارد؛ به شرطی که هفته‌ای پنج روز از این روش استفاده کنید.

پریسا اصولی
جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها