تغییر لحن سینمایی کیانو ریوز

ماتریکس زبان باز می‌کند!

آیا شخصیت‌هایی که کیانو ریوز در مقابل دوربین سینما بازی می‌کند، قهرمانانی هستند که ترجیح می‌دهند سکوت کنند تا فریاد بزنند؟ بازیگر 54 ساله سینما در سه دهه اخیر، خلق‌کننده شخصیت‌هایی بوده که خاص و منحصر به‌فرد بوده‌اند. همین موضوع، جایگاه خاصی برای ریوز فراهم کرده و او را متفاوت از دیگر همکاران هم‌نسلش نشان می‌دهد. اما نکته جالب در ارتباط با اکثر این شخصیت‌ها، ساکت و کم‌حرف بودنشان است. در حقیقت، شخصیت‌هایی که این بازیگر بازی می‌کند، در طول داستان فیلم به‌ندرت حرفی می‌زنند و بیشتر در سکوت بازی می‌کنند. با وجود این، کم‌حرف بودن بازیگر روی پرده سینما با فیلم تازه‌اش «نسخه‌های تکراری» به چالش گرفته شده است. ریوز در این فیلم، رویه‌ای خلاف کارهای قبلی‌اش در پیش می‌گیرد و نسخه‌ای تازه از خود را به نمایش می‌گذارد! این اکشن با حال و هوای علمی - تخیلی خود، تماشاگران را به دنیایی عجیب و غریب و باورنکردنی می‌برد.
کد خبر: ۱۱۸۶۱۵۹

به نوشته نشریه هالیوود ریپورتر، تماشاگران سینما باور کرده بودند که کیانو ریوز را روی پرده سینما، در قالب مردی کم‌حرف ببینند. به گفته اهل فن اگر تمام دیالوگ‌های بازیگر در فیلم‌هایی که بازی کرده جمع‌آوری شود، به اندازه دیالوگ‌هایی نیست که یک بازیگر معروف در یک فیلم سینمایی به زبان می‌آورد! البته این گفته تا حدی دور از واقعیت است، اما شواهد موجود نشان می‌دهد ریوز تا امروز بازیگر نقش‌هایی بوده که بسیار کم‌حرف هستند. به همین دلیل است که منتقدان سینمایی از حضور فیزیکی ریوز روی پرده یاد می‌کنند و می‌گویند او بیشتر مرد عمل است تا مرد حرف! شخصیت‌هایی که ریوز جلوی دوربین به عهده گرفته، معمولا مردانی حساس و زودرنج بوده‌اند که تمایل چندانی برای برقراری ارتباط با دنیای بیرون و آدم‌های دور و بر ندارند، اما او در سکوت کارهایش را پیش می‌برد و اجازه نمی‌دهد دیگران برایش تعیین تکلیف کنند. حتی مجموعه اکشن و دلهره‌آور «جان ویک» که باعث احیای کارنامه بازیگری ریوز شد، او را به صورت آدمی کم‌حرف نشان می‌دهد که بیشتر با اسلحه و حرکات بدنی‌اش صحبت می‌کند تا زبان.

توانایی صحبت‌کردن
اما با اکشن علمی-تخیلی نسخه‌های تکراری معلوم شد که ریوز توانایی صحبت کردن هم دارد! در ده دقیقه اول فیلم، او مدام حرف می‌زند و برای کل دنیا خط و نشان می‌کشد. همین نکته، تعجب فراوان منتقدان، اهل فن و تماشاگران را برانگیخته است. حالا آنها متوجه شده‌اند سکوت همیشگی بازیگر، به دلیل لکنت‌زبان نبوده و ضرورت داستان فیلم‌های قبلی بازیگر می‌طلبیده که او زیاد حرف نزند! در عین حال با این فیلم او از نقش‌آفرینی در قالب تروریست‌های تنها و مرگبار هم فاصله گرفته است. بازی در این نوع نقش‌ها، دیگر به صورت کار همیشگی ریوز درآمده بود، اما در نسخه‌های تکراری ریوز در نقش دانشمند زیست‌شناسی به نام ویلیام فاستر ظاهر شده است. او در آزمایشگاهی در پورتوریکو مشغول تحقیقات و آزمایشات علمی است.
در این محل، مغز سربازان مرده را به بدن گروهی از موجودات مصنوعی منتقل می‌کنند، اما از آنجا که داستان باید با حوادثی غیرقابل پیش‌بینی روبه‌رو شود، کار در این محل هم از روال عادی خود خارج شده و در مسیر غلطی می‌افتد. در شرایطی که قرار است ویلیام اخراج شود، همسر و سه فرزند او در یک تصادف کشته می‌شوند. ویلیام تصمیم می‌گیرد اطلاعات علمی خود را مورد استفاده قرار داده و خانواده از دست رفته‌اش را در قالب موجوداتی جدید زنده کند.
خود بازیگر نقش‌اش در نسخه‌های تکراری را نقشی تازه و جذاب ارزیابی می‌کند. به گفته ریوز: حال و هوای علمی داستان، متفاوت از نمونه‌هایی است که تا به حال روی پرده سینما دیده شده؛ البته هوش مصنوعی چیزی است که قبل از این هم در تعدادی فیلم سینمایی به نمایش گذاشته شده است، اما نسخه‌های تکراری حرف‌های تازه‌ای را مطرح می‌کند.

نقش‌‌آفرینی‌های متفاوت
ریوز طی این سال‌ها در فیلم‌های متفاوتی ظاهر شده است. اگر تماشاگران با مجموعه کمدی اکشن «بیل و تد» (که البته قرار است این مجموعه هم دوباره‌سازی شود) با بازیگری جوان و اکشن‌کار آشنا شدند، اما «هیاهوی بسیار برای هیچ» کنت برانا، چهره‌ای متفاوت از او را در معرض دید و قضاوت منتقدان و تماشاگران قرار داد.
ریوز با «آیداهوی خصوصی من» گاس ون‌ست هم نشان داد که می‌تواند گزینه خوبی برای درام‌های غیرمتعارف سینما باشد، اما بازیگر خیلی زود راهش را تغییر داد و با بازی در اکشنی مثل «سرعت» اعلام کرد به دنبال حادثه‌سازی و اکشن‌کاری است. تریلوژی عجیب و غریب «ماتریکس» واچوفسکی‌ها هم، او را وارد دنیای تازه‌ای کرد. برای منتقدان و تماشاگران هم این دنیا، چیزی باشکوه و البته عجیب و غریب و غیرقابل باور بود.
حالا کیانو ریوز تلاش دارد با نسخه‌های تکراری چهره‌ای تازه از خودش ارائه دهد و از نقش‌هایی که (به گفته منتقدان دیگر تکراری شده) فاصله بگیرد. برخی از منتقدان اقدام تازه بازیگر را تحسین کرده و برخی دیگر، نگاه مثبتی به آن نداشته‌اند.
دسته اخیر بر این باورند که ریوز همان خشونت و اکشن‌کاری قدیمی را با رنگ و لعابی تازه به خورد تماشاگران داده است. در شرایطی که به نظر می‌رسد بحث تولید قسمت‌های بعدی نسخه‌های تکراری منتفی است، ریوز از این فیلم به عنوان کاری قابل توجه در کارنامه هنری‌اش اسم می‌برد و اضافه می‌کند: با این نیت فیلم را بازی کردم که کار تازه‌ای ارائه دهم. این یک شخصیت جدید است که دست به کارهایی می‌زند که تا قبل از این آنها را روی پرده سینما انجام نداده‌ام. در نسخه‌های تکراری خیلی هم زیاد حرف زده و سکوت چند ساله‌ام را شکسته‌ام!
با این حال، استقبال تماشاگران از فیلم خوب نبود و در 3روز اول اکران عمومی فقط 5/2میلیون دلار فروش کرد. با این رقم فروش، نسخه‌های تکراری حتی نتوانست در فهرست 10فیلم اول جدول گیشه قرارگیرد.

کیکاووس زیاری

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها