جام‌جم با توجه به سخنان اخیر رئیس‌جمهور درباره آمار اشتغالزایی بررسی می‌کند

ردیابی‌3‌میلیون‌ و‌309 هزار‌شغل‌جدید

روز گذشته حسن روحانی از ایجاد سه میلیون و 309 هزار شغل خبر داد؛ آماری که با حرف و حدیث‌هایی همراه است. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، روحانی در جلسه هیات دولت گفت: به ملت عزیز ایران اعلام می‌کنم برای اولین بار آمار تعداد افراد شاغل در کشور و خالص اشتغال در مرز 24 میلیون نفر قرار دارد و این در تاریخ ایران اولین بار است. تعداد شاغلان کشور در آغاز دولت 20 میلیون و 600 هزار نفر بوده که در حال حاضر به حدود 24 میلیون نفر رسیده، یعنی مجموعا سه میلیون و 309 هزار نفر بر اشتغال خالص ما افزوده شده است. روحانی در ادامه با اشاره به خبر خوش اشتغالزایی در کشور گفت: بر اساس اعلام رئیس سازمان برنامه و بودجه، اشتغال در پاییز امسال نسبت به پاییز سال گذشته به طور خالص 623 هزار نفر بوده است. رئیس‌جمهور تاکید کرد: درست است که این رقم برای ما خیلی مطلوب نیست و ما به دنبال ارقام بالاتر هستیم، اما با شرایط کشور به نظر من رقم بسیار مطلوبی است. برخی از مراکز تولیدی ما مشکل دارند، اما برخی از مراکز فعال می‌شوند و سرجمع خبر بسیار امیدوارکننده‌ای است. روحانی با بیان این‌که این موضوع به این معناست که می‌توانیم بیکاری را مهار کنیم، اظهار کرد: البته هنوز در بیکاری مشکل داریم، در این آمار جدید تعداد بیکاری در 15 استان کاهش داشته، اما در بعضی استان‌ها نیز شاهد افزایش بیکاری بوده‌ایم، اما درمجموع در شرایط فعلی بسیار خوب و امیدوارکننده است.
کد خبر: ۱۱۸۶۰۲۷

سکوت دولتی‌ها

برای بررسی جزئیات آمار اشتغال، با حاتم شاکرمی، معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تماس گرفتیم که وی اعلام کرد این موضوع به حوزه کاری‌اش مربوط نیست و باید با عیسی منصوری، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال این وزارتخانه صحبت کنیم. پس از آن با عیسی منصوری، تماس گرفتیم که وی علاءالدین ازوجی مدیرکل دفتر سیاست‌های اشتغال را به ما معرفی کرد. البته وی خاطرنشان کرد آقای ازوجی جزئیات آماری اشتغال را در اختیار دارد اما به صورت کلی آماری که ایجادشده مربوط به بخش خصوصی است و اشتغال بخش دولتی در این آمارها نمی‌آید. با ازوجی تماس گرفتیم که وی اعلام کرد آمار اشتغال کلان را باید از سازمان برنامه و بودجه کشور بگیرید. در حالی که خبرنگار ما به وی توضیح داد آقای منصوری اعلام کرد با شما صحبت کنیم، ازوجی گفت: آدرس غلط به شما دادند و مسؤول اشتغال کلان سازمان برنامه و بودجه کشور است.

اشتغال با 2 ساعت کار

ابوذر ندیمی، مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در گفت‌وگویی که با خبرنگار ما داشت به تعریف اشتغال پرداخت و تصریح کرد: طبق تعریف سازمان‌های بین‌المللی کسی که در هفته دو ساعت مشغول کار باشد شاغل محسوب می‌شود که البته بنده هم این آمار را قبول ندارم اما آماری که در ایران محاسبه می‌شود بر اساس همان معیارهای جهانی است. وی افزود: آمار اشتغال از طریق تسهیلاتی که در زمینه ایجاد شغل پرداخت شده، مجوزهایی که در اصناف برای تأسیس صادرشده و مواردی از این قبیل به دست می‌آید و در آمار اشتغال مراکز آماری قرار می‌گیرد. همچنین آمارهایی که در بخش‌های کشاورزی، صنعت و خدمات دیگری که در شهرهای کوچک و روستاها به دست می‌آید بخشی از آمار اشتغال را شامل می‌شود که همه درنهایت در یک فهرست به دست مقامات عالی می‌رسد.

ندیمی با بیان این‌که همه افرادی که در فهرست اشتغال قرار دارند از بیمه برخوردار نیستند، تصریح کرد: طبق قانون همه افرادی که مشغول به کار هستند باید تحت پوشش بیمه باشند و وزارت تعاون در حال خالص‌سازی این موارد است.

آمار را تکذیب نمی‌کنم، اما با واقعیت فرق دارد

علی‌‌اکبری، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از آمار اشتغال به خبرنگار ما گفت: اگر اعضای دولت لطف کنند شاخص و چگونگی به دست آوردن آمارهایشان را هم به ما اعلام کنند، بسیار عالی است. وی تاکید کرد: بنده نمی‌توانم در مورد درست یا نادرست بودن آمار اعلام‌شده نظر بدهم، اما آنچه در میان مردم مشخص است با آماری که اعلام می‌شود تفاوت زیادی دارد. اکبری با اشاره به این‌که اکنون معضل بیکاری دغدغه اصلی خانواده‌ها شده است، تصریح کرد: دیدارهای مردمی نمایندگان غیر از تهران نشان می‌دهد که دغدغه اصلی همه خانوارها اشتغال است. این اشتغال یا برای خودشان است یا برای فرزندانشان که بتوانند یک زندگی را تشکیل دهند. به گفته وی، افرادی که به دفاتر نمایندگان مراجعه می‌کنند، هیچ‌کدام توقع ندارند در سازمان‌های دولتی استخدام یا در یک بخش خصوصی قدرتمند به کار گرفته شوند، تنها به شغلی که بتوانند یک درآمد حداقلی داشته باشند قانع‌اند و در این صورت وقتی آمار سه میلیون و 300 هزار شغل خالص اعلام می‌شود، کمی مردم را مأیوس می‌کند. نماینده مردم شیراز ادامه داد: احتمالا شاخص‌هایی که دولت برای ایجاد اشتغال در نظر گرفته با واقعیتی که در جامعه وجود دارد مغایر است و این آمار در بین مردم حس نمی‌شود.

جا ماندن استان‌ها از ایجاد اشتغال

محسن بیگلری، نماینده مردم سقز و بانه استان کردستان در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که آمار اشتغال اعلام‌شده را قبول ندارد به جام‌جم تصریح کرد: از آمار سه میلیون و 300 هزار شغلی که آقای رئیس‌جمهور اعلام کردند سهم استان کردستان با توجه به جمعیتی که دارد حدود صد هزار شغل می‌شود. همچنین باید توجه داشت سهم سقز و بانه از ایجاد اشتغال حدود 25 هزار شغل می‌شود اما اگر شما سری به این منطقه بزنید متوجه بیکاری در همه خانوارها خواهید شد.

بیگلری ادامه داد: دولت آمار اشتغال را از تسهیلاتی که برای اشتغال پرداخت می‌کند و یا جواز کسبی که از اتحادیه‌ها دریافت می‌شود به دست می‌آورد که این موضوع نمی‌تواند مبنای خوبی برای ارائه آمار باشد. به این دلیل که ممکن است تسهیلات، به ایجاد شغل منجر نشده باشد و یا جواز کسبی که صادر می‌شود در یک روستا ظرفیت یک نفر را دارد اما اشتغال برای چند نفر محاسبه شود. به این ترتیب دولت قبل از اعلام آمارهای خود باید کمی تأمل کند و بعد نسبت به انتشار آنها اقدامات لازم را انجام دهد.

آمارهای خوب اما واقعیت بد

محمدحسین قربانی، نماینده مردم آستانه اشرفیه استان گیلان به خبرنگار ما گفت: آمار و ارقامی که درخصوص اشتغال اعلام‌شده کمی با واقعیات جامعه متفاوت است و دولت باید معیارها و شاخص‌های آماری که این آمار را به دست آورده صریح بیان کند. قربانی تاکید کرد: مشخص نیست دولت بر چه اساسی چنین آماری را می‌گوید و جالب اینجاست که هر بار صحبت از اشتغال می‌شود آمار ایجاد اشتغال در نمودارهای دولت روند صعودی دارد، در حالی که مراجعات مردمی به نمایندگان حوزه‌های انتخابیه واقعیت دیگری را بیان می‌کند.

به عنوان نماینده لرستان آمار اشتغال را قبول ندارم

محمد خدابخشی، نماینده مردم الیگودرز استان لرستان در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار ما تاکید کرد: بر اساس قانون برنامه ششم توسعه دولت مکلف است برنامه ریزی خود را به گونه ای تدوین کند که نرخ بیکاری 8/0 درصد کاهش یابد و این به معنای ایجاد یک میلیون شغل خالص در سال است.

وی با بیان این که تا وقتی سازمان تامین اجتماعی آمار اشتغال را تایید نکند صحت نخواهد داشت افزود: افرادی که در یک کار مشغول به کار شدند حتما دارای سوابق بیمه ای خواهند شد و سازمان تامین اجتماعی باید آمار رئیس جمهور را تایید کند.

خدابخشی با تاکید بر این که باید آمار اشتغال به تفکیک

هر استان و هر شغل مشخص شود تصریح کرد: بنده به عنوان یکی از نمایندگان استان لرستان آمار اشتغالی که توسط رئیس جمهور اعلام می شود را قبول ندارم و سازمان تامین اجتماعی باید در این زمینه پاسخ دهد.

نماینده مردم الیگودرز لرستان به برنامه‌های اشتغال دولت اشاره کرد و گفت: برنامه دولت برای اشتغال تنها در بخش اشتغال روستایی بوده که آن هم از منابع صندوق توسعه ملی استفاده شده و حدود 1.5 میلیارد دلار ازاین محل برای متقاضیانی که قصد ایجاد شغل در روستاها را داشتند در نظر گرفته شد. با احتساب منابع صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال طبق گزارشی که نمایندگان دولت در کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ارائه کردند در یک سال حدود 4/0 درصد نرخ بیکاری کاهش پیدا کرده است و این به معنای ایجاد حدود 500هزار شغل است که البته تا تایید نکردن سازمان تامین اجتماعی مبنی بر ایجاد اشتغال و افراد بیمه شده نمی توان اظهاری نظری ارائه کرد.

وی با بیان این که طبق گزارش دولت 500 هزار شغل ایجاد شده است افزود: برنامه‌های دولت در زمینه ایجاد اشتغال مشخص نیست و به همین دلیل است که هر بار صحبت از ایجاد اشتغال و یا آماری در این زمینه می شود با مخالفت نمایندگان همراه است.

کاهش اشتغال در مازندران

محمد دامادی، نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی به جام جم تاکید کرد: نمی‌خواهم آمار رئیس جمهور محترم را زیر سوال ببرم اما آمار اشتغال در مورد شهر ساری روند منفی را طی کرده و در طول یکی دو سال اخیر کاهش زیادی داشته است.

وی افزود: به دلیل مشکلات کم‌آبی که در سطح استان مازندران به وجود آمد خیلی از زمین‌های کشاورزی زیر کشت نرفت و این در حالی بود که در طول یک سال اخیر حوادث

غیر مترقبه‌ای مانند تگرگ، باد گرم و سیل خسارات زیادی به زمین‌های کشاورزی وارد کرد.

دامادی ادامه داد: قرار بود دولت در این زمینه مبالغی را بپردازد که به دلیل نپرداختن آن و همچنین عدم اجرای تعهدات بسیاری از مشاغل پایدار شهر ساری از بین رفت.

به گفته وی، آمارهایی که در مورد بیکاری ناشی از حوادث غیر مترقبه اعلام شده تنها در بخش کشاورزی بوده در حالی که بخش‌های صنعتی نیز با این معضل دست و پنجه نرم می کنند و تعداد زیادی واحد تولیدی تعطیل شدند و نیروهای خود را تعدیل کردند.

این نماینده مجلس با بیان این که تحریم‌ها اثر زیادی بر اقتصاد شهر سازی گذاشته تصریح کرد: با اجرای تحریم‌های آمریکا علیه ایران نقل و انتقال پول و کالا در بندر امیرآباد با مشکل مواجه شده که بیکاری در این بخش هم باعث شده تا به آمار بیکاران بیفزاید.

آمارها چه می‌گوید

روحانی در حالی دیروز گفت که تعداد شاغلان کشور در آغاز دولت یازدهم 20 میلیون و 600 هزار نفر بوده که در بهار سال 92 تعداد شاغلان کشور 22 میلیون و 171 هزار نفر و در تابستان 92 تعداد شاغلان 22 میلیون و 191 هزار نفر بود؛ بنابراین در ابتدای دولت یازدهم جمعیت شاغلان کشور بیش از 22 میلیون نفر بوده است، نه 20 میلیون و 600 هزار نفر. بنابراین اگر تعداد شاغلان در پاییز امسال به حدود 24 میلیون نفر رسیده باشد، میزان اشتغال خالص از ابتدای دولت یازدهم کمتر از دو میلیون نفر بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها