تجربه نشان می‌دهد توجه به این راهکارها برای افزایش قدرت تفکر و به دنبال آن موفق شدن در مسیر کسب‌وکار لازم است

8 فرمول تقویت فکر برای درآمد بهتر

اگر اولین بار است که کسب‌وکاری را به راه انداخته‌اید یا حتی کارآفرینی هستید که چند کسب‌وکار را تا به حال راه‌اندازی کرده‌اید، باید بدانید «منطقی بودن» مهم‌ترین ویژگی کارآفرینان است. قدرت فکر تنها ابزاری است که کمک می‌کند در شرایط دشوار تصمیم‌های درست بگیرید و از حرکت باز نمانید. با این توانایی حتی زمانی که به نظر می‌رسد همه‌چیز از دست رفته است، می‌توانید محکم و متمرکز با تفکری مثبت به راهتان ادامه دهید. فکر و منطق باعث می‌شود به جای غرق شدن در اشتباهات گذشته از آنها درس بگیرید. پس سعی کنید هنگام راه‌اندازی کسب‌وکار قدرت ذهنی‌تان را افزایش دهید. شاید فکر کنید عقل محوری و منطقی بودن نوعی ویژگی شخصیتی ذاتی است. حتی اگر این‌گونه باشد نیز می‌توان منطق و تفکر را تا حد زیادی پرورش داد. زمانی که کسب‌وکاری را راه می‌اندازید می‌توانید قدرت فکر خود را تقویت کنید. اگر می‌خواهید بدانید با چه روش‌هایی می‌توانید فکرتان را تقویت کنید در ادامه با ما همراه شوید.
کد خبر: ۱۱۸۵۰۳۹

1. هوش هیجانی خود را تقویت کنید
صاحبان کسب‌وکار همیشه در معرض فشار و اضطراب هستند. به همین علت اگر هدایتگر کسب‌وکاری هستید باید حتما هوش هیجانی خود را افزایش دهید. هوش هیجانی کمک می‌کند احساساتتان را بهتر بشناسید، درک کنید و به خوبی مدیریت کنید. از طرفی با کمک این توانایی ذهنی دیگران را نیز بیشتر درک می‌کنید و همراهشان می‌شوید. برای افزایش هوش هیجانی می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:
به احساسات خود توجه کنید. در این حالت می‌توانید منشأاحساسات مختلف مانند ترس و عصبانیت‌تان را پیدا کنید. زمانی که احساسات خود را بهتر درک کنید، خیلی بهتر می‌توانید با آنها کنار بیایید.
کنترل احساساتتان را به دست بگیرید. هر زمان که بیش از حد از موضوعی ناراحت و خشمگین بودید، از آن موقعیت خارج شوید. برای این کار می‌توانید چند دقیقه با خود خلوت کنید یا قدم بزنید تا ذهنتان آرام شود.
نحوه ابراز احساسات را بیاموزید. به جای سرکوب احساسات روش بیان و ابراز صحیح احساسات را یاد بگیرید. گاهی حتی بیان احساساتی که در لحظه دارید به دیگران می‌تواند تاثیرگذار باشد.

2. انعطاف‌پذیری ذهنی (Neuroplasticity) داشته باشید
شاید این اصطلاح کمی پیچیده به نظر برسد اما مفهوم اصلی انعطاف‌پذیری ذهنی این است که ذهن ما بر اساس تجربیات ما در طول زمان شکل می‌گیرد. تعریف دقیق‌تر انعطاف‌پذیری ذهن این است که هر زمان با احساس یا فکری تکراری برخورد کنیم، مسیر ذهنی که از قبل برای آن حالت طراحی شده فعال می‌شود. همچنین با هر فکر و احساس جدید، مسیر عصبی جدیدی در ذهن ما ایجاد می‌شود. این تغییرات کوچک که با مرور زمان چندبار تکرار می‌شود، در نهایت شیوه تفکرتان را تغییر می‌دهد.
برای افزایش توان انعطاف‌پذیری، ذهن خود را در شرایطی قرار دهید که به شدت نیاز به توجه دارد. این یعنی زبانی جدید یا نواختن یک آلت موسیقی را فرابگیرید، داستان‌های مختلف، شعر یا متن سخنرانی‌هایتان را به خاطر بسپارید یا هر کار دیگری را انجام دهید که باعث می‌شود ذهنتان به چالش کشیده شود. با افزایش انعطاف‌پذیری ذهن، قدرت تفکر خلاقانه و حل مسائل پیچیده در ذهنتان تقویت می‌شود و بر احساسات‌تان غلبه پیدا می‌کنید.

3. حاضر به تغییر دیدگاه خود باشید
به‌جای داشتن یک دیدگاه ذهنی ثابت و اعتقاد به این‌که فقط استفاده از هوش و استعدادتان باعث موفقیت شما می‌شود، دیدگاهتان را وسعت ببخشید. با این کار، خیلی زود خواهید دید در حال پیشرفت هستید و با تلاش و پشتکار می‌توانید باهوش‌تر و با استعدادتر شوید.
اگر کارآفرین باشید، همین حالا نیز در حال استفاده از اصول «انعطاف‌پذیری ذهنی» (Neuroplasticity) هستید. با استفاده از مهارت‌هایتان، می‌توانید دیدگاه ذهنی خود را به سمت بهتر شدن رشد و گسترش دهید. مشاوره گرفتن از یک راهنما و شرکت در دوره‌های کارآفرینی نیز می‌تواند در این رابطه بسیار تاثیرگذار باشد. این کار باعث می‌شود راهکارها و تجربه‌هایتان را با یکدیگر به اشتراک بگذارید و درباره نحوه پیشرفت خود به‌عنوان صاحب کسب‌وکار گفت‌وگو کنید.

4. خود را بشناسید
اولین گام برای افزایش قدرت ذهن، شناخت تمام و کمال خودتان است. نقاط ضعف و قوتتان را شناسایی کنید. علاقه اصلی خود را پیدا و ارزش‌ها و مهم‌ترین چیز را در زندگی‌تان مشخص کنید. سپس این موارد را در کنار هم قرار دهید و ببینید چقدر با یکدیگر همخوانی دارند.
با همین تحلیل شخصیت ساده، خود واقعی‌تان را بهتر می‌شناسید و ارزش‌های اصلی زندگی را پیدا خواهید کرد. در این حالت به خوبی درک می‌کنید کجای زندگی قرار گرفته‌اید. این خودشناسی کمک می‌کند نگاه درست‌تر و دقیق‌تری به آینده داشته باشید و راه رسیدن به آن را پیدا کنید.
همین حالا کاغذ و خودکاری بردارید و همه این موارد و هر فکر دیگری را که در ذهنتان دارید، یادداشت کنید. آینده به هر شکلی رقم بخورد، می‌توانید این فرآیند را بارها انجام دهید. در هر مرتبه یادداشت کردن می‌بینید کجای راه بوده‌اید و اکنون کجای راه قرار دارید و چقدر به هدفتان نزدیک شده یا از آن دور شده‌اید.

5. آمادگی ذهنی + نظم ذهنی= توانمندی فکری
این فرمول را اولین‌بار رِنه ویدال (Rene Vidal) مربی افزایش قدرت ذهن پیشنهاد داد. تمرین‌کردن این فرمول موجب افزایش انعطاف‌پذیری ذهنتان می‌شود. هر کاری که موجب افزایش توان و انعطاف‌پذیری ذهنتان شود تاثیر مثبتی روی کسب‌وکار و سودآوری‌تان خواهد داشت.
به عقیده ویدال، مراحل زیر کمک می‌کند که ذهنتان به انعطاف‌پذیری مورد نیاز دست پیدا کند:
آماده باشید. محصول خود را بشناسید، مزیت رقابتی محصولتان را بدانید و بازار هدف مناسب محصول را مشخص کنید.
خلاق باشید. نیازهای مشتریان را شناسایی کنید و ابتکاری برای متفاوت کردن خودتان از رقبا به خرج دهید.
نظم کاری داشته باشید. از حواشی و مواردی که شما را از هدف دور می‌کند برحذر باشید و نتیجه نهایی مورد انتظارتان را مشخص کنید.
زیرک باشید. همیشه در تلاش باشید بهترین محصول یا خدماتی را که ارائه می‌کنید، بر اساس نیازهای مشتریان در صدر نگه دارید.
منعطف و مقاوم باشید. بکوشید اصلی‌ترین انتقادات مشتریان را پیدا و آنها را به نقاط قوت تبدیل کنید.

6. الگوی کسب‌وکار انعطاف‌پذیری طراحی کنید
این مهم نیست که شما تا چه اندازه محکم هستید یا کسب‌وکارتان چقدر متفاوت و جذاب است؛ باید بدانید عوامل دیگری نیز روی کسب‌وکارتان اثر خواهد گذاشت! سعی در تغییر عادت‌های مشتریان می‌تواند مانع از موفقیت کسب‌وکار شما شود. برای موفقیت در کسب‌وکار باید استحکام، شکیبایی و انعطاف‌پذیری ذهنی داشته باشید تا در زمان لازم بتوانید متناسب با شرایط جهت حرکت خود را تغییر دهید.
تغییر مسیر همیشه راهکار بسیار دشواری است؛ اما زمانی که از انعطاف‌پذیری کافی برای تطبیق دادن خود با تقاضای بازار برخوردار باشید، تغییر امکان‌پذیر خواهد شد.
اگر صاحب کسب‌وکاری کوچک باشید، متحول کردن آن مشکل چندان بزرگی نخواهد بود؛ زیرا می‌توانید به سرعت تصمیم‌گیری کرده و فورا تغییرات را اعمال کنید. در هر صورت، اگر فردی خشک و یکدنده باشید، هرگز کارآفرین خوبی نخواهید شد! اساسا تصمیم‌گیرنده اصلی کسب‌وکار نسبت به کسی که باید پس از تحقیق و بررسی، یافته‌هایش را به نحوی ارائه دهد که سهامداران را متقاعد کند، خیلی ساده‌تر می‌تواند مسیر حرکت را تغییر دهد.
مهم‌ترین نکته در ساخت یک الگوی کسب‌وکار انعطاف‌پذیر، اهمیت دادن به کارکنان، شرکا، فروشندگان و مشتریان است. علاوه‌ بر این، باید نسبت به تغییراتی که در طول مسیر کسب‌وکار ایجاد می‌شود باز و پذیرا باشید.

7. بعضی خواسته‌هایتان را به تعویق بیندازید
به عنوان صاحب کسب‌وکار ممکن است هفته‌ها، ماه‌ها یا حتی سال‌ها را بدون حقوق ثابت سر کنید. اما زمانی که موفق می‌شوید و به سود مناسبی دست می‌یابید ممکن است ناگهان به این فکر بیفتید که ماشین لوکس یا دفتر کار بزرگی در منطقه‌ خوبی از شهر تهیه کنید. این تصمیمات باعث می‌شود پول کافی برای در پیش گرفتن مسیر جدید یا سرمایه‌گذاری مجدد در مجموعه نداشته باشید.
سعی کنید تا حد امکان مراقب بودجه و دخل‌وخرجتان باشید و پولتان را بی دلیل خرج نکنید. هزینه‌کردن برای ظواهر و مواردی را که تاثیری در رشد کسب‌وکارتان نخواهد داشت تا جایی که امکان دارد به تعویق بیندازید. به عنوان مثال داشتن دفتر کار بزرگ ممکن است روی مشتریانتان هم تاثیر بگذارد، اما اگر قرار باشد اجاره این دفتر از درآمد کسب‌وکارتان بیشتر باشد این کار به هیچ عنوان مبنای عقلانی نخواهد داشت. در عوض می‌توانید این پول را پس‌انداز کنید و بعدا صرف کاری کنید که موجب بهبود کیفیت محصول یا خدماتتان شود.

8. پشتکارتان را افزایش دهید و از منطقه امن خارج شوید
هر روز تمرین‌هایی برای افزایش استقامت و پشتکار و خارج شدن از منطقه امن عادت‌هایتان انجام دهید. هر روز از خودتان و تیم کاری‌تان بخواهید برای مساله یا چالشی راه حل پیدا کنید. سعی کنید ذهنتان را باز کرده و خارج از عادت‌ها و فکرهای همیشگی با چالش‌ها روبه‌رو شوید. همچنین قدرت فکر خلاقانه را در خود پرورش دهید. این تمرین‌ها به بهبود و استحکام روابط‌تان با اعضای تیم نیز کمک خواهد کرد.
برای تمرین روزانه خارج شدن از منطقه امن عادت‌ها باید هر روز تمرین‌های مختلفی انجام دهید. سعی کنید هر روز مورد جدیدی امتحان کنید. برای این مورد نیز یادگیری زبان جدید یا نواختن آلت موسیقی می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد (به شرط این که هر روز آن را تمرین کنید). همچنین انجام فعالیت‌های پرهیجان یا حتی گاهی ترسناک نیز می‌تواند به بازشدن ذهن کمک کند. اگرچه ممکن است این تمرین‌ها احساس آرامش و امنیت‌تان را تحت‌الشعاع قرار دهد، اما تاثیر بسیاری بر باز شدن دیدگاه و ظرفیت ذهنتان خواهد داشت.

عسل اخویان‌طهرانی

دانش

منبع: Entrepreneur

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها