سرکه انگبین یکی از نوشیدنی‌های بسیار قدیمی و سنتی ایران است که علاوه بر گوارا بودن، خواص دارویی بسیاری دارد و از گذشته مورد توجه اطبای سنتی بوده است. سکنجبین در واقع همان سرکه انگبین است، که متاسفانه در برخی منابع این دو را جدا از یکدیگر می‌شناسند.
کد خبر: ۱۱۸۵۰۰۰

نوشیدنی اصیل ایرانی: سرکه انگبین

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از مجله فرهنگ غذا، سرکه انگبین نوشیدنی فرح بخش و گوارایی است که از مخلوط مقدار مشخصی سرکه و عسل طبیعی به همراه مقداری نعناع یا عرق آن بدست می‌آید. سکنجبین معرب واژه سیکنگبین یا همان سرکه انگبین است.

این واژه دقیقا نمونه‌ای از روش آمیزه‌سازی کلمات در پارسی کهن می‌باشد. اما به مرور زمان به علت گرانی یا در دسترس نبودن عسل طبیعی بجای آن از شکر استفاده می‌کردند؛ از این جهت برخی بین سرکه انگبین سنتی و سکنجبین امروزی تمایز و تفاوت قائل می‌شوند. در هر حال هرجا سخن از خواص و فواید سکنجبین است و مصرف آن توصیه شده، منظور همان نوشیدنی سرکه انگبین اصیل و سنتی می‌باشد.

علاوه بر اینکه این نوشیدنی یا شربت بسیار گوارا و خوشمزه است، خواص دارویی بسیاری نیز دارد تا حدی که به آن لقب شاه داروی طب سنتی نیز داده‌اند.

در باب اهمیت آن بوعلی سینا رساله‌ای به نام السکنجبین با نام کامل «منافع الشراب المسمی سکنجبین» به زبان عربی نوشته است. این رساله در سال ۱۵۴۷ به زبان لاتین نیز ترجمه شده است.

فواید و خواص سرکه انگبین :

برای تقویت معده و کبد، رفع عطش، انسداد عروق، رفع سر درد و گرمی مفید است. افراد گرم مزاج می‌توانند مقداری عرق کاسنی به آن اضافه کنند. خوردن شربت سرکه انگبین به همراه شاهتره برای قبل از حجامت توصیه شده است.

همچنین این نوشیدنی برای رفع داغی کبد مفید است و به افرادی که با خوردن گرمی‌ها دچار عارضه می‌شوند، بسیار سفارش شده است. البته افراد سرد مزاج باید کمتر از آن استفاده کنند. از دیگر خواص درمانی آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

♦ کاهش چربی خون
♦ مفید برای کبد و گوارش
♦ مفید در درمان مشکلات گوارشی
♦ درمان نفخ معده
♦ برای درمان آسم گرم نیز مفید است.
♦ پاکسازی کبد چرب
♦ رفع عطش در فصل گرم
♦ اخلاط را در بدن معتدل می کند.
♦ باز کننده عروق و ضد انسداد

دستور تهیه سرکه انگبین :

سرکه انگور یک لیوان
عسل طبیعی دو لیوان
عرق نعناع یک لیوان
آب سالم یک لیوان

سرکه، آب و عرق نعناع را در قابلمه‌ای مناسب ریخته و روی حرارت قرار دهید تا بجوش آید. سپس عسل را اضافه کنید و کاملا هم بزنید تا مخلوط شوند. وقتی مقدار آن‌ها به یک چهارم رسید و کمی غلیظ شد از روی شعله بردارید. پس از سرد شدن سرکه انگیبین را درون بطری شیشه‌ای ریخته و در یخچال نگه‌داری کنید.

نکات :

♦ منظور از آب سالم آب بدون کلر است. از آب معدنی هم می‌توان استفاده کرد.
♦ بجای عسل از شکر سرخ هم می‌توان استفاده کرد. در این صورت خواص درمانی آن تغییر می‌کند.
♦ در مصرف سرکه انگبین نباید زیاده روی کرد. برای مصرف مقداری از آن را با آب خنک مخلوط کرده و نوش جان کنید.
♦ افرادی که سرماخورگی یا زخم معده دارند، نباید استفاد نمایند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها