همزمان با تلاش‌های رابرت مولر، واشنگتن پست دست به افشاگری مهمی زد

نیمه پنهان رابطه ترامپ و پوتین

ظاهرا دونالد ترامپ در تمام دوران کاری‌اش یک روز هم آرامش نخواهد داشت. در حالی که بیش از 22 روز است دولت در آمریکا به دلیل اختلافات بین ترامپ و کنگره تعطیل شده و منابع خبری می‌گویند ممکن است این تعطیلی تا یک ماه دیگر هم ادامه داشته باشد، روزنامه راستگرای واشنگتن‌‌پست دست به یک افشاگری علیه ترامپ زده و گفته است او جزئیات دیدارش با پوتین را پنهان کرده است. این درحالی است که رابرت مولر، بازرس ویژه رسیدگی به پرونده مداخله روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا نیز قدم به قدم در روند تحقیقات خود به رئیس‌جمهور نزدیک می‌شود.
کد خبر: ۱۱۸۴۱۱۹

روزنامه واشنگتن‌پست در یک گزارش مفصل می‌گوید، دونالد ترامپ بارها به دنبال پنهان کردن جرئیات تعاملات شخصی خود با پوتین بوده است. به گزارش ایسنا، در این مطلب به نقل از مقامات فعلی و سابق آمریکا ادعا شده دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا پس از نشست سال ۲۰۱۷ با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه که در آلمان صورت گرفت، به مترجم خود دستور داد هیچ جرئیاتی را درباره آنچه در این دیدار گذشته، به مقامات دولتی ارائه ندهد.

روابط عجیب ترامپ و پوتین
یک سخنگوی کاخ سفید که نخواست نامش فاش شود به واشنگتن‌پست گفت، پس از آن که دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا «با یک سیاست ناقص به دنبال ایجاد شراکت در قبال شراکت» بود، دولت ترامپ برای «توسعه روابط با روسیه» اقدام کرد. به گزارش هافینگتن‌پست، ترامپ در پاسخ به پرسش شبکه فاکس‌نیوز درباره این گزارش مدعی شد که «چیزی را پنهان نکرده» و خوشحال می‌شود مسائلی را که با پوتین درباره آنها گفت‌وگو کرده است، به اطلاع برساند. ترامپ گفت: مذاکرات خوبی بود و من هیچ چیز را پنهان نکردم. واشنگتن‌پست برای آمازون لابی می‌کند. همه می‌دانند که هیچ تبانی با روس‌ها در کار نبوده است. ترامپ همچنین در گفت‌وگو با شبکه فاکس‌نیوز، مطلب منتشر شده در روزنامه واشنگتن‌پست را «توهین‌آمیزترین مطلبی که تا‌کنون درباره‌اش نوشته شده» دانست. او گفت: من کومی را برکنار کردم، چرا که او یک دروغگوی بزرگ بود و به عنوان مدیر اف‌بی‌آی کار وحشتناکی انجام می‌داد. رئیس‌جمهور آمریکا افزود: می‌توانم به شما بگویم اگر از مردم روسیه سؤال کنید، به نظرشان من از هر کس دیگری نسبت به روسیه سختگیرتر بوده‌ام؛ احتمالا سختگیرتر از دوران هر رئیس‌جمهور دیگر و مطمئنا در میان سه یا چهار رئیس‌جمهور اخیر یعنی روسای جمهور روزگار مدرن، از هر دیدگاهی که نگاه کنید، هیچ‌کس به اندازه من سختگیر نبوده است.
گزارش واشنگتن‌پست، یک روز پس از آن منتشر می‌شود که روزنامه نیویورک تایمز گزارش کرد، اف‌بی‌آی تحقیقاتی را درباره احتمال اقدام پنهان ترامپ به نفع روسیه آغاز کرده است.
این دو گزارش در حالی منتشر می‌شود که رابرت مولر، بازرس ویژه رسیدگی به پرونده مداخله روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا در روند تحقیقات خود به رئیس‌جمهور آمریکا نزدیک‌ترشده است. همزمان الیوت اینگل، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در این باره گفته است این کمیته در نظر دارد جلسه‌ای درباره نشست پوتین، ترامپ و روابط عجیب و غریب این دو برگزار کند. وی تاکید کرد هربار که دیداری بین این دو رهبر بوده هیچ‌کس چیزی از آن نمی‌دانسته است. آمریکایی‌ها باید حقیقت را بدانند و کمیته روابط خارجی در نظر دارد تمام ماجرا را افشا کند. ترامپ تاکنون پنج دیدار رودر‌رو با پوتین داشته، ولی مقام‌های ارشد دولت آمریکا از جزئیات این نشست‌ها بی‌خبر هستند.

همدستی و مانع‌تراشی
به گزارش الجزیره، انتظار می‌رود رابرت مولر به‌زودی گزارشی را منتشر کند که بحران بین دموکرات‌ها و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا را تشدید خواهد کرد. این گزارش می‌تواند روی آینده سیاسی ترامپ تاثیری غیر قابل انکار بگذارد. نیویورک تایمز در این باره می‌نویسد تحقیقات مولر روشن خواهد کرد که ترامپ به صورت عمدی به نفع روسیه کار می‌کرده یا به صورت غیر‌مستقیم تحت تاثیر روسیه بوده است. این تحقیقات بعد از استعفای جیمز کومی در می‌ 2017 شروع شد. مولر در نظر دارد کشف کند آیا دونالد ترامپ در جریان تبلیغات انتخاباتی خود در سال 2016 از روس‌ها بهره برده است یا خیر. اگر پاسخ به این پرسش آری باشد اتهامات شدیدی علیه ترامپ عنوان خواهد شد؛ زیرا با یک دولت دشمن برای پیروزی در انتخابات همکاری کرده است. همین امر موجب خواهد شد تا دادگاه مانند ماجرای ریچارد نیکسون، خواستار استعفای ترامپ و محاکمه او گردد. یک کارشناس آمریکایی در انستیتو بروکینگز گفته است تحقیقات مولر بر دو نکته متمرکز است: همدستی و مانع‌تراشی بر سرراه عدالت. به گفته وی بین این دو اتهام ارتباط معنا داری وجود دارد. همدستی به معنای همکاری مستقیم یا غیر‌مستقیم ستاد تبلیغات ترامپ با روسیه و مانع‌تراشی به معنای اقدامات فریبکارانه وی برای پنهان کردن حقایق است.
هرگونه محکومیت دونالد ترامپ در این ماجرا، به نفع دموکرات‌ها خواهد بود و آنها را برای ورود به کاخ سفید در انتخابات آینده امیدوار خواهد کرد، اما اگر ترامپ در مجموع این تحقیقات تبرئه شود. قطعا حزب جمهوریخواه از این موقعیت بهره برده و ترامپ نیز خود را برای دور بعدی انتخابات ریاست‌جمهوری آماده خواهد کرد؛ انتخاباتی که از همین الان ترامپ خود را برای آن نامزد کرده است.

3 سناریو

به گزارش الجزیره، هم‌اکنون سه سناریو برای تحقیقات مولر قابل توضیح است: ملموس‌ترین سناریو این‌که گروه تحقیقاتی مولر گزارش خود را تحویل وزارت دادگستری داده و مولر به کار خود پایان دهد. این گزارش سری خواهد بود و به رسانه‌ها منتقل نخواهد شد. درواقع به این شیوه گزارش به دادگستری تحویل داده می‌شود نه کنگره و بعد دادگستری آن را تحویل کنگره خواهد داد.
دوم این‌که شخص مولر خود اتهامات ترامپ را اعلام کند. به این ترتیب اسامی مقامات زیادی در ارتباط با این پرونده برملا خواهد شد تا اثبات کند چگونه همدستی افرادی موجب همکاری با روسیه و در جهت خلاف منافع آمریکا شده است.
این اتهامات می‌تواند در نهایت متوجه شخص دونالد ترامپ و پل مانفروت، مدیر ستاد تبلیغات وی گردد. سناریوی سوم این است که نتیجه تحقیقات چنان‌که طرفداران ترامپ مطرح می‌کنند به نفع وی خاتمه یافته و نشان دهد هیچ‌گونه همدستی و توطئه‌ای در کار نبوده است.
به گفته الجزیره، نتایج تحقیقات مولر می‌تواند تاثیر مهمی بر روابط آینده مسکو و واشنگتن داشته باشد. همچنین این تحقیقات می‌تواند تاثیرات منفی زیادی برای دونالد ترامپ داشته باشد و در صورت احتمال کنگره را بر آن دارد که ترامپ را عزل کند.
جمهوریخواهان می‌گویند اگر معلوم شود ترامپ از روسیه کمک خواسته تا هیلاری کلینتون را شکست دهد موقعیت این حزب را در داخل آمریکا به‌شدت تضعیف خواهد کرد.
همین امر موجب خواهد شد تا این حزب دست به یک بازنگری اساسی در داخل خود زده و به‌خصوص دست گروه‌های وابسته به جنبش «چای» در آمریکا را از دامن این حزب کوتاه کنند.

علی باقری
بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها