سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه گفت: متاسفانه اروپایی‌ها نتوانسته یا نخواسته‌اند پاسخ مناسبی به حسن نیت و رویکرد سازنده جمهوری اسلامی در ادامه اجرای برجام بدهند.
کد خبر: ۱۱۸۳۹۱۴
دست وزارت خارجه زیر سنگ برجام نیست / برخی اروپایی‌ها دارند طلبکار می‌شوند

به گزارش جام جم آنلاین، سید محمدعلی حسینی در گفتگو با ایسنا در پاسخ به این پرسش که مقامات ایرانی تا الان در برابر اروپا صبورانه رفتار کردند و در عین حال خروج از برجام را همچنان به نفع کشور نمی‌بینند، آینده را چطور می‌بینید؟ گفت: با طولانی شدن مهلت اروپا برای راه‌اندازی کانال مطمئن مالی، به نظر می‌رسد برخی از طرف‌های اروپایی در این ایام از صبر و خویشتنداری مقامات جمهوری اسلامی ایران دچار سوء برداشت شده و در حالی که قصد پرداخت هیچ هزینه‌ای برای نجات برجام را ندارند، در پی تغییر موضع خود از انفعال و اهمال در قضیه برجام به موضع فعال و طلب‌کار در سایر حوزه‌ها هستند.

وی ادامه داد: اروپا علاوه بر موضوع هسته‌ای و تعهدات برجامی خود، باید در قبال مسائلی از جمله پناه دادن و حمایت از گروه‌های تروریستی و تجزیه‌طلب ایرانی که دست‌شان به خون تعداد زیادی از بی‌گناهان کشورمان آلوده است، نیز پاسخگو باشد. از سوی دیگر، احساس می‌شود انعطاف طرف ایرانی و روند مذاکرات جاری مانع از آن شده که برخی از طرف‌های اروپایی، این پیام را به روشنی دریافت کنند که صبر ایران بی‌پایان و نامحدود نخواهد بود. از این رو و با هدف رفع این ابهام باید عملا در جهت توقف و یا محدود کردن برخی از همکاری‌های کنونی فیمابین و همچنین آغاز یا تقویت فعالیت‌هایی در حوزه برنامه هسته‌ای کشورمان گام‌هایی برداشت.

سفیر پیشین ایران در ایتالیا در پاسخ به این پرسش که در بلندمدت ادامه اجرای برجام با وجود کاهش فروش نفت برای ایران سخت خواهد بود به ویژه بعد از آن که احتمالا در ماه‌های آتی معافیت‌های نفتی هم برداشته شوند. برای آن زمان و شرایط، کشور باید چه تصمیم و رویکردی را در پیش گیرد؟ در حال حاضر ایران به سمت تعامل دوجانبه و مکانیسم‌های مالی با چین و هند و حتی با برخی اروپایی‌ها مثل سوییس حرکت کرده است، به نظر شما این اقدامات در مقابله با فشارها کافی است؟ اظهار داشت: پیش‌بینی‌های خوبی برای ادامه فروش نفت کشورمان صورت گرفته که به برخی از موارد آن اشاره کردید. تقویت کانال‌های همکاری آسیایی و استفاده از تجربه‌های گذشته و همچنین تلاش برای دستیابی به شیوه‌های جدید در دور زدن تحریم‌های ظالمانه و یک ‌جانبه آمریکایی، از جمله عواملی است که می‌تواند رژیم آمریکا را در رسیدن به اهداف غیر انسانی خود ناکام گذارد.

حسینی در پاسخ به این‌که سیاست ایران در قبال اروپا و برجام و نیز مقابله با تحریم‌ های آمریکا را تا چه اندازه تاکنون موفق و مناسب می‌بینید؟ گفت: اتکاء به ظرفیت‌ها، امکانات و منابع سرشار داخلی و قدرت افزایی در ابعاد مختلف، تنها راه موفقیت‌آمیز و افتخارآفرین نظام و دولت جمهوری اسلامی در تامین منافع ملی و پیشبرد اهداف عالی کشور است. هرچه این اصل در عمل مورد توجه بیش‌تر مراجع و مسئولان ذی‌ربط قرار گیرد، ایران در حوزه سیاست خارجی ‌و تنظیم مناسبات با کشورها و همچنین در مقابله با تحریم‌ها و تحدیدها موفق‌تر و به اهداف اساسی خود نزدیک‌تر خواهد شد.

سخنگوی پیشین وزارت خارجه کشورمان درباره فشارها و بهانه‌گیری‌های اخیر اروپا نسبت به ایران خاطرنشان کرد: ایران با انجام تعهدات و اقدامات صادقانه و اعتمادساز خود به دنیا و از جمله به اروپا ثابت کرده که همواره به دنبال تعامل سازنده و متوازن و همکاری‌های متقابل و مبتنی بر تامین منافع و مصالح مشترک بوده است. انجام تعهدات قابل راستی‌آزمایی کشورمان که بارها از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مورد تایید قرار گرفته، نمونه‌ای از عزم و اراده کشورمان در این راستاست.

وی ادامه داد: متاسفانه اروپایی‌ها نتوانسته یا نخواسته‌اند پاسخ مناسبی به این رویکرد سازنده جمهوری اسلامی بدهند. این موضوع (ناتوانی یا فقدان استقلال و اراده لازم اروپا) به سهم خود توانسته، اعتبار این اتحادیه و همچنین اعتماد بین‌المللی نسبت به آن را به چالش جدی بکشد.

حسینی در پاسخ به این پرسش که برخی معتقدند دست دولت و وزارت خارجه با توجه به برجام زیر سنگ اروپایی‌ها گیر کرده است، گفت: به نظر بنده این‌گونه نیست که دست وزارت خارجه کشورمان زیر سنگ برجام باشد، چرا که هم مقامات طرف ایرانی و هم مقامات اروپایی و غیر اروپایی و افکار عمومی دنیا به خوبی می‌دانند که حیات و دوام یک توافق یا برنامه مشترک جامع بین‌المللی و چند جانبه تا زمانی است که این توافق داری اثر بوده و نیز طرف‌های ذی‌ربط و ذی‌دخیل آن پایبند به تعهدات و تکالیف خود باشند، در غیر این صورت آن توافق از اعتبار ساقط و مسئولیت آن بر عهده طرف‌های بدعهد خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها