یمن مقاومت می‌کند؛ مقاومتی که تصاویر تکان‌دهنده‌اش مدت هاست دل سنگ را آب می‌کند، اما جهان با تامل و سکوت از کنارش رد می‌شود. جنگ داخلی یمن جان خیلی‌ها را می‌گیرد و تصاویر کودکانی که از گرسنگی مرده‌اند، بخشی از تلخ‌ترین عکس‌هایی می‌شود که می‌توان امیدوار بود آیندگان قضاوت جدی تری درباره اش داشته باشند.
کد خبر: ۱۱۸۳۶۱۹

در ایران اما، با این اتفاق و نمونه‌های مشابه آنچه که یمن امروزه تجربه می‌کند، برخورد متفاوتی شده و هیچ وقت بی‌تفاوت از کنارش نگذشته‌ایم. همان‌طور که دولتمردان موضع‌گیری کرده و هر رفتار غیرانسانی را محکوم کرده‌اند، هنرمندان هم در هر اتفاق جهانی که رخ داده و در آن عده‌ای مظلوم واقع شده‌اند، گرد هم آمده و آثار هنری را خلق کرده‌اند تا به این طریق هم نسبت به بی‌عدالتی واکنش نشان دهند و هم هنر خود را برای بیان موضوعی ارزشمند به‌کار بگیرند. یکی از این برنامه‌ها که روز گذشته فعالیت خود را آغاز کرده، کارگاه تخصصی «یمن و نقش من» نام دارد. این برنامه را مدرسه علامه حلی در تهران برگزار می‌کند و برنامه‌ریزی مفصلی هم از مدتی پیش برای برگزاری‌اش آغاز کرده است.
هنر، صدای یمن می‌شود

این رویداد همان‌طور که در فراخوان خود هم اعلام کرد، هدف اصلی‌اش حمایت از مردم یمن بود و این‌طور اعلام کرد که با توجه به سانسور گسترده اخبار مربوط به کشتار مردم یمن و حمایت همه‌جانبه کشورهای غربی و عربی از این حملات وحشیانه، این وظیفه مردم و فعالان حقوق بشر سراسر دنیاست که با همراهی یکدیگر، صدای مظلومیت مردم یمن را به گوش جهان رسانده و به وظیفه تاریخی خود در قبال این بحران انسانی عمل کنند و با افشای حقایق پشت پرده جنگ‌طلبی‌های آل سعود و آمریکا، از وقوع یک فاجعه بشری جلوگیری کنند.
در قدم اول فراخوانی اعلام می‌کنند تا هنرمندانی که به شرکت در این رویداد هنری تمایل دارند، ثبت‌نام کنند. آن‌طور که روابط عمومی رویداد می‌گوید، 200 هنرمند ثبت‌نام کرده و آمادگی خود را برای شرکت در این برنامه تخصصی سه روزه اعلام کرده‌اند تا در قالب‌های عکاسی، شعر، داستان کوتاه، قطعه ادبی، نمایشنامه، گرافیک (اعم از پوستر، داده‌نمایی، لوگوتایپ، فوتومونتاژ و...)، نقاشی، تصویرسازی، کاریکاتور، موسیقی، آهنگسازی، مجسمه‌سازی، صنایع دستی، هنرهای مفهومی، هنرهای نمایشی و پرفورمنس، پادکست، سرود و آهنگ، موشن‌گرافی و پویانمایی، فیلم کوتاه، مستند، فیلم داستانی، نماآهنگ، صنایع دستی، و... آثاری را در رحمایت از مردم مظلوم یمن خلق کنند.
در این رویداد هنری چهره‌های شاخص هر رشته هم در کنار هنرمندان حضور پیدا کرده و آنها را راهنمایی می‌کنند، مثلا در حوزه کاریکاتور مسعود شجاعی طباطبایی و در حوزه خط مسعود نجابتی هنرمندان را همراهی می‌کنند و در دیگر حوزه‌ها هم هنرمندان و چهره‌های برجسته و حرفه‌ای در این رویداد حضور می‌یابند. به گفته میرزابیگی، محورهای محتوایی این کارگاه، معطوف به توجه به کشتار کودکان، فاجعه انسانی ناشی از قحطی و محاصره، هشدار به سکوت سازمان‌های حقوق بشری بین‌المللی و تمجید از صبر و مقاومت و پیروزی‌های نظامی و اقتدار روحی و معنوی مردم یمن است.

هنرمندانی از ایران و دیگر کشورها
رویداد فقط در ایران برگزار می‌شود؟ نه. هنرمندانی از دیگر کشورها هم در این رویداد حضور دارند، حالا برخی در ایران مشغول کارند و برخی هم در کشورهای خودشان. خلاصه هنرمندان عراقی و لبنانی هم مشغول فعالیت در این رویداد شده‌اند و تلاش می‌کنند همراه هنرمندان ایرانی رویدادی بین‌المللی را رقم بزنند و صدای یمن را به مردم جهان برسانند. اما تکلیف آثار خلق شده چه خواهد شد؟ آن‌طور که اعلام شده، ایده‌های خلاق رسانه‌ای و تولیدات هنری برگزیده که در طول این رویداد و در ادامه آن، تولید خواهند شد در چارچوب پویش‌های تبلیغاتی و با هدف نشر در فضای رسانه‌ای ملی و نیز بین‌المللی در قالب زبان‌های خارجی، مورد حمایت مالی و تبلیغاتی قرار خواهند گرفت و به آثار برگزیده، جوایزی اهدا خواهد شد. در نهایت هم آثار خلق‌شده در فضای مجازی منتشر و تلاش می‌کند با مخاطبانی در سطح بین‌المللی ارتباط برقرار کند .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها