عضو شورای پژوهشی گروه زنان و مامایی در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین:

حوزه زنان و زایمان پس از انقلاب به سطح کشورهای توسعه‌یافته رسیده است

عضو شورای پژوهشی گروه زنان و مامایی بابیان اینکه ازنظر علمی رشته تخصصی زنان و مامایی در کشور کاملاً دوش‌به‌دوش و هم‌سطح کشورهای پیشرفته دنیا در حال پیشرفت است خاطرنشان کرد: ازنظر رشد علمی و امکانات درمانی مشابه همه کشورهای توسعه‌یافته جهان هستیم.
کد خبر: ۱۱۸۳۳۰۳
حوزه زنان و زایمان پس از انقلاب به سطح کشورهای توسعه‌یافته رسیده است

اعظم‌السادات موسوی عضو شورای پژوهشی گروه زنان و مامایی در گفت‌وگو با خبرنگار جام جم آنلاین در خصوص دستاوردهای حوزه پزشکی کشور در طول 40 سال انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه که یکی از شاخص‌های مهم در توسعه کشورها میزان مرگ‌ومیر مادران باردار و همچنین اطفال زیر یک سال است خاطرنشان کرد: قبل از انقلاب عدد بالای 120 در هر 100 هزار نفر را در مورد مرگ‌ومیر مادران داشتیم که مشابه کشورهای همسایه بود.

موسوی بابیان اینکه خوشبختانه با اقدامات انجام‌شده در خصوص تعداد مرگ‌ومیر مادران وضعیت جمهوری اسلامی ایران تقریباً مشابه کشورها توسعه‌یافته و بالاتر از کشورهای منطقه است خاطرنشان کرد: امروز توانسته‌ایم با کاهش بسیار زیاد میزان مرگ‌ومیر مادران که یکی از شاخص‌های مهم توسعه‌یافتگی کشور‌ها محسوب می‌شود این شاخص را به 20 در 100 هزار نفر برسانیم.

وی در ادامه با ابراز امیدواری نسبت به رسیدن به هدف کاهش مرگ‌ومیر مادران به 16 در 100 هزار نفر تا سال 1400 خاطرنشان کرد: برای حفظ این شاخص نیازمند توسعه برخی از ساختارهای اساسی اجتماعی هستیم و رشد اقتصادی، رشد جاده‌ها، رشد فرهنگی، دستیابی به مراکز تخصصی همه فاکتورهای اثرگذار در این شاخص هستند.

استاد گروه زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: این شاخص‌های ازنظر سازمان بهداشت جهانی برای بررسی وضعیت کشورها خیلی مهم محسوب می‌شوند و به همین دلیل ما در وضعیت نسبتاً خوب و قابل قبولی ازنظر سلامت مادران قرار داریم.

وی خاطرنشان کرد: وقتی خانمی برای ورود به پروسه بارداری آمادگی پیدا می‌کند هرچند این فرآیند یک دوره فیزیولوژیک در زندگی او محسوب می‌شود ولی به دلیل مخاطرات بالقوه‌ای که دارد جامعه باید آمادگی داشته باشد تا به‌طور قابل قبولی از این فرد حمایت و شرایط مناسب را برای حفظ سلامت او ایجاد کند، موضوعی که خوشبختانه در شرایط خوبی، نسبت به آن هستیم و امیدواریم بازهم به اهداف بزرگ‌تری در مورد آن برسیم.

موسوی در بخش دیگری از این گفت‌وگو بابیان اینکه در شروع انقلاب در همه رشته‌ها خصوصاً در حوزه زنان و مامایی تعداد محدودی متخصص داشتیم خاطرنشان کرد: شرایط در آن دوران به شکلی بود که نیازمند ورود پزشکان از خارج از کشور بودیم و به همین دلیل تعداد زیادی پزشک از کشور هندوستان در کشور فعالیت می‌کردند.

وی بابیان اینکه در زمان شاه تقریباً مناطق محروم یا مناطق دورافتاده از پزشک تهی بود و دسترسی به پزشک بر اساس معیارهای بهداشتی وجود نداشت خاطرنشان کرد: بحمدالله امروز تعداد متخصصان زنان و مامایی بسیار زیاد رشد کرده و پراکندگی آنها در سطح کشور بسیار قابل‌توجه است، به شکلی که ما در مناطق دورافتاده هم از وجود متخصصین بهر‌ه‌مند هستیم.

عضو شورای پژوهشی گروه زنان و مامایی همچنین خاطرنشان کرد: یکی از توفیقات کشور افزایش زیاد تعداد خانم‌ها در رشته تخصصی زنان و مامایی است که این مسئله شرایط را برای خانم‌های مراجعه‌کننده خیلی راحت‌تر کرده تا بتوانند به یک متخصص خانم مراجعه کنند و بر همین اساس اکنون حدود 6 هزار متخصص زنان و مامایی در کشور داریم که در حال ارائه خدمت هستند.

وی با تأکید براین که ازنظر علمی رشته تخصصی زنان و مامایی در کشور کاملاً دوش‌به‌دوش و هم‌سطح کشورهای پیشرفته دنیا در حال پیشرفت است خاطرنشان کرد: چندین رشته فوق تخصصی ازجمله فوق تخصص سرطان‌های زنان، فوق تخصص طب مادر و جنین، فوق تخصص ناباروری و باروری، تخصص بیماری‌های کف لگن و رشته تخصصی لاپاراسکوپی زنان رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی است که در زیرمجموعه رشته زنان و مامایی کشور وجود دارد.

موسوی در پایان بابیان اینکه تمام دانشگاه‌های ما از نیروهای متخصص و دستیارهای زنان و مامایی بهره‌مند هستند خاطرنشان کرد: تعداد مقالاتی که سالیانه در این حوزه ارائه می‌شود بسیار چشمگیر و قابل‌توجه است و ازنظر رشد علمی و امکانات درمانی مشابه همه کشورهای توسعه‌یافته جهان هستیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها