شهردار اسلامشهر گفت: عملیات اجرایی احداث مترو اسلامشهر همزمان با میلاد حضرت زینب (س) آغاز می‌شود.
کد خبر: ۱۱۸۲۹۲۹
آغاز عملیات اجرایی احداث مترو اسلامشهر

به گزارش جام جم آنلاین از فارس ، حسین طلا بعدازظهر شنبه در چهلمین جلسه شورای مدیران شهرداری که برای نخستین بار با حضور تعدادی از خبرنگاران منطقه برگزار شد، اظهار داشت: کلنگ آغاز عملیات اجرایی احداث مترو اسلامشهر همزمان با میلاد با سعادت شیرزن کربلا حضرت زینب (س) با حضور مقامات کشوری و استانی و محلی به زمین زده می‌شود.

وی با اشاره به‌ضرورت احداث مترو برای اسلامشهر افزود: یکی از مهم‌ترین مطالبات مردم و پیگیری‌های مسؤولین شهری و نمایندگان مردم در مجلس و شورای شهر، احداث خط مترو و اتصال شهرستان اسلامشهر به مجموعه مترو تهران است که به‌زودی این آرزوی شهروندان تحقق خواهد یافت.

شهردار اسلامشهر بیان کرد: احداث مترو اسلامشهر در سال ۸۹ به تصویب شورای عالی ترافیک کشور رسید، از سال ۹۱ هم در قانون بودجه کشور قرار گرفت که متأسفانه طی این چند سال گذشته هیچ گام مثبتی برای آن برداشته نشده بود و عملاً هیچ اراده‌ای برای احداث مترو اسلامشهر وجود نداشت.

طلا با بیان اینکه مترو تهران با پول و بودجه شهرداری تهران توسعه یافته نه با اعتبارات دولتی، تأکید کرد: بر اساس قانون مترو از منابع شهرداری و در حریم شهر تهران احداث شده و امکان هزینه‌کرد، در خارج از محدوده شهری وجود ندارد، طبیعتاً شهرداری تهران نمی‌توانست برای احداث مترو اسلامشهر اعتباری خرج کند، این طرح تاکنون بلاتکلیف مانده بود.

وی تصریح کرد: با پیگیری‌های انجام شده، توافقات به‌عمل‌آمده و تصویب هیئت‌ وزیران و مجلس شورای اسلامی از سال جاری، شهرداری اسلامشهر جایگزین شهرداری تهران به‌عنوان مجری طرح معرفی شد تا با استفاده از منابع داخلی و جذب سرمایه‌گذار بتواند، این طرح را اجرایی نماید.

شهردار اسلامشهر با قدردانی از تلاش‌های همه مدیران و مسؤولین و مردم منطقه گفت: با توجه به وضعیت بودجه دولت و اعتبارات تخصیص یافته، شاید تا ۸ سال دیگر هم امکان احداث مترو اسلامشهر با امکانات دولتی وجود نداشت، اما شهرداری اسلامشهر حاضر شده با استفاده از منابع داخلی و مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی این طرح را اجرایی نماید.

وی با بیان اینکه برای احداث ایستگاه هر ایستگاه قریب به ۸۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است، افزود: در فاز نخست اجرای طرح، ایستگاه چهاردانگه با مشارکت و سرمایه‌گذاری شهرداری چهاردانگه احداث می‌شود و ایستگاه میدان نماز هم توسط مشارکت بخش خصوصی و شهرداری اسلامشهر احداث خواهد شد.

شهردار اسلامشهر افزود: با احداث مترو اتصال اسلامشهر به مترو تهران علاوه بر ایجاد جاذبه‌های سرمایه‌گذاری و حضور سرمایه‌گذاران در منطقه، شاهد کاهش آلودگی هوا و کاهش چشمگیر ترافیک در سطح منطقه خواهیم بود.

رضا قاسمی مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری اسلامشهر هم در ادامه این جلسه با تشریح جزئیات اجرای طرح مترو اسلامشهر اظهار داشت: احداث مترو اسلامشهر که از سال ۸۹ کلید خورده جز ۱۱ شهر کشور است که دارای ردیف بودجه ملی بوده و از سال ۹۱ در قانون بودجه کشور سالانه ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان اعتبار هم برایش در نظر گرفته شده بود که از ۲۰ میلیارد تومان تخصیص یافته آن، فقط مبلغ ۲ میلیارد تومان صرف مطالعات طرح شده و بقیه اعتبارات به خزانه کشور بازگشت داده شد.

قاسمی افزود: بر اساس مطالعات انجام شده و برآورد مواد اولیه در سال ۹۱ مبلغ ۴۰۰ میلیارد تومان برای احداث مترو اسلامشهر در نظر گرفته شده بود که متأسفانه در شرایط فعلی و افزایش قیمت‌ها این میزان به بالغ‌ بر ۱۲۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود که بر اساس توافقات به‌عمل‌آمده و قرارداد منعقد شده با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، روز ۲۲ دی‌ماه سال جاری همزمان با میلاد با سعادت حضرت زینب کلنگ احداث مترو اسلامشهر به زمین زده می‌شود.

وی تصریح کرد: متأسفانه در سال‌های گذشته هیچ اراده‌ای برای احداث مترو اسلامشهر وجود نداشت، اما در سال جاری با پیگیری‌های به‌عمل‌آمده شاهد آغاز عملیات اجرایی این طرح خواهیم بود که در ادامه راه همراهی و همکاری همه‌جانبه همه دستگاه‌ها و مسؤولین و شهروندان را می‌طلبد.

قاسمی خاطرنشان کرد: بر اساس قرارداد منعقد شده با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، تونل مترو اسلامشهر به طول 15 و نیم کیلومتر در فاز نخست در طی سه سال احداث می‌شود که در مراحل اجرای طرح، تجهیزات و امکانات موردنیاز نیز تهیه می‌شود و واگن‌های مربوطه هم توسط دولت تأمین خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها